تابناک مدعی شد :برخی سینماگران به جای فعالیتهای تخصصیشان، بخشی از منابع عمومی را که برای تولید آثار سینمایی در اختیار گرفتهاند، به خرید ارز اختصاص دادهاند؛ اقدامی که دقیقاً مشخص نیست با هدف استفاده شخصی صورت پذیرفته یا در راستای سوداگری صورت پذیرفته، ولی با توجه به آنکه به نظر میرسد در این مسیر از بخشی از منابع عمومی تخصیص یافته برای سینما استفاده شده باشد، حرکتی قابل تأمل است.
به گزارش «تابناک»؛ افزایش ارزش ارزهای خارجی منجر به تغییر رفتار قشرهای مختلف شده و گروههای مختلفی با هدف حفظ ارزش داراییهایشان در این شرایط، واکنش مشابهی در پیش گرفتهاند: «خرید ارز از بازار غیررسمی». عدم عرضه ارز در صرافیها سیاست اشتباهی بود که به زیرزمینی شدنِ بازار ارز و دشوارتر شدن مدیریت قیمت کمک کرد و در این میان برخی را واداشت تا به هر طریق ممکن به قیمتهای کاذب اقدام به خرید ارز کنند.برخی سینماگران در بازار ارز فعال شدند!
در نخستین نگاه، چنین تصور میشود این تعابیر به فعالان اقتصادی یا دارندگان سرمایههای خرد اشاره دارد که مستمر به دنبال بازارهایی برای حفظ ارزش سرمایهشان یا سوددهی هستند؛ اما واقعیت آن است که فقط فعالان اقتصادی در این عرصه فعال نیستند و دامنه تحرکات فراتر از آن چیزی است که تصور را میتوان داشت.
شنیدههای خبرنگار «تابناک» حکایت از آن دارد که برخی سینماگران نیز سراغ بازار ارز رفتهاند و بخشی از منابعی که در اختیار داشتهاند، به دلار و یورو تبدیل کردهاند.
برخی از این سینماگران رقمهایی را از دو مجموعه سرمایه گذار در حوزه سینما برای ساخت فیلمهای سینمایی دریافت کردند. فرآیند تخصیص اعتبارات به صورت قانونمند انجام شده اما پس از آن، سینماگران به جای آنکه مستقیم سراغ تولید بروند، در قالب یک پیش تولید طولانی کار را به تأخیر انداختهاند و یا اساساً روند تولید را در پیش نگرفتهاند و این روزها استراحت میکنند!
بر اساس شنیدههای «تابناک» این گروه ترجیح دادهاند، ارزش منابع در اختیارشان -اعم از منابع عمومی یا منابع خصوصی- را در این فرآیند حفظ کنند و سپس با تبدیل ارز به ریال، تولید فیلمهایشان را در نیمه دوم سال کلید بزنند.
البته با توجه به اینکه بسیاری از سینماگران، شهروندی دیگر کشورها را دارند و یا فرزندانشان در کشورهای غربی تحصیل میکنند، ممکن است این اقدام در راستای تأمین هزینههای خود و اعضای خانوادهشان در غرب باشد؛ اما در هر حال چنین تحرکاتی از جانب برخی سینماگران در این مقطع ـ آن هم پس از شعارهای برخی از آنها درباره لزوم عدم خرید ارز و طلا ـ شایسته نیست.
با توجه به آنکه در پروژههای سینمایی منابع در اختیار تهیه کنندگان قرار میگیرد و تهیه کننده تصمیم میگیرد که چگونه و در چه مقطعی، چه بخش از پروژه تولید شود، اساساً کنترل نوع هزینه کرد اعتبارات به واسطه پیچیدگی روند تولید هر فیلم سینمایی به سادگی ممکن نیست و پس از اختصاص بخشی از منابع به سینماگران، نمیتوان نظارت مشخصی بر نحوه هزینه کرد منابع داشت.
گفتنی است، در ماههای اخیر برخی سلبریتیها از کمپین علی کریمی برای نخریدن یک ماهه ارز، دلار و خودرو در راستای کاهش قیمتها حمایت کرده بودند و متأسفانه بر اساس اطلاعات «تابناک» برخی از اشخاصی که پست علی کریمی را به اشتراک گذاشته و بر لزوم اتحاد برای کنترل بازار تأکید کرده بودند، تلاش نمودند از بازار جا نمانند و جزو خریداران ارز هستند و ظاهراً قلباً اعتقادی به حرکت این فوتبالیست ایرانی نداشتند!
لینک کوتاه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد