سینماسینما، دکتر مهناز رونقی
آتابای شعر است، شعری سروده شده در روستای پیرکندی خوی، شعری محلی با صدایی خش دار که طنین می اندازد در ذهن و می ماند روزها. می خواهی انگشت کوچک کسی را بگیری تا جوابی بگیری از او. جواب تمام سوال های بی جواب مانده زندگی ات را. فیلم در این لحظات افسانه ای کهن می شود و می ماند همانطور که خواب هایمان مانده اند با ما. پیش از این در سینمای ایران فیلم هایی را با محوریت شهر داشتیم که شهر به کاراکتر تبدیل می شود، در سینمایی که کمتر قصه محور بوده است در سینمای عباس کیارستمی یا صفی یزدانیان. نیکی کریمی حال به سراغ طبیعت و فرهنگ بکر آذربایجان رفته است. فیلم در بزنگاه هایی قاب های نوری بیلگه جیلان را به ذهن می آورد و گاه شعرهای جمال ثریا را. کارگردان در پنجمین فیلمش به سرزمینی رفته که پر از قصه و افسانه است. ماهی های قرمز در رودخانه رها می شوند تا افسانه ای را بازسازی کنند و آن را برای گردشگری واگویه کنند. از نگاه مطالعات فرهنگی ارتباط سینما و فرهنگ بسیار حائز اهمیت است و سینمایی که از فرهنگ غنی محلی پرمایه شود قابل تامل است. جغرافیای زیستی و فرهنگی در این زادوبوم پر از شگفتی است. از نگاه فرمالیستی، قاب های زیبا، هارمونی، ریتم، کمپوزیسیون، ترکیب رنگ، فیلم از ارزش زیبایی شناختی بالایی برخوردار است و در تحلیل تماتیک عشق، تقدیر و زن اصلی ترین تم های قصه است، زنان قربانی…
آب و باد و خاک و آتش عناصر اربعه در فیلم نمادهایی هستند که با روش نشانه شناسی فرهنگی یوری لوتمان می توان بار مفهومی آن را دریافت.
هادی حجازی فر با بازی درخشان توانست آتابای را عمیقا جان بخشد. او گسی فرهنگ آذری را به کام مان می نشاند. فرهنگی عمیق با هزارتوهای فراوان که گاه در لابیرنتش گم می شوی و موسیقی حسین علیزاده این فضاسازی را تکمیل می کند. سامان لطفیان مدیر فیلم برداری آتابای است. فیلم برداری خوب و گاه دوربین روی دستی ماهرانه که صحنه های نفس گیری را به یادگار می گذارد. اگر از انباشت المان های فرهنگی که از فیلم بیرون می زند و چند دیالوگ بین سیما و آتابای که به ظرافت نگاشته نشده بگذریم، آتابای یک شعر است، شعری محزون که به جان می نشیند. تلخکام می شویم. تلخیای که ثمره ای فرهنگی است که چون کوه سخت است و بلند. به بلندای تبریزیهای افراشته در باد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «سوت پایان»؛ فیلمی با بار زنانگی و عاطفی قوی
- «دو زن» در آینه مکتب نقد عمیقگرا/ تصویری ماندگار از زنان
- «ناتوردشت»؛ روایت انسان در لحظههای بحرانی
- یادداشت مینا اکبری/ حق انتخاب و قضاوتهای سطحی
- یادداشت نیکی کریمی درباره شیوا ارسطویی
- هادی حجازیفر تهیه کننده «صفر پنج» شد/ معرفی بازیگران «بازی استریندبرگ»
- فیلم جدیدی به جشنواره اضافه نمیشود/ خروج فیلم نیکی کریمی از جشنواره فجر
- «داریوش» ۲۷ تیر میآید
- عروسک باید حرف جامعه را بزند/ وقتی هادی حجازیفر به جای محمد بحرانی عروسک ساخت!
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- یک فانتزی دوست داشتنی/ نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»
- هفت گروه خارجی و دو بزرگداشت در نوزدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران مبارک
- مرور آثار نیکی کریمی در ایتالیا
- جایزه بزرگ جشنواره فرانسوی برای فیلمی به تهیهکنندگی نیکی کریمی
- وقتی نقش مدیون بازیگر میشود/ نگاهی به بازی علیرضا کمالی در «پوست شیر»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





