شمارهی بیستم دورهی جدید مجلهی «تجربه» با گفتوگوی ویژه حامد قریب با محمد رسولاف دربارهی سینمای غیر رسمی، سانسور و چند مسئلهی دیگر با عنوان اصلیِ «دیگر نمیتوان دورِ ایران را خط کشید» و یادنامهای برای باقر پرهام و پروندهای دربارهی رمانِ پلیسی- جنایی منتشر شد.
به گزارش سینماسینما، در بخشهای مختلف شمارهی بیستم دورهی جدید مجلهی «تجربه» میخوانید:
چهرهی ماه: صفحاتی به یادِ طوسی حائری با نگاهی انتقادی به نسبتِ او و کارنامهاش با احمد شاملو که روزگاری همسر دوم او بود با آثار و گفتاری از فریده رهنما، بهرام دبیری، محمد رضا حائری، رضا حائری، سیروس شاملو و محسن میرکلایی به همراه گفتارهایی منتشر نشده از سیمین بهبهانی، فریدون مشیری، پروین دولتآبادی، نجف دریابندری، علی هاشمی و…
ادبیات: صفحاتی ویژهی رُمانِ پلیسی- جنایی همراه با گفتوگویی با ساناز اقتصادنیا و یادداشتهایی از مهدی گنجوی، علیرضا شهبازین، سعید احمدیان، مهام میقانی، مجید رُهبانی و…/ گفتوگو با فرهاد حسنزاده به مناسبت انتشار کتاب «قطار جک لندن»/ نگاهی به تکنیکهای داستاننویسی به قلم شیوا شکوری/ مرور کتابهای روز حوزهی ادبیات
کتابخانه: پروندهای به یاد منصور ملکی به مناسبت انتشار «کتاب منصور ملکی»/ گفتوگو با مرجان فولادوند/ نقد و بررسی کتابهای روز فلسفه، جامعه شناسی/ معرفی کتابفروشیهایی که پاتوقهای فرهنگی شدند/ و…
سینمای ایران: پروندهای دربارهی جریان غیر رسمی سینمای ایران همراه با گفتوگوی ویژه حامد قریب با محمد رسولاف کارگردان با عنوان «تشکیلات سانسور، پردهی سینما را گروگان گرفته است» با آثاری از پوریا ذوالفقاری، محراب توکلی و …/ یادداشتی از احمد طالبینژاد دربارهی «فسیل»/ به یاد خسرو شکیبایی در پانزدهمین سالِ نبودناش به قلم امیرابراهیم جلالیان
تجسمی: پروندهای دربارهی کارنامهی محمد بهرامی با آثار و گفتاری از لیلی خالصی، مجید کاشانی، فرزاد ادیبی، احمد کریمی، محسن سلیمانی و آخرین گفتوگوی تفصیلی با استاد از معراج قنبری/ صفحاتی به مناسبت نمایشگاه علی ذاکری به همراه گفتوگوی هادی حیدری و آیدین خانکشیپور با او
مطالعات ایرانی: جشن نامهای برای روز ملی دماوند/ گفتوگوی حمیدرضا محمدی با هایده مشایخ/ گفتوگوی ماهرخ ابراهیمپور با رسول جعفریان/ وارثان زعفران و نمک به قلم علی اتحاد
به همراهِ یادنامهای دربارهی باقر پرهام با آثاری از رامین پرهام، شاهرخ تندروصالح و مسعود نقرهکار و یادداشتهایی از فرشین کاظمینیا و مهدی استعدادیشاد
مدیر مسئول تجربه کتایون بناساز است و پژمان موسوی سردبیری آن را بر عهده دارد. سما بابایی هم دبیر تحریریهی «تجربه» است. عکس روی جلد از مهدی حسنی است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- سپتیمیوس ۲۰۲۵؛ شهره آغداشلو، محمد رسولاف و مهناز افشار در هلند جایزه گرفتند
- رسولاف در لیست فیلمسازان «دور از وطنِ» جشنوارهٔ روتردام
- آکادمی فیلم آلمان برگزیدگانش را شناخت؛ «دانه انجیر معابد» لولای نقرهای گرفت/ میثاق زارع بهترین بازیگر شد
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند
- نامزدهای اسکار و تصاویرشان/ در آستانه جایزه اسکار نود و هفتم
- سهم سینمای ایران از اکران در غرب؛ فقط فیلمهای زیرزمینی
- فیلم رسولاف در میان کاندیداهای نهایی آکادمی/ «دانه انجیر معابد» نامزد اسکار بهترین فیلم بینالمللی شد
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- فیلمهای بینالمللی نامزد گلدن گلوب و گمانهزنی درباره خوششانسترینها
- «دانه انجیر معابد» در میان نامزدهای جایزه بهترین فیلم اروپا
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- با ۳ جایزه برای سینماگران ایرانی؛ برندگان جشنواره شیکاگو معرفی شدند
- موفقیت «دانه انجیر معابد» در گیشه
- درباره فیلم «دانه انجیر معابد»/ هبوط
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





