پخش تبلیغات مداوم و کلافه کننده محصولات چند شرکت از شبکه های سیما، جدا از مخاطبان بزرگسال، مایه اعتراض تماشاگران خردسال نیز شده است. بینندگان شبکه کودک در تماس با سامانه ۱۶۲ از پخش مداوم و نامرتبط این محصولات انتقاد کرده اند.
به گزارش سینماسینما ،واحد بازرگانی صدا و سیما که از اوایل امسال با رویکردی عجیب دست به پخش تبلیغات پررنگ و بی حد و حساب چند برند داخلی از جمله عالیس و تنتاک زده، به گونه ای عمل کرده که این تیزرها بدل به ضد تبلیغ شده اند و حتی شنیده می شود کمپین هایی برای تحریم این محصولات، در پاسخ به نحوه عملکرد سودجویانه صدا و سیما نیز طراحی شده اند!
این تبلیغات تقریباً در تمام ساعات شبانه روز و در تمام شبکه ها، بدون توجه به مخاطب شناسی و ضوابط اصولی پخش آگهی روی آنتن می روند و مخاطبان را به جای تشویق به خرید محصول، دلزده و گریزان می کنند. جالب آنکه در ماه رمضان امسال نیز تلویزیون با پخش تیزرهای شرکت عالیس که در اقدامی نامتعارف، مصرف ماالشعیر را در سفره افطار ترویج می داد، موجبات اعتراض بینندگانش را فراهم کرده بود.
البته شنیده می شود واحد بازرگانی صدا و سیما در دریافت هزینه آگهی های برخی از این شرکتها به صورت تهاتری عمل می کند و گویا به جای بخشی از پول، در سود فروش محصولات آنها شریک شده و یا محصولاتشان را دریافت می کند! شیوه ای تازه که پیش از این انجام نشده بود و به نظر متأثر از شرایط اقتصادی بد جامعه است.
به گزارش بانی فیلم،خبر انتقاد بینندگان کودک از پخش بی رویه این تبلیغات را روابط عمومی شبکه در بخشی از خبر ارسالی به رسانه ها داده است. در این خبر آمده: «در ماه خرداد، ۲۴ درصد تماسها با سامانه تلفنی ۱۶۲ مربوط به شبکه کودک بوده و پس از آن، شبکه سه با ۲۱ درصد، شبکه یک با ۱۰ درصد، شبکه پنج با ۸ درصد و شبکه دو با ۵ درصد، رتبههای اول تا پنجم بیشترین میزان تماس با این سامانه را به خود اختصاص دادهاند.براساس گزارش ماهانه روابط عمومی سازمان صدا و سیما، از بیش از ۳۸۶۰ تماس بینندگان شبکه کودک با سامانه ۱۶۲، ۸۰ درصد به درخواست برنامه، ۱۰ درصد به تشکر و ۱۰ درصد به انتقاد از شبکه کودک اختصاص داشته است. مهمترین انتقادها از شبکه کودک، «پخش نشدن تصاویر موذنان نوجوان»، «پخش نشدن تصاویر ارسالی خردسالان در برنامه تو هدیه خدایی»، «پخش بیش از حد پیامهای بازرگانی و بیارتباط با گروه سنی کودکان از جمله عالیس، تنتاک و نارتب» بوده است. شبکه کودک دارای دو کانال تخصصی «پویا» ویژه خردسالان زیر شش سال و «نهال» ویژه کودکان شش تا ۱۲ سال است که با تفکیک ساعت بر روی یک فرکانس پخش میشوند».
البته تلویزیون در پخش برخی از تبلیغات با محتوای انسان دوستانه تولید شده از سوی نهادها و سازمانهای دیگر نیز گاه چنان مسیر افراط را طی می کند که نه تنها تأثیرگذار واقع نمی شوند که دستمایه شوخی و تمسخر نیز قرار می گیرند. نمونه آن هم تیزر اهدای عضو بود که در ماه رمضان از شدت پخش، اثر معکوس پیدا کرد!
اخیراً نیز مدیر شبکه کودک سیما که آگهی بازرگانی محصولاتی چون تبلت مخصوص کودکان و نوجوانان، قابلمه، ماسک صورت، کرم دور چشم و … از شبکه او پخش میشود، با بیان اینکه این آگهیها از طرف اداره کل بازرگانی سازمان انتخاب شده و به پخش میرسند و مدیران حتی در خصوص یک فریم از این آگهیها هم نمیتوانند اعمال نظر داشته باشند، نسبت به این امر اعتراض کرده بود.
باید دید این روند غیر حرفه ای و ناشیانه که صرفاً مبتنی بر اهداف مالی است، تا چه زمانی در صدا و سیما ادامه خواهد داشت. بویژه وقتی با یک سرچ ساده در اینترنت، به تصاویری از تخلفات تعدادی از شرکتهایی که تلویزیون تبلیغاتشان را به بینندگانش حقنه می کند در تولید محصولاتشان بر می خوریم که مخاطب را انگشت به دهان می گذارد!
بانی فیلم
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تهیهکننده «چند میگیری گریه کنی ۲»: قیمت تیزر در زمان مناسب در شبکه یک، ثانیهای ۳۳۰میلیون تومان است
- کالایی برای مصرف یا فروش؟/ نگاهی به حضور چهرهها در تبلیغات تلویزیونی
- ستاره مربعها با شکل و شمایلی جدید در تلویزیون/ مدل جدید کسبوکار توسکا مشخص شد؟
- زیر و بم ماجرای تبلیغات تلویزیونی فیلمهای سینمایی/ پایانی انحصارگرایی تلویزیون
- تاثیر تبلیغات لوکس تلویزیون در جامعه/ وقتی مردم احساس محرومیت میکنند
- تاثیر تبلیغات لوکس تلویزیون بر جامعه/ مردم احساس محرومیت میکنند
- گزارش روزنامه جوان از آگهیهای صداوسیما/ ماجرای یک تبلیغ تلویزیونی ناهنجار
- اخراج مجری زن بخاطر زیبایی بیش از حد!
- طعنه و کنایه به تبلیغات تلویزیونی/کاریکاتور
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





