سینماسینما، افشین اشراقی
«منطقهی دلخواه» به جای بهکاربردنِ تصویرِ جنایتهایی که بارها در فیلمهای دیگر از زوایای گوناگون دیدهایم به صدا رو آورده است. فیلم انگار دربردارندهی سندی صوتیْ بهجامانده از جنگ جهانی دوم است، که تازه منتشر شده. صداها به تصوراتمان پروبالِ بیشتری میدهند: تصوراتی حزنانگیز، برآمده از طنینِ مکانها و ضجههای بیشمار قربانیانی که خارج از دیدرسِ دوربین و ما هستند.
در «منطقهی دلخواه» صداهای خارجِ قاب اهمیتشان اگر بیشتر از صداهای داخلِ کادر نباشد، کمتر نیست. طوری که بدون توجه به آنها، لحن و حتی ژانرِ فیلم به کل تغییر میکند: از فیلمی جنگی-درام تبدیل میشود به ملودرامی بیحسوحال و معمولی. طراحی و اجرای درخورِ صداهای خارجِ قاب منجر شده به ملموسشدنِ زمان و مکان و گسترانیدنِ جغرافیا. البته کارکردِ دیگری هم در میان است: همنشینیِ صدا و تصویر مخاطب را به معنای سوم رهنمون میکند. که از نظرگاهی تازه به هستیِ نازیهای جنگِ جهانیِ دوم و جنایتهایشان و پیامدهای جنگ بیندیشد.
«منطقهی دلخواه» متناسب با اندازهی قابها برخوردی غیردراماتیک و روزمره با دیالوگها دارد. فیلم پرگو نیست و فضای شنیداریِ داخلِ کادرهایش اغلب شلوغ نیستند. این رویکرد مجالی فراهم کرده است برای آمبیانسها و افکتهای غیرهمزمان تا بهتر شنیده شوند.
روایت با صدا شروع میشود و با صدا به پایان میرسد. با فریمِ سیاه، و موسیقی که گویی رفتهرفته دِفرمه و با صداهای دیگر درهمتنیده میشود. در بخش زیادی از فیلم صدای مونوفونیکِ فرکانسْپایین مدام شنیده میشود. منبعاش را چند بار در دوردست میبینیم، بدونِ تأکید. در هر حال، منبعِ این صدا هرچه هست باعث شده حالوهوای مکانِ زندگیِ شخصیتها سنگین و گرفته جلوه کند. از این رو و برای ادراکِ بهترِ جوِ صوتیِ حاکم مهم است که در سینمای استاندارد و یا با اسپیکر و هدفونِ باکیفیت به صدای فیلم گوش دهیم.
صداها تماشاگر/ شنونده را لحظهای دچار تردید میکند. آنجا که رودولف روی پاگردِ منزل رو به اردوگاهِ مرگ ایستاده. جیغ و فریادهایی از دور به گوش میرسد. کمی بعد رودولف را در حیاط و مهمانیِ خانوادگی میبینیم. بچهها با فریادهایی از سر شادی و عبارتهایی کوتاه از سر ذوق، در استخر و حوالیاش بالا و پایین میپرند. در اینجا فیلم به تضادِ صوتی و یا به تعبیری صدای غیرهمدلانه میرسد: جیغ و فریادها، موسیقیِ دایجتیک که محیط را آکنده، شور و شوقِ بچهها و شلیکِ هر از گاهِ گلوله.
اواخرِ فیلم فلشفوروارد میشود به اردوگاهی که حالا موزه شده است. در پلانهای بعدی برای اولینبار مکانها و اشیایی را میبینیم. سالنهای نیمهتاریک و دودهگرفته، کورههای زنگزده و خاموش، تلی از چمدانها و کفشهای مندرس، لباسهای آویخته، قاب عکسهایی که دیوارهای راهرویی باریک را پوشانیدهاند. خیلی از چیزها باقی ماندهاند به جز عنصری اساسی که غایب است: صداهایشان. صداهایی که قبلتر و مدام آنها را میشنیدیم. سؤال اینجاست: این تصویرها در نبودِ صدایشان هنوز هم همانقدر حزنانگیز و مهیباند؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی





