سینماسینما، امین نبهان*
فضلی با سایه آمد و در سایه ها رفت. این تبعید سایه ها بود.
قهرمان ما این بار هم نمی دانست برای قهرمان شدن می آید. با تدارک نیامده بود. بی خبر آمده بود بی خبر از همه جا. «مسعودکیمیایی» مینیاتورباز است و چه ظریف پازل هایش را می چیند.
این بهترین نقاشی مینیاتوری اش بود که از دل سرخ اش آمده بود.
به خودش از نو سرک کشیده بود.
بهترین نگاه به خودش. چه لحظهی لطیفی از فیلم «غزل» بود آن جا که «داداش مرتضی» به «فضلی» گفت: اگه خانم بود، فقط خانم جان بود!
همان جا که در آن جنگل «حجت» به «زینی» در غزل گفت: «اگه زن بود فقط بی بی بود و بس».
اسب پیر قصه هم بود چه یالاش را با ریش انبوه آقا خان یکی کرده بود.
ته چشم اسب، خود پدر (اکبر معززی) نشسته بود.
الله اکبر الله اکبر نشان از اذان اول وقت بود هوا هم گرگ و میش بود که قهرمان مردِ متجاوز را تبدیل به نان حرام کرد، آن هم با سنگک اش وسطِ تنور!
فضل الله خان (فضلی) گلی به جمالت!
دوری شما چه زخمی به جگر می زند، همینطور دوریِ گیلانه خانم.
سکانس پاساژ و پول های معلق در هوا و دفتر گلاب که مردم تا کی باید سر خم کنند، نظام روزگار ما بود.
خلاصه «خون شد»، خون به پا کرد.
خون شد را با قصه و فیلمنامه یا اینکه دوربین کجا باید قرار می گرفت نبینید، خون شد را با جهان کیمیایی ببینید.
در آخر قهرمان مظلوم و نجیبِ ما افتان و خیزان در کوچه تنگ و تاریک چه معصومانه تنها شد. تو گویی خود کیمیایی بود که بعد از هر بار افتادن باز بلند می شود، کیمیایی در این سکانس خودش را در تَنِ فضلی نمایش داده بود.
حالا از این همه خون و خون ریزی که بگذریم، می رسیم به غایبِ همیشه حاضر؛ ثریا نبود ولی چه حضوری داشت در جانِ فضلی.
«ثریا خانم چادرِ شما همیشه برای ما گلدار است آن هم گلهای سرخ».
*بازیگر و نقاش

طرح از: امین نبهان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حادثه ناشی از کورس شبانه دو اتومیبل در خیابانهای تهران برای سریال بهنام بهزادی
- سعید آقاخانی و مهدی حسینینیا مقابل دوربین بهنام بهزادی میروند
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- یک رکورد دیگر برای «تمساح خونی»؛ ۱۱.۵میلیارد فروش در ۷ روز
- «تمساح خونی» در سینماها/ رونمایی از پوستر فیلم جواد عزتی
- تلویزیونی که مهرهسوزی میداند
- معرفی برگزیدگان چهاردهمین جشن منتقدان/ جوایز اصلی به «آتابای» رسید
- پخش «نون خ ۳» از امشب از شبکه یک سیما
- تهیهکننده سریال خبر داد: ساخت «نون خ ۴» قطعی است/ احتمال آغاز فیلمبرداری در اواسط تابستان
- حمله تند مشرق به نمایشگاه کیمیایی : کاسبی لیلی گلستان با نقاشیهای مسعودکیمیایی ۸۰ ساله از تهران
- «حمال طلا» در جشنواره جهانی فیلم کُردی لندن اکران میشود
- سعید آقاخانی: گاهی کار کردن با افراد حرفهای ناامیدکننده است
- «بنفشه آفریقایی» به جشنواره آتلانتا رسید
- فصل سوم «نون.خ» به ایستگاه پایانی رسید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





