به گزارش سینماسینما، در سالی که پتی جنکینز با فیلم «زن شگفتانگیز» به انحصار مردان پشت دوربین فیلمهای موفق ابرقهرمانی پایان داد، ایلدیکو انیدی با فیلم «درباره روح و تن» خرس طلایی جشنواره برلین را از آن خود کرد و سوفیا کاپولا با فیلم «فریبخورده» در جشنواره کن درخشید و بهترین کارگردان شد، جشنواره ونیز هنوز باشگاهی مردانه است.
جشنواره فیلم ونیز یکی از مهمترین رویدادهای سینمایی سال است و در موضوع اسکار اهمیت آن بیش از هر جشنواره دیگری است. از دل قدیمیترین جشنواره سینمایی جهان در طول چهار سال گذشته فیلمهایی بیرون آمده که ۷۲ بار نامزد اسکار و در ۲۳ مورد برنده این جایزه شدهاند. در این چهار سال فیلمهای «جاذبه»، «بردمن»، «افشاگر» و «لالا لند» از جشنواره ونیز راهی اسکار شدهاند و هر یک یا جایزه بهترین فیلم یا جایزه بهترین کارگردانی را از آن خود کردهاند.
امسال نیز فیلمهایی چون «مادر» به کارگردانی دارن آرنوفسکی و «کوچک شدن» به کارگردانی الکساندر پاین از مدعیان حاضر در جشنواره هستند. در این میان بسیاری معتقدند که توجه ویژه جشنواره به گلچین کردن فیلمها با نگاه به اسکار به بهای نادیده گرفتن موضوع تلاش برای برابری زن و مرد در سینما ختم شده است.
از میان ۲۱ فیلم بخش رقابت اصلی جشنواره فیلم ونیز تنها فیلمی که کارگردان زن دارد، «فرشتهها سپید میپوشند» به کارگردانی ویوین کو است. به این ترتیب ترکیب بخش رقابتی جشنواره کن با سه فیلمساز زن در مقابل ونیز پیشرو به نظر میرسد. ناگفته نماند که جشنواره کن نیز برای بیاعتنایی به زنان فیلمساز از سوی چهرههای سرشناسی چون نیکول کیدمن و جسیکا چستین هدف انتقاد قرار گرفته بود.
در این میان آلبرتو باربرا مدیر جشنواره ونیز حضور کمرنگ فیلمسازان زن را مشکل جشنواره نمیداند و باور دارد اینکه تنها یک زن فیلمساز با برآورده کردن معیارهای جشنواره توانسته در بخش رقابتی حضور پیدا کند، ایرادی ندارد. باربرا در این باره گفت: «دوست ندارم در فرایند انتخاب فیلمها به اعداد و آمار اتکا کنم. متاسفم که فیلمسازان زن اندکی در این دوره از جشنواره حضور دارند اما کار ما که تولید فیلم نیست.»
تنها زن فیلمساز حاضر در بخش رقابت اصلی جشنواره نیز در این باره با باربرا هم عقیده است. ویوین کو در این باره گفت: «قطعا دوست داشتم فیلمسازان زن بیشتری در جشنواره حاضر باشند. اما ریشه مشکل جای دیگری است. اگر زنان برای حضور در صنعت فیلمسازی تشویق شوند و فرصتهای بیشتری برای حضور پشت دوربین پیدا کنند، بدون شک مدام بر تعداد فیلمسازان زن افزوده خواهد شد.»
البته همه با آنها هم عقیده نیستند و تنها بخش تولید فیلم را مسئول مشکل نمیدانند. برای نمونه مارتا لازن مدیرعامل مرکز مطالعات زنان در سینما و تلویزیون از دانشگاه سن دیگو در این باره گفت: «برنامهریزان و سازماندهندگان جشنوارهها مدام در این باره موضعی دفاعی به خود میگیرند و تقصیر را گردن کمپانیهای تولید فیلم میاندازند. این نوعی شانه خالی کردن از مسئولیت است.»
او باور دارد که جشنوارهها باید با دقت بیشتری فرایند انتخاب فیلمها و افراد مسئول این کار بررسی کنند تا به تداوم این راه پایان دهند.
در این دوره از جشنواره فیلم ونیز انت بنینگ بازیگر سرشناس آمریکایی رییس هیات داوران بخش رقابت اصلی است و رخشان بنی اعتماد فیلمساز ایرانی در هیات داوران بخش افقهای جشنواره حضور دارد.
منبع: خبرآنلاین به نقل هالیوود ریپورتر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- یک فیلم ایرانی به بخش روزهای مولفین جشنواره ونیز راه یافت
- نویسنده مراکشی رئیس افتخاری بخش روزهای مؤلفین جشنواره ونیز شد
- فیلم کوتاه «نیمهباز، نیمهبسته» به بخش افقهای جشنواره ونیز راه یافت
- فیلمهای بخش کلاسیکهای ونیز معرفی شدند/ به یاد دسیکا و ماسترویانی
- با بازی مایکل کیتون؛ فیلم ترسناک تیم برتون ونیز ۲۰۲۴ را افتتاح میکند
- ایزابل هوپر رئیس هیات داوران جشنواره ونیز شد
- مارکو مولر مدیر هنری یک جشنواره ایتالیایی شد
- معرفی برندگان جشنواره ونیز/ شیر طلا به «بیچارگان» رسید
- آخرین فیلم بخش مسابقه جشنواره ونیز؛ متفاوت، معقول و جذاب
- محمد حقیقت از ونیز گزارش میدهد؛ گمانهزنیها درباره برندگان/ مدیر جدید جشنواره کیست؟
- جشنواره ونیز؛ «بیچارگان» در صدر جدول منتقدان
- «شیطان وجود ندارد» انتظارها را برآورده نکرد/ یادداشت محمد حقیقت از جشنواره ونیز
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند