صالحی با بیان اینکه “با حوزهی کتاب مانوستر و مرتبطتر بودهام اما با سینما و تئاتر و هنرهای دیگر هم بیگانه نیستیم” در عین حال دلیل عدم ارایه برنامه برای تئاتر را بهخاطر فرمتی دانست که در اختیار داشته است.به گزارش سینماسینما٬ سیدعباس صالحی وزیر پیشنهادی ارشاد برای گرفتن رای اعتماد از مجلس در گفتوگوی مبسوطی که با ایسنا داشته است،نکات مختلفی را مطرح کرده و به سوالات مختلفی پاسخ داده است.
در ادامه بخشهایی از این گفتوگو را که به حوزه سینما و تئاتر مربوط میشود میخوانیم.
صالحی در پاسخ به این سخن شایع که میگویند “در حوزهی کتاب اشراف کامل دارید اما در حوزههای دیگر مرتبط با این وزارتخانه اشراف ندارید”، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد موضوعهای متنوعی را به همراه دارد و مسئولیتها و دامنههای آن از اوقاف و حج و زیارت، و فعالیتهای قرآنی است تا موسیقی، تئاتر، سینما و کتاب و موضوعات دیگر. این دامنهی وسیع از لحاظ موضوعات طبعا این انتظار را در اهالی هرکدام بهوجود میآورد که کسی که سکانداری این وزارت را بر عهده میگیرد، در همهی حوزهها تخصص داشته باشد. این اما انتظاری است که حاصل نمیشود و در هیچ دورهای هم اینگونه نبوده است. آنچه که شاید اهمیت داشته باشد، این است که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از لحاظ شخصیت وجودی با این دامنهی گسترده، قرابت داشته باشد. یعنی در این حوزهها، آگاهیهای لازم و پایهای داشته باشد. از لحاظ کارکردی هم آگاهیها به لوازم مدیریتی کمک میکند. من از لحاظ شخصیت فردی، با حیطههای مختلف فرهنگی و هنری انس وجودی داشتهام. گرچه شاید با حوزهی کتاب مانوستر و مرتبطتر بودهام اما با سینما و تئاتر و هنرهای دیگر هم بیگانه نیستیم؛ حداقل از منظر علاقههای شخصی. البته مثل هر فرد دیگری، این دامنههای آشنایی ممکن است در حوزههایی ضعیفتر و در حوزههایی وسیعتر باشد. اگر کسی با حوزههایی هیچگونه انس وجودی نداشته باشد، میتواند در ادامه ضربههایی به آن حوزه وارد کند. اما این انس وجودی و آگاهیهای پایهای در من اینگونه بوده که در این ۳۰-۴۰ سال به حوزههای غیر از کتاب بیتعلق نبودهام. در حوزهی اطلاعات و مدیریت هم چهار سال در وزارت ارشاد بودهام و طبیعتا با حوزههای دیگر ارتباط داشتهام. از لحاظ اقتضائات مدیریتی و حساسیتها، حضور در شورای معاونان وزارتخانه و بحثهایی که در این سطح مطرح بوده، تجربههایی برای من پدید آورده است.
وزیر پیشنهادی ارشاد در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: در حوزههای تئاتر و سینما، هم از لحاظ نظری و هم از لحاظ انس فردی ارتباطی وجود داشته است. از سن ۱۳-۱۴ سالگی شاید کمتر فیلم ایرانی باشد که آن را ندیده باشم. مجلات نقد فیلم را به شکل پیوسته دنبال کردهام. در حوزهی تئاتر هم همینطور. ما گاهی راههای طولانی طی میکردیم تا تئاتر یا فیلمی را که عرضه شده است، ببینیم. مصرف فیلمبینی و تئاتربینی در خانوادهی ما بسیار بالاست. شاید یکی از چیزهایی که جمع خانوادگی ما را دور هم جمع میکند، همین دیدن فیلم و تئاتر باشد. در بچههای کوچک ما تا فرزندان بزرگمان که در دههی سوم زندگیشان هستند، این علاقه وجود دارد. مجموعا یک خانوادهی حرفهای سینمارو – تئاتربین و علاقهمند به حوزهی هنر هستیم.
صالحی دربارهی اینکه چگونه با چالشهایی همچون توقیف فیلمها برخورد خواهد کرد؟ توضیح داد:یکی از چیزهایی که در این چهار سال حضور در وزارت ارشاد شیوهی من بوده، این است که اگر بتوانیم از مسیر گفتوگو بین کنشگران حوزهی فرهنگ حرکت کنیم، اگر نگوییم همهی مشکلات ما حل می شود، دستکم بخشی از مشکلات ما حل خواهد شد. گفتوگوی فعال، مستمر و سازنده بین اصحاب فرهنگ که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منافعشان را تعقیب میکند، با کسانی که در حیطههای فرهنگی از دیگر حوزهها ورود دارند؛ چه کنشگران سیاست، چه کنشگران دین و امنیت. این گفتوگوها در مرحلهی اول، پارهای از سوءتفاهمها را میتواند حل کند و در مراحل بعدی، به نزدیکی ذهنیتها منجر شود؛ برای اینکه برخی از اتفاقات به گونهای دیگر رقم بخورد و تفاهمی بین طرفین به وجود بیاورد. با این گفتوگو همانگونه که در حوزهی نشر مسئلههایی را رو به جلو برده است، در حوزهی سینما، تئاتر و موسیقی هم معتقدم که میتوان رو به جلو حرکت کرد. با کمک تجربهی چهارساله در مدیریت معاونت فرهنگی و دوستان خوبی که در وزارت ارشاد داریم، امیدواریم با یک گفتوگوی پیوسته بتوانیم ذهنها را به هم نزدیک کنیم.
او همچنین دربارهی اینکه چرا در برنامهی اولیه دربارهی تئاتر چیزی ذکر نشده است؟ گفت: باید بگویم بحث نیامدن لفظ تئاتر در برنامهی پیشنهادی من بهخاطر فرمتی بود که در اختیار داشتم. در این فرمت هر وزیر میتوانست برنامههایش را در صفحاتی محدود ارایه دهد. ما هم در وزارت ارشاد کل برنامههای تئاتر و هنرهای تجسمی و امثال آن را ذیل عنوان هنر آوردیم؛ همانطور که مباحث مربوط به زیرشاخههای فرهنگ در این برنامه ذکر نشده است. درواقع عبارت هنری عبارتی است که تمامی حوزهی هنر را بهطور عام در بر میگیرد. طبیعتا در این حوزه ها، اقدامات چارهجویانهتری نیاز است اما این اقدامات چارهجویانهتر موضوعهایی هستند که در مسیر خودشان باید آنها را به نقطهای مطلوب برسانیم. قبول دارم ممکن است به نوعی سوالبرانگیز باشد که آیا تغییرات میتواند به نقطههای تفاهم منتهی شود یا نه. اما به نظر میرسد باید مقداری صبر و انتظار داشته باشیم. انشاءالله نتیجهی خوبی خواهد داشت.
منبع: ایسنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- لزوم شفافسازی در مکاتبات اداری وزارت ارشاد؛ انتشار نامههای عمومی ظرف ۴۸ ساعت
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- واکنشهای فرهنگی به حادثه تروریستی کرمان/ همه فعالیتهای هنری فردا تعطیل خواهد بود
- پیشنهاد انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما؛ نه ساترا، نه ارشاد
- جزئیاتی از مصوبه نظارت صداوسیما بر نمایش خانگی/ مجلس چهزمانی مصوب میکند؟
- معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای وزارت فرهنگ: وزارت فرهنگ و صداوسیما در حوزه صوت و تصویر فراگیر به صورت توامان وظیفه دارند و اقدام میکنند
- محمد خزاعی: تلاش سازمان سینمایی برای تعدیل حکم سینماگران/ ممنوع از کار نمیکنیم
- افتتاح سه هنرستان جدید دخترانه با ایجاد امکان تحصیل در رشته نمایش توسط وزارت ارشاد/ هنرستانهای هنرهای زیبا از ماندگارترین موسسات تمدن نوین در ایران است
- قادر آشنا: کرونا بار دیگر «تئاتر» را تعطیل کرد
- برگزاری نشست شورای سیاستگذاری چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- فیلمبرداری «نگهبان شب» تا اطلاع ثانوی متوقف شد
- مهلت ثبتنام جشنواره جهانی فیلم فجر تمدید شد
- علی سرتیپی: تصمیم نهایی برای اکران نوروزی با صاحبان آثار است
- مراسم خاکسپاری محمدعلی کشاورز / گزارش تصویری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به انیمیشن کوتاه «در سایه سرو»/ پیرمرد و دریا
- دربارهی فاجعه گزارش جواد خیابانی در دربی پایتخت
- توقیف را چه کسی در دامان فرهنگ ما گذاشت؟/ بیانیه اعتراضی کانون کارگردانان سینما در پی پخش نشدن قسمت جدید «تاسیان»
- «تیغ و ابریشم»/ نگاهی به سریال «ستایش»؛ لطفا به شعور مخاطب رحم کنید!
آخرین ها
- استیج ۱۴ میزبان آثار تانیا پاکزاد میشود
- با پیشتازی نمایش موزیکال «ویولنزن روی بام»؛ نامزدهای جوایز تئاتر اولیویه معرفی شدند
- آخرین وضعیت انتشار سریال «تاسیان»
- نمایش «پیوتر اوهه»؛ سیلی نهایی بر صورت مخاطب
- کانون پرورش فکری جزییاتی از تولید انیمیشن برنده اسکار اعلام کرد
- کارگردان «ماریا» اثر جدیدش را جلوی دوربین میبرد
- ثبت یک رکورد جدید؛ Ne Zha۲ اولین انیمیشن دو میلیارد دلاری تاریخ شد
- درآمد ۲۲ هزار میلیاردی اپراتورهای اینترنتی از محل پلتفرمها
- ساخت فیلم، با دست خالی و ذهنی پر از تصویر/ یادداشت امید نجوان به بهانهی آغاز اکران آنلاین «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو»
- نتفلیکس «صد سال تنهایی» را وفادارانه و شیوا اقتباس کرده است
- رونمایی از نشان، هویت بصری و برنامههای جدید «شبکه کتاب»
- بازگشت پیمان خازنی با «مرگ شیرین»
- نمایش فیلم کوتاه «voice» در جشنواره فیلم تصویر
- پیامهایی برای موفقیت انیمیشن ایرانی در اسکار
- آتش زنده کامکارها در شب زمستانی تهران
- معرفی برگزیدگان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران/ شبی برای تجلیل از سعید پورصمیمی و مهدی جعفری
- کنسرت ارکسترال کامکارها / گزارش تصویری
- فرش قرمز اسکار نود و هفتم / گزارش تصویری
- به بهانه گزارش دربی توسط جواد خیابانی/ بودن یا نبودن، مسئله این است
- مراسم نود و هفتمین دوره جوایز سینمایی اسکار / گزارش تصویری
- لحظه اعلام نام انیمیشن ایرانی در اسکار ۲۰۲۵
- نگاهی به فیلم «ذرهای آرامش»/ جهان در انتظار خشکسالی
- برندگان اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی جایزه اسکار گرفت
- حقایقی درباره فیلم درباره الی
- نامزدهای اسکار و تصاویرشان/ در آستانه جایزه اسکار نود و هفتم
- نمایش «مرسی آقای لانگلوا» در شب فرهنگی ایران و فرانسه
- مفاخر کاریکاتوری
- فوت کارتونیست و طراح ایرانی؛ داود احمدی مونس (آروین) درگذشت
- بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت ماه مبارک رمضان
- دربارهی فاجعه گزارش جواد خیابانی در دربی پایتخت