سینماسینما، دکتر مهناز رونقی
آتابای شعر است، شعری سروده شده در روستای پیرکندی خوی، شعری محلی با صدایی خش دار که طنین می اندازد در ذهن و می ماند روزها. می خواهی انگشت کوچک کسی را بگیری تا جوابی بگیری از او. جواب تمام سوال های بی جواب مانده زندگی ات را. فیلم در این لحظات افسانه ای کهن می شود و می ماند همانطور که خواب هایمان مانده اند با ما. پیش از این در سینمای ایران فیلم هایی را با محوریت شهر داشتیم که شهر به کاراکتر تبدیل می شود، در سینمایی که کمتر قصه محور بوده است در سینمای عباس کیارستمی یا صفی یزدانیان. نیکی کریمی حال به سراغ طبیعت و فرهنگ بکر آذربایجان رفته است. فیلم در بزنگاه هایی قاب های نوری بیلگه جیلان را به ذهن می آورد و گاه شعرهای جمال ثریا را. کارگردان در پنجمین فیلمش به سرزمینی رفته که پر از قصه و افسانه است. ماهی های قرمز در رودخانه رها می شوند تا افسانه ای را بازسازی کنند و آن را برای گردشگری واگویه کنند. از نگاه مطالعات فرهنگی ارتباط سینما و فرهنگ بسیار حائز اهمیت است و سینمایی که از فرهنگ غنی محلی پرمایه شود قابل تامل است. جغرافیای زیستی و فرهنگی در این زادوبوم پر از شگفتی است. از نگاه فرمالیستی، قاب های زیبا، هارمونی، ریتم، کمپوزیسیون، ترکیب رنگ، فیلم از ارزش زیبایی شناختی بالایی برخوردار است و در تحلیل تماتیک عشق، تقدیر و زن اصلی ترین تم های قصه است، زنان قربانی…
آب و باد و خاک و آتش عناصر اربعه در فیلم نمادهایی هستند که با روش نشانه شناسی فرهنگی یوری لوتمان می توان بار مفهومی آن را دریافت.
هادی حجازی فر با بازی درخشان توانست آتابای را عمیقا جان بخشد. او گسی فرهنگ آذری را به کام مان می نشاند. فرهنگی عمیق با هزارتوهای فراوان که گاه در لابیرنتش گم می شوی و موسیقی حسین علیزاده این فضاسازی را تکمیل می کند. سامان لطفیان مدیر فیلم برداری آتابای است. فیلم برداری خوب و گاه دوربین روی دستی ماهرانه که صحنه های نفس گیری را به یادگار می گذارد. اگر از انباشت المان های فرهنگی که از فیلم بیرون می زند و چند دیالوگ بین سیما و آتابای که به ظرافت نگاشته نشده بگذریم، آتابای یک شعر است، شعری محزون که به جان می نشیند. تلخکام می شویم. تلخیای که ثمره ای فرهنگی است که چون کوه سخت است و بلند. به بلندای تبریزیهای افراشته در باد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «دو زن» در آینه مکتب نقد عمیقگرا/ تصویری ماندگار از زنان
- «ناتوردشت»؛ روایت انسان در لحظههای بحرانی
- یادداشت مینا اکبری/ حق انتخاب و قضاوتهای سطحی
- یادداشت نیکی کریمی درباره شیوا ارسطویی
- هادی حجازیفر تهیه کننده «صفر پنج» شد/ معرفی بازیگران «بازی استریندبرگ»
- فیلم جدیدی به جشنواره اضافه نمیشود/ خروج فیلم نیکی کریمی از جشنواره فجر
- «داریوش» ۲۷ تیر میآید
- عروسک باید حرف جامعه را بزند/ وقتی هادی حجازیفر به جای محمد بحرانی عروسک ساخت!
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- یک فانتزی دوست داشتنی/ نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»
- هفت گروه خارجی و دو بزرگداشت در نوزدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران مبارک
- مرور آثار نیکی کریمی در ایتالیا
- جایزه بزرگ جشنواره فرانسوی برای فیلمی به تهیهکنندگی نیکی کریمی
- وقتی نقش مدیون بازیگر میشود/ نگاهی به بازی علیرضا کمالی در «پوست شیر»
- اختصاصی سینماسینما/ نیکی کریمی بر فرش قرمز جشنواره فیلم برلین
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





