تابناک نوشت :حواشی پیش آمده درباره اصلاحیههای سنگین به فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز: رد خون»، چنین پرسشی را پیش آورد که پشت این فیلم سینمایی چه شخصی است و مشاوره مهندسی این داستان امنیتی توسط چه شخصی داده شده است؟ پاسخ کوتاه «مرتضی اصفهانی» است اما مرتضی یا رضا اصفهانی دقیقاً کیست و تا کجا میتوان ردپایش را دنبال کرد؟
«تعبیر وارونه یک رویا» به کارگردانی فریدون جیرانی، «روباه» ساخته بهروز افخمی، «امکان مینا» اثر کمال تبریزی، «بادیگارد» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا، «سیانور» اثر بهروز شعیبی، «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار و «ماجرای نیمروز» و «ماجرای نیمروز: رد خون» آثار محمدحسین مهدویان مجموعه سریال و فیلمهایی است که ظاهراً ردپای مرتضی اصفهانی را در آنها میتوان مشاهده کرد.

حساسترین فیلم از مجموعه آثاری که نام او در میان است، «ماجرای نیمروز» و «ماجرای نیمروز؛ رد خون» است؛ آثاری که جواد عزتی در آن با چهرهای شبیه به سعید امامی در آن حضور یافته است. اکنون صدور پروانه ساخت قسمت دوم این فیلم با چالش مواجه شده و هرچند به صورت واضح اعلام نشده که اشکال اساسی نسبت به این سناریو چیست اما اشکالات وارد آمده به فیلم قابل حدس است.
«ماجرای نیمروز: ردخون» به نوعی ادامه «ماجرای نیمروز» است. نیروهای امنیتی ایران متوجه حضور نفوذیهای سازمان مجاهدین خلق در جبهه میشوند. با ارسال دو مأمور امنیتی به بغداد میخواهند قبل از شروع عملیات فروغ جاویدان، عباس زریباف فرمانده این عملیات را ترور کنند. اما داستان طور دیگری رقم میخورد. قسمت دوم این فیلم به قدرتمندی قسمت اول نیست اما برای سازندگانش چالشبرانگیزتر شده است.
مرتضی اصفهانی یا همان مرتضی قبه آنگونه که مشهور است از چهرههای نزدیک به سعید امامی محسوب میشود. او در همان گفتوگوی مشهور خودش را این گونه معرفی کرده است: «من یک چریک قبل از انقلاب اسلامی و یک رزمنده جمهوری اسلامی هستم. در اطلاعات عملیات ستاد جنگهای نامنظم شهید چمران از ایشان آموختم که نقش اطلاعات در جنگ تا چه میزان تأثیرگذار است…» اما اشاره نکرده با وجود سن کم در زمان وقوع انقلاب در چه گروه چریکی بوده و چه فعالیتهایی داشته است.

نام مرتضی اصفهانی در تیتراژ پایانی فیلم «سلطان» به کارگردانی مسعود کیمیایی
قبه که گفته میشود نسبتی به یکی از مسئولین اسبق شهرداری دارد، در ادامه همین گفتوگو تاکید کرده است: «با توجه به علاقهای که به فیلمسازی داشتم همیشه همه چیز را در ذهنم ذخیره میکردم و حالا تلاش میکنم تجارب ۵۰ سال مبارزه را در اختیار کسانی قرار دهم که میخواهند فیلم بسازند.»
با وجود آنکه دیگر مسئولیتی در نهادهای مرتبط ندارد و به گفته فرهاد توحیدی نویسنده و همکار او در فیلم «امکان مینا» بازنشسته است اما به رسم معمول نیروهای امنیتی، از علنی شدن هویتش در این سالها پرهیز کرده و تنها گفت و گویش با یکی از رسانهها نیز با واسطه و به صورت مکتوب بوده است.
خبرنگار «تابناک» به جزئیات بیشتر و بعضاً عجیب و همچنین تصویری قدیمی از این چهره خاص دست یافت اما بنابر ملاحظات مرسوم از انتشار این جزئیات صرف نظر شد. با این حال شاید یکی از معدود موارد قابل اشاره حضور مرتضی اصفهانی در پروژه فیلم «مرسدس» است که در تیتراژ پایانی از او تشکر شده است. البته در تیتراژ پایانی «سلطان» نیز از شخصی به نام «حسین اصفهانی» در کنار «ابوالقاسم طالبی» و «اکبر نبوی» تشکر شده است!
با این اوصاف به نظر میرسد سابقه حضور مرتضی اصفهانی در سینما به مراتب دیرپاتر از سالهای اخیر است و باید به همان دوره سعید امامی بازگردد که مسعود کیمیایی همکاری با او را در برنامه هفت انکار کرده بود و به تیتراژ فیلمهایش ارجاع داده بود! باید دید این چهره سابقاً امنیتی در ادامه فعالیتهایش همچنان در سینما تحرک خواهد داشت و صحنه گردان آثار مشابهی خواهد بود یا از این پس چراغ خاموش پیش خواهد رفت و ردی از او نخواهیم یافت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مهدویان: مخملباف و حاتمیکیا فیلمسازان مهمیاند، اما من هیچکدام آنها نیستم/ تماشاگر باید خشونت را از عمق جانش تجربه کند
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «ماجرای نیمروز» با صدای سجاد افشاریان
- تعبیر وارونه یک انتظار/ به بهانه بازپخش مجموعه «تعبیر وارونه یک رویا»
- رویای محمود رضوی برای سهگانه «ماجرای نیمروز» بر باد رفت
- مهدویان به سراغ ژانر محبوبش میرود/ «ماجرای نیمروز۲» ساخته میشود
- حاتمیکیا و مهدویان با «بادیگارد» و «ماجرای نیمروز» آخر هفته در تلویزیون
- «ماجرای نیمروز» را پنجشنبه از شبکه چهار ببینید
- عذرخواهی محمود رضوی از مردم برای اشکال فنی در پخش تلویزیونی «سیانور»
- تدارک تلویزیون برای نوروز/ نمایش ۱۳۳ فیلم سینمایی در تعطیلات
- پست اینستاگرامی هادی حجازیفر برای سالگرد شهادت مهدی باکری
- یک سال در سینما با جواد عزتی/ از «آینه بغل» تا «لاتاری» و «تنگه ابوقریب»
- حضور چشمگیر سینمای ایران در بنگلور هند
- تهیه کننده «ماجرای نیمروز» : به جای تلگرام و اینستاگرام باید تلویزیون را فیلتر میکردند!
- حضور امکان مینا، سینما نیمکت، سیانور و سویوق در جشنواره چشم سوم
- حضور «ماجرای نیمروز» در گوآ
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





