دومین نشست شورای «سینمای مقاومت» با حضور اعضای این شورا در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.
به گزارش سینماسینما، «علیرضا تابش» در ابتدای این نشست با تاکید بر اینکه «فیلمنامه و استانداردهای فیلمسازی» یکی از دغدغههای اصلی مدیریت سینمایی است، گفت: مخاطبان سینما، هوشمند و با احساس هستند و در برنامهریزیهای فرهنگی می بایست ذائقه مخاطب در نظر گرفته شود.
وی ضمن اشاره به لزوم آسیب شناسى سینماى مقاومت گفت: پشتوانه سینماى مقاومت “نگاه نظری” و “پارادیم فکری” است و نگاه آسیبشناسانه در این حوزه میتواند از موضوعات جدی شوراى سینماى مقاومت باشد و با انجام پژوهشهایی در این خصوص میتوان به ایدههای درست در عرصه سینمای مقاومت رسید.
تابش ادامه داد: اقدامات و عملکرد نهادهای فرهنگی، سیاسی ، اجتماعی و آموزشی ، متناسب با تحلیل مصرف فرهنگی در کشور باید از سوى متولیان فرهنگی پایش شود، چرا که قابلیت کار جدی در عرصه سینماى مقاومت وجود دارد و نسل نو سینماگران از این ژانر استقبال می کنند.
تابش همچنین اکران و پخش مناسب فیلم هاى سینماى مقاومت را از دیگر دغدغههای مدیریت سینما دانست و افزود: در طول یک سال سینمایی، درصد مشخصی از فیلمها در زمره فیلمهای مقاومت قرار مى گیرد که قطعاً بخشی از فیلمها با این مضمون در سبد اکران و نمایش خانگى قرار خواهد گرفت که نیازمند برنامه ریزى و حمایت بیشتر از سوى همه نهادهاى ذیربط است.
«حبیب ایل بیگی» قائم مقام بنیادسینمایی فارابی نیز دراین نشست مهمترین نیاز در حوزه سینمای دفاع مقدس را داشتن چشمانداز برای این ژانر دانست و گفت: به نظر میرسد نیاز به یک مرکز استراتژیک در این حوزه داشته باشیم که اهالی فرهنگ و هنر نشانی از آن داشته باشند و دغدغه ها و ایده هاى خود را بروز دهند.
وی ادامه داد: در صورتی که اولویتها براساس مطالعات انجام شده، مشخص شود، بهتر میتوان به افقهای پیش رو توجه داشته باشیم.
ایل بیگی با اشاره به اینکه تبیین راهکارها و بایدها و نبایدها در این عرصه، میتواند برای نسل جوان فیلمساز خیلی راهگشا و مفید واقع شود، افزود: نگاه به اقتباس ضروری است تا بتوانیم از کتب منتشر شده و مورد استقبال در این عرصه بهره ببریم.
قائم مقام بنیاد ادامه داد: اقدام مؤثر در حوزه فیلمنامهنویسی از دیگر مواردی است که باید در عرصه سینمای دفاع مقدس به آن توجه داشته باشیم.
دکتر «مسعود نقاش زاده» معاون فرهنگی و پژوهشی بنیاد سینمایی فارابی نیز ضمن یادآوری موارد مطرح شده در نشست پیشین در ابتدای نشست گفت: هدف نهایی در این جلسات همگرایی در مورد ضرورتها و اولویتهای موضوعیاست تا بتوانیم در مورد فیلمهایی که در حال ساخت هستند ابتدا در حوزه نرمافزاری و در نهایت سختافزاری مشارکت داشته باشیم.
وی با تاکید بر اینکه یکی از دستورکارهای بنیاد در دوره جدید و نیز این شورا، حمایت از پرورش و تولید فیلمنامه است، ادامه داد: مهمترین دستاورد چنین نشست هایی، همگرایی و همافزایی برای تولید خوب و استاندارد در حوزه سینمای مقاومت است.
در ادامه این نشست، مباحثی چون جایگاه نشست «سینمای مقاومت» در سینمای حرفهای، نیاز سینمای کشور به ژانر «سینمای مقاومت»، سیاستگذاری و راهبریِ حوزه دفاع مقدس، بررسی وظایف هنرمند و مدیران هنری، تقویت تکنولوژى در سینمای مقاومت، ضرورت اصلاح چرخه نمایش برای فیلمهای دفاع مقدس مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سومین جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی به پایان رسید/ برگزیدگان دو بخش سینما و تئاتر معرفی شدند
- «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
- گفتوگو با علیرضا تابش درباره سیر تاریخی ساخت فیلم سیاسی در سینمای ایران/ «زمان» یک فیلم اجتماعی را سیاسی میکند
- سینمای ایران در دهه آینده/ به مناسبت روز ملی سینما
- بابک برزویه به خانه ابدی رفت/ بدرقه یک عکاس هنرمند و مسئولیتپذیر تا قطعه هنرمندان
- برگزاری جشنواره فیلم کودک بدون فیلم جدید/ رقابتی در کار نیست!
- وعده سینمایی وزیر ارشاد محقق میشود؟/ سکوت فارابی و مهلت هشت ماهه برای ساخت پنج فیلم فاخر
- زنده نگه داشتن امید /به بهانه اکران فیلم جدید بهروز شعیبی در سینماهای کشور
- انتقاد بهروز نشان از وضعیت ناعادلانه اکران/ «پسران دریا» متعلق به فارابی است اما در سینمای خودش هم اکران نمیشود
- معاون بینالملل بنیاد سینمایی فارابی: فارابی ۳۳ هزار یورو برای شرکت در بازار جشنواره کن هزینه کرده است
- حمید فرخنژاد و احسان عبدیپور نامزد جایزه «سپتیمیوس» شدند
- ابراهیم فروزش پاسخ داد؛ طرح حمایت فارابی از فیلمهای اقتباسی لغو میشود؟
- ابلاغ برنامه پنج ساله بنیاد سینمایی فارابی/ سیاستگذاری و خطوط کلی دوره جدید فعالیتهای بنیاد سینمایی فارابی اعلام شد
- یکی پاسخگو باشد/ درباره «لایههای دروغ»
- کوچه قهر و آشتی/ جشنواره فیلم فجر و جامعه مدنی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم





