درطول سال ها، سینما ابزاری برای تبلیغ یک مقصد بوده و می تواند تماشاگران زیادی را برای سفر به آن منطقه ترغیب کند و از سویی انتقال دهنده فرهنگ، آداب و رسوم آن مکان باشد. این ایده روشن است که فیلم ها تاثیر قابل توجهی بر صنعت گردشگری خواهند داشت و نه تنها انگیزه بازدید از یک مکان را ایجاد می کنند بلکه تصویری را نیز خلق کرده یا می سازند.
گردشگری ناشی از فیلم، امروزه ثابت شده که یک روند نوظهور است که به طور فزاینده ای در حال گسترش است و می تواند تاثیرات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و زیست محیطی مختلفی بر مقاصد گردشگری داشته باشد.
گردشگری سینمایی
این شاخه از گردشگری، پدیده ای رو به رشد است که در راستای رشد صنعت گردشگری و افزایش مسافران بین المللی فعالیت می کند. گردشگری فیلم به دنبال بررسی آثار فیلم و تولیدات تلویزیونی در تصمیم گیری های مسافران در انتخاب مقصد است. مردم از فیلم ها، مستندها، برنامه های تلویزیونی و آگهی های بازرگانی الهام می گیرند و برای دیدن مکان هایی که در محتوای تولیدی سینما می بینند، سفر می کنند. گردشگری فیلم وسیله ای عالی برای بازاریابی مقصد است و فرصت هایی برای توسعه صنعت گردشگری یک محل مانند تورهای گردشگری یا موزه های فیلم ایجاد می کند.
فیلم ها مدت ها است قابلیت این را دارند که حتی معمولی ترین مکان ها را به موضوع فوق العاده خاص، مهم و البته سینمایی تبدیل کنند. فیلم می تواند یکی از بزرگترین تقویت کننده های صنعت گردشگری محلی باشد. همچنین بارها و بارها این قضیه ثابت شده که در زمان تولید فیلمی در یک مکان، نه تنها روند ساخت فیلم آثار اقتصادی مثبتی بر منطقه می گذارد، بلکه پس از انتشار فیلم نیز، صنعتی تحت عنوان «گردشگری سینمایی» یا «گردشگری فیلم» می تواند تاثیر مهمی روی آن مکان داشته باشد.جذابیت یک مقصد گردشگری از چندین عنصر مادی و غیرمادی ناشی می شود. سینما هم کانال ارتباطی توریستی است و هم بازار هدف را برای یک مقصد فراهم می کند.
تقویت ارزش های فرهنگی مقاصد، معرفی میراث ملموس و ناملموس مقاصد گردشگری، انتخاب مقاصد گردشگری مبنی بر اهداف موردنظر گردشگران و تقویت رقابت پذیری مقاصد از جمله اثرات گردشگری فیلم است.
این امر نشان می دهد، فیلم ها به مردم انگیزه می دهند تا به مقصدی که به نمایش درآمده است، سفر کنند. گردشگری فیلم، راهی موثر برای بازاریابی یک مقصد و همچنین ارائه فرصت هایی برای توسعه محصولات جدید مانند موزه های فیلم، تورهای گردشگری و همچنین نمایش ظرفیت ها و جاذبه های موجود مقاصد گردشگری در ارتباط با فیلم بوده و نیز باعث تصویرسازی مثبت و تبلیغ سایت گردشگری می شود.
ظهور یک منطقه خاص در یک فیلم می تواند تاثیر زیادی بر تعداد بازدیدکنندگان یک مکان موجود داشته باشد و نوع جدیدی از گردشگری را در منطقه ایجاد کرده و اقتصاد محلی را تقویت کند. به طور متوسط، یک فیلم می تواند گردشگری و درآمد را تقریبا ۳۱ درصد افزایش دهد.
گردشگری سینمایی می تواند شکل جدیدی از منظر فرهنگی باشد. با گذشت زمان، جذابیت مقاصد افزایش یافته و از پیش فرضی که فیلم ها برای تماشاگران به تصویر می کشند، تغییر می یابد. همچنین می توان دریافت که گردشگری سینمایی با نوستالژی و هویت مرتبط است. در واقع، بسیاری از مکان های میراثی که به عنوان مکان فیلم عمل می کنند پس از اکران فیلم محبوبیت پیدا خواهند کرد؛ زیرا این مکان ها از طریق روایت فیلم معنای خاصی پیدا می کند و فیلم می تواند تصویر مقصد را بهبود و ارتقا بخشد.
سازمان جهانی گردشگری با همکاری سایت اینترنتی نتفلیکس به نقش فیلم و سریال به عنوان محرک برای گردشگری و وابستگی فرهنگی پرداخته تا مزایای بالقوه مقاصد گردشگری را در قالب فیلم به معرض نمایش درآورد.
با توجه به مباحث مطرح شده، گردشگری فیلم تاثیر مثبتی بر یک مقصد می گذارد و با استفاده از فناوری های روز، تجربیات جدیدی را برای مسافران ایجاد می کند و در عین حال باعث تحریک گردشگری محلی، احیای مقاصد در معرض خطر و رونق اقتصادی یک کشور خواهد شد و همچنین ابزار مناسبی برای بازاریابی مقصد بوده و فرصت هایی را برای توسعه محصولات گردشگری، کارآفرینی و کسب و کار برای صنعت گردشگری ایجاد می کند
روزنامه ایران
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





