سینماسینما، رضا صائمی
همه آنهایی که لذت جمعآوری فیلم و آرشیو شخصی را دارند، از تماشای مستند «آرشیو متروک» لذت میبرند. آرشیو ابژهای است که از انسان، سوژهای میسازد که خود دوست دارد. سوژهای که علایق و تعلق خاطرات آدم را در تجسم بیرونی آن صورتبندی میکند و هویت میبخشد. «آرشیو متروک» اگرچه روایت یک شخصیت است، اما بازنمایی یک تیپ هم است؛ تیپ عشق فیلمها که دلدادگی به این معشوق را از طریق جمعآوری عکسها و اشیای مربوط به او تجربه میکنند. احمد جورقانیان مظهر همه عشق فیلمهایی است که نهفقط از تماشای فیلمها، که از جمعآوری و آرشیو آنها هم لذت میبرند. گویی نوعی حس مالکیت و مال خود کردن در آرشیو وجود دارد که آن فیلمها را به کالا و شیء گرانقدری بدل میکند و صیانت از آن را نوعی وفاداری به این معشوق تصویری! «آرشیو متروک» روایت یک عاشق سینماست که گویی با سینما ازدواج کرده! بهطوریکه مادر جورقانیان به او میگفته: «پسرم، چند فیلم دیگر باید بخری تا بعد از آن ازدواج کنی!» در واقع سینما جایگزین همسر و همدم در زندگی او شده و گویی خرید هر فیلمی به تکامل او در این مسیر کمک میکرده.
«آرشیو متروک» در عین روایت قصه جورقانیان و چگونگی خرید و آرشیو نگاتیو فیلمها، روایتی از تاریخ سینمای جهان هم است؛ روایتی از فیلمهای مهم تاریخ سینما، همچنین نمایش سکانسهای برتر فیلمهای مهم تاریخ سینما. مخاطب در طول مستند همزمان با شنیدن خاطرات جورقانیان از فیلمها برخی از سکانسهای مهم آن فیلمها را نیز میبیند. انگار تاریخ سینما به شکل فشرده و اجمالی در حال مرور تصویری است. این تمهید به فیلم که صرفا مبتنی بر گفتوگو و خاطرهگویی بنا شده، هم تنوع بصری میدهد و هم ریتم مناسبتری تا از کسالتبار شدن جلوگیری کند. به عبارت دیگر، فیلم واجد دو لایه مهم است که به موازات هم و در یک درهمتنیدگی روایی پیش میرود. در عین اینکه زندگی شخصی و حرفهای جورقانیان را روایت میکند، مروری به تاریخ سینما هم دارد. مروری که میتواند هر عاشق سینمایی را به وجد آورد و حتی میل به تماشای دوباره را در آنها برانگیزد. «آرشیو متروک» در بخشهایی به تاریخ سینمای ایران هم میپردازد و برخی از فیلمهای موج نوی سینمای ایران را مرور میکند. خاطرات جورقانیان از حاشیههای اکران فیلمها در سینما نیز یک حاشیهنگاری جامعهشناسانه ایجاد میکند که میتواند به مخاطب کمک کند فیلمها را در بستر تاریخی و اجتماعی آن بشناسد، یا مثلا با شیوهها و وضعیت اکران و نمایش در تاریخچه سینمای ایران آشنا شود. مستند «آرشیو متروک» ادای دینی به تاریخ سینما و عاشقان سینماست.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رونمایی از پوستر بینالمللی «لاله کبود»
- صداگذاری «جستجو در تنگنا» آغاز شد/ نگاهی دیگر به امیر نادری
- همان همیشگی/ نگاهی به فیلم «آنا»
- فیلمی متفاوت نه البته بینقص/ نگاهی به فیلم «گزارش یک قتل»
- گروتسک، مرزها، محدودهها و همپوشانیها/ معرفی کتاب گروتسک فیلیپ تامسن
- واقعا چه کسی این فیلم را ساخت؟/ «مرد سوم» از هر منظری فیلمی متفاوت است
- گوتیک آمریکایی/ نگاهی به فیلم «مادر» ساخته دارن آرنوفسکی
- من اقیانوسی را دوست دارم که تو را آفرید/ نگاهی به فیلم «سولاریس»
- خوشه های خشم/ نگاهی به فیلم «تاریخ خشونت»
- اسلحه ایستوود در دستان فلینی!
- مواجه شدن با خود در برابر اتاق آرزوها/ درباره «استاکر» ساخته آندری تارکوفسکی
- عاشقی کردن در آرامش/ نگاهی به فیلم «رضا»
- امی، رام نشد/ نگاهی به مستند «چیچکا»
- باش که صد صبح دمد زین شب امید مرا/ نگاهی به فیلم «رضا»
- فوبیاهای یک مرد تنها/ نگاهی به فیلم «تعارض»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
آخرین ها
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟