جعفر جندقی، در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه شعار هفته ملی بدون دخانیات (۵ تا ۱۱ خرداد) در کشور، «حفاظت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات؛ حق و مسئولیت همگانی» است، گفت: تبلیغ مصرف دخانیات در فیلمها به ویژه در سریالهای نمایش خانگی ممنوع است.
به گزارش سینماسینما، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تصریح کرد: اولین رکن کار ما در کاهش مصرف دخانیات در جامعه، فرهنگسازی و اقناع عمومی برای مصرف نکردن این محصولات است. خیلی از مصادیق برخورد با اماکن متخلف در عرضه مواد دخانی در قانون جامع کنترل دخانیات وجود دارد اما قوانین و مجازاتها باید به روز شوند چراکه مجازاتها در حال حاضر بازدارنده نیستند.
وی یادآور شد: نمایش و تبلیغ مصرف دخانیات در رسانهها و آثار هنری، خانوادهها را آزار میدهد و به توسعه و اقتصاد کشور، آسیبهای زیادی میزند. متأسفانه برخی افراد معتقدند که صنعت دخانیات موجب ایجاد اشتغال میشود اما آسیبهای مستقیم و غیرمستقیم آن در مقابل سود آن، بسیار بیشتر است.
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: متأسفانه سالانه ۵۰ هزار نفر به صورت مستقیم بر اثر مصرف دخانیات در کشورمان جان خود را از دست میدهند. تبلیغ مصرف دخانیات در فیلمها به ویژه در سریالهای نمایش خانگی ممنوع است. بسیاری از استندهای جذاب فروشگاهها که اتفاقاً پشت سر فروشنده نیز قرار گرفته و جذابیت بصری دارند، محل فروش سیگار هستند که این کار ممنوع است.
جندقی، هر گونه تبلیغ بصری محصولات دخانی را ممنوع دانست و گفت: استانداردهای جهانی تاکید دارند که پاکتهای سیگار همه باید یک شکل داشته باشند و در ۸۵ درصد از فضای پاکت با رنگ سبز زیتونی باید تبلیغات علیه مصرف سیگار درج شود که مردم را آگاه کند. تصاویر مورد نظر برای درج روی پاکت سیگار، طراحی و با هماهنگی دستگاههای اجرایی، انتخاب شده و صنایع دخانی، مکلف به استفاده از این تصاویر و طرحها هستند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





