پخش تبلیغات مداوم و کلافه کننده محصولات چند شرکت از شبکه های سیما، جدا از مخاطبان بزرگسال، مایه اعتراض تماشاگران خردسال نیز شده است. بینندگان شبکه کودک در تماس با سامانه ۱۶۲ از پخش مداوم و نامرتبط این محصولات انتقاد کرده اند.
به گزارش سینماسینما ،واحد بازرگانی صدا و سیما که از اوایل امسال با رویکردی عجیب دست به پخش تبلیغات پررنگ و بی حد و حساب چند برند داخلی از جمله عالیس و تنتاک زده، به گونه ای عمل کرده که این تیزرها بدل به ضد تبلیغ شده اند و حتی شنیده می شود کمپین هایی برای تحریم این محصولات، در پاسخ به نحوه عملکرد سودجویانه صدا و سیما نیز طراحی شده اند!
این تبلیغات تقریباً در تمام ساعات شبانه روز و در تمام شبکه ها، بدون توجه به مخاطب شناسی و ضوابط اصولی پخش آگهی روی آنتن می روند و مخاطبان را به جای تشویق به خرید محصول، دلزده و گریزان می کنند. جالب آنکه در ماه رمضان امسال نیز تلویزیون با پخش تیزرهای شرکت عالیس که در اقدامی نامتعارف، مصرف ماالشعیر را در سفره افطار ترویج می داد، موجبات اعتراض بینندگانش را فراهم کرده بود.
البته شنیده می شود واحد بازرگانی صدا و سیما در دریافت هزینه آگهی های برخی از این شرکتها به صورت تهاتری عمل می کند و گویا به جای بخشی از پول، در سود فروش محصولات آنها شریک شده و یا محصولاتشان را دریافت می کند! شیوه ای تازه که پیش از این انجام نشده بود و به نظر متأثر از شرایط اقتصادی بد جامعه است.
به گزارش بانی فیلم،خبر انتقاد بینندگان کودک از پخش بی رویه این تبلیغات را روابط عمومی شبکه در بخشی از خبر ارسالی به رسانه ها داده است. در این خبر آمده: «در ماه خرداد، ۲۴ درصد تماسها با سامانه تلفنی ۱۶۲ مربوط به شبکه کودک بوده و پس از آن، شبکه سه با ۲۱ درصد، شبکه یک با ۱۰ درصد، شبکه پنج با ۸ درصد و شبکه دو با ۵ درصد، رتبههای اول تا پنجم بیشترین میزان تماس با این سامانه را به خود اختصاص دادهاند.براساس گزارش ماهانه روابط عمومی سازمان صدا و سیما، از بیش از ۳۸۶۰ تماس بینندگان شبکه کودک با سامانه ۱۶۲، ۸۰ درصد به درخواست برنامه، ۱۰ درصد به تشکر و ۱۰ درصد به انتقاد از شبکه کودک اختصاص داشته است. مهمترین انتقادها از شبکه کودک، «پخش نشدن تصاویر موذنان نوجوان»، «پخش نشدن تصاویر ارسالی خردسالان در برنامه تو هدیه خدایی»، «پخش بیش از حد پیامهای بازرگانی و بیارتباط با گروه سنی کودکان از جمله عالیس، تنتاک و نارتب» بوده است. شبکه کودک دارای دو کانال تخصصی «پویا» ویژه خردسالان زیر شش سال و «نهال» ویژه کودکان شش تا ۱۲ سال است که با تفکیک ساعت بر روی یک فرکانس پخش میشوند».
البته تلویزیون در پخش برخی از تبلیغات با محتوای انسان دوستانه تولید شده از سوی نهادها و سازمانهای دیگر نیز گاه چنان مسیر افراط را طی می کند که نه تنها تأثیرگذار واقع نمی شوند که دستمایه شوخی و تمسخر نیز قرار می گیرند. نمونه آن هم تیزر اهدای عضو بود که در ماه رمضان از شدت پخش، اثر معکوس پیدا کرد!
اخیراً نیز مدیر شبکه کودک سیما که آگهی بازرگانی محصولاتی چون تبلت مخصوص کودکان و نوجوانان، قابلمه، ماسک صورت، کرم دور چشم و … از شبکه او پخش میشود، با بیان اینکه این آگهیها از طرف اداره کل بازرگانی سازمان انتخاب شده و به پخش میرسند و مدیران حتی در خصوص یک فریم از این آگهیها هم نمیتوانند اعمال نظر داشته باشند، نسبت به این امر اعتراض کرده بود.
باید دید این روند غیر حرفه ای و ناشیانه که صرفاً مبتنی بر اهداف مالی است، تا چه زمانی در صدا و سیما ادامه خواهد داشت. بویژه وقتی با یک سرچ ساده در اینترنت، به تصاویری از تخلفات تعدادی از شرکتهایی که تلویزیون تبلیغاتشان را به بینندگانش حقنه می کند در تولید محصولاتشان بر می خوریم که مخاطب را انگشت به دهان می گذارد!
بانی فیلم
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تهیهکننده «چند میگیری گریه کنی ۲»: قیمت تیزر در زمان مناسب در شبکه یک، ثانیهای ۳۳۰میلیون تومان است
- کالایی برای مصرف یا فروش؟/ نگاهی به حضور چهرهها در تبلیغات تلویزیونی
- ستاره مربعها با شکل و شمایلی جدید در تلویزیون/ مدل جدید کسبوکار توسکا مشخص شد؟
- زیر و بم ماجرای تبلیغات تلویزیونی فیلمهای سینمایی/ پایانی انحصارگرایی تلویزیون
- تاثیر تبلیغات لوکس تلویزیون در جامعه/ وقتی مردم احساس محرومیت میکنند
- تاثیر تبلیغات لوکس تلویزیون بر جامعه/ مردم احساس محرومیت میکنند
- گزارش روزنامه جوان از آگهیهای صداوسیما/ ماجرای یک تبلیغ تلویزیونی ناهنجار
- اخراج مجری زن بخاطر زیبایی بیش از حد!
- طعنه و کنایه به تبلیغات تلویزیونی/کاریکاتور
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش