سینماسینما، افشین علیار در روزنامه جوان نوشت: کمال تبریزی در فیلم ضعیف و سطحی «ما همه با هم هستیم» برای جامعه ایران نسخه خودکشی میپیچد و جالب است که اکران این فیلم مقارن شده با شوک خودکشی و اقدام به قتل مردی از جریان سیاسی محبوب این فیلمساز.
درباره تعداد زیادی از فیلمهای کمدی بارها نوشتهایم و وضعیت بدتر شده که بهتر نشده است. بخشی از فیلمسازان و تهیهکنندگان سینما این جسارت را پیدا کردهاند که بیشتر به مبتذلسازی روی بیاورند.
مواد تهیه فیلم «ما همه باهم هستیم» مهران مدیری و محمدرضا گلزار است و چند بازیگر دیگر که اساساً معلوم نیست چطور حاضر شدهاند در چنین اثری بازی کنند. فقط یک دلیل مهم وجود دارد و آن هم سفرهای است که پهن شده و حالا میشود از این سفره در راستای مبلغ قرارداد استفاده کاسبکارانه کرد وگرنه لیلا حاتمی چرا باید در چنین فیلمی بازی کند؟ یا حسن معجونی و سروش صحت و هانیه توسلی چگونه راضی شدهاند در این فیلم ۹۵ دقیقهای فقط چند دیالوگ بیسروته بگویند؟ آیا قبل از شروع بازی فیلمنامهای در کار بوده که بازیگران با مختصاتِ نقششان آشنا شوند؟ «ما همه باهم هستیم» اگر چه نامش مخاطب را به یاد جریانات سیاسی سال ۸۸ میاندازد، اما با انتخاب چنین نامی فیلم سیاسی نمیشود ساخت.
چند تن از منتقدان گرامی این فیلم را سیاسی دانستهاند، اما قطعاً گولِ نام فیلم و چند دیالوگ این فیلم را خوردهاند، اگر از دور به این فیلم نگاهی بیندازیم درک خواهیم کرد که کمال تبریزی در ساخت آن به جامعه توهین کرده و اساساً با بهرهگیری از یک طنز نخنما شده تکراری، مردم ایران را آدمهایی بیانگیزه و منفعل و افسرده نشان داده است، او پیشتر در فیلم «دونده زمین» نیز همین کار را کرده بود، اما در این یکی تعدادی آدم از مشاغل مختلف را که به دلایل گوناگون از زندگی بریدهاند و همگی برای خودکشی آمادهاند کنار هم قرار داده است.
این نگاه تبریزی به جامعهاش به شدت ترسناک است. تبریزی به جای اینکه در این شرایط بحرانی فیلمی بسازد که مخاطب احساس آرامش و امنیت کند بیشتر دنبال ترویج اقدام به خودکشی است و جالب است که اخیراً سیاستمدار جریان سیاسی محبوبش هم همین کار را کرده است. در این میان او عقیده دارد اصلاً مهم نیست که دکتر و هنرمند و کاسب باشی، اگر میبینی در زندگی کم آوردهای باید خودکشی کنی! این پیام مهم فیلم است حالا فضای بسته هواپیما را تشبیه کنید به یک جامعه و آدمهای داخل آن هواپیما هم که راهی جز مرگ ندارند مردم یک کشور هستند. یک خلبان در فیلم داریم که سابقه درستی ندارد، این خلبان مسئولیت سقوط این پرواز را بر عهده گرفته، آقای فیلمساز خلبان این پرواز را به کدام مسئول کشور شبیه کرده است؟ در این میان یک علی حاجتی در فیلم حضور دارد که میخواهد به آدمهای داخل هواپیما امید بدهد، اما منفعل است چراکه همه آدمهای هواپیما منفعلند و اساساً هیچ پیشزمینهای برای خودکشی آنها به مخاطب ارائه نمیشود از طرفی دیگر مهران مدیری در فیلم چه نقشی دارد؟ یا حضور محمدرضا گلزار در فیلم چه کارکردی دارد؟ در سکانس پایانی مسافران از کجا خارج میشوند و به کجا میروند؟ بهشت یا جهنم است، کجاست؟
زمانی که یک فیلم بیمنطق جلو برود و ساختار مشخصی نداشته باشد و تنها نکته مثبت فیلم پربازیگر بودن آن باشد دیگر نمیشود ازآن توقع داشت، این فیلم با همان چارچوب همیشگی سینمای کمدی ایرانی ساخته شده برای سازنده قصه و فیلمنامه مهم نبوده، چون به زعم او با چند بازیگر چهره و رقص و آواز هم میشود فیلم ساخت و در چند روز اول رکورد فلان فیلم را شکست. تنها چیزی هم که اهمیت ندارد شعور مخاطب است، جای تأسف دارد که کمال تبریزی به این حجم از ابتذال محتوایی و نگرشی درباره سینما و جامعه رسیده است، باید متأسف باشیم برای بازیگرانی که در این فیلم بازی کردهاند و دوباره باید از ارشاد و سازمان سینمایی پرسید شما چگونه و با چه معیاری برای چنین فیلمی پروانه ساخت و نمایش صادر کردهاید؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران آثار داستانی جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- در چهارمین شب سینمایی سوره برگزار شد؛ تجلیل از کمال تبریزی، محسن شاهابراهیمی و محمدعلی فارسی
- فصل سوم «سرزمین مادری» از امشب پخش میشود
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- رقابت ۶۳ اثر داستانی کوتاه در جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- سرنوشت جشنواره ملی فیلم اقوام چه شد؟
- مشارکت بنیاد ایرانشناسی کشور در برگزاری نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- خودزنی به سبک تلویزیون/ درباره نحوه پخش سریال «سرزمین مادری»
- گذر از کفتارها/ نگاهی به فیلم «داستان دستانداز»
- مدیران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- درخواست کمال تبریزی از هنرمندان
- فراخوان نخستین جشنواره ملی «فیلم اقوام ایرانی» منتشر شد
- پوستر جشنواره فیلم اقوام ایرانی رونمایی شد
- پوستر نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی رونمایی میشود؛ کمال تبریزی دبیر جشنواره شد
- داوران هشتمین مسابقه عکس سینمای ایران معرفی شدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش