احمدرضا کاظمی
صداوسیمای ما در هرچی که کارش خوب نباشه در یه سری مسائل واقعا تخصص داره. تخصصی به مراتب بیشتر از تخصص پروفسور سمیعی در حوزه مغز و اعصاب! بله! بدون شک «انتخاب متخصص» بزرگترین حوزه تخصصی صداوسیماست. متخصص آشپزی، متخصص امور خانواده، متخصص گردشگری و متخصصِ سایر مسائل تخصصی! هنوز سخنان گوهربار خانوم کارشناس یزدی مبنی بر آموزش «خواص نمک دریا و نحوه صحیح کولاک با ماساژِ شیر و گلبرگ پا» از اذهان عمومی پاک نشده بود که حالا سر و کله این متخصص امور گردشگری پیداش شد.
این وسط چیزی که برای من جای سوال داره اینه چرا مجریهای محترم این برنامهها هیچ واکنشی نشون نمیدن؟ این بزرگواران که بعضا از قشر تحصیل کرده و فرهنگی هم هستند چرا واکنششون در برابر این کارشناسیها از واکنش اون آقایی که توی مناظرههای سال ۹۲ از توی گلدون کاغذ درمیاورد و میداد به مرتضی حیدری هم کمتره! یادتون باشه چهار، پنج سال پیش هم یه بنده خدایی اومد توی برنامه زنده تلویزیونی و گفت دانشمندان تحقیق و بررسی کردن و فهمیدن «از چشمهای مرد اشعهای تولید میشه که باعث پیری زودرس زنان میشه». اگه همون موقع مجری برنامه به جای سر تکون دادن سه چهار بار میکوبید توی سر خودش و میگفت «آخه شما متخصص پوستی؟ فیزیکدانی؟ آخه چشم؟ اشعه؟ نکنه کمیک بوکهای سوپرمن رو دیدی که از چشمش لیزر میاد بیرون!» باور کنین دیگه کسی نه به خودش اجاره میداد تئوری «دفع سموم بدن از کف پا رو مطرح کنه» نه کسی میومد جلوی دوربین زل میزد توی چشمای ما که بگه اگه سطل آشغالاتون رو عوض کنین انگار رفتید سفر! ناهار رو برید روی پشتبوم بخورید انگار رفتید شمال! اگه اینجوریه که خب فردا پسفردا هم یکی رو از فرهنگستان زبان و ادب فارسی بهعنوان متخصص بیارین صداوسیما یه سری کلمه جدید تعریف کنه در حوزه گردشگری! به عنوان مثال:
بهجای «توریست» بگوییم «خانهبهدوش»
بهجای «جهانگردی» بگوییم «اتاقگردی»به جای «تور لیدر» بگوییم «سرپرست خانوار»
بهجای «هتل» بگوییم «آلاچیق روی پشت بوم»
بهجای «سفر کردم که از یادم بری دیدم نمیشه» بگوییم «آفتابه رو عوض کردم که از یادم بری دیدم نمیشه»
و در نهایت بهجای «خاطرات شمال محاله یادم بره، اون همه عشق و حال محاله یادم» بگویم «رنگ سطل آشغال محاله یادم بره! خوابیدن توی هال محاله یادم بره»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





