بعد از محمدرضا گلزار، تلویزیون تصمیمش را گرفت و این بار آنتن برنامه جایگزین «ماه عسل»، به بنیامین بهادری سپرده شد.
به گزارش سینماسینما، صداوسیما برای داشتن برنامه پر مخاطب، یک فرمول دارد. استفاده از سلبریتیها. آنها که مدل برنامهسازیشان شده است تصویب طرح و ارجاعش به اسپانسر انحصاریشان که باید هزینههای تولید و رساندن برنامه به سوددهی را انجام دهد، در رقابت با حریفان آن سوی آبی فارسی زبان، انگار چاره دیگری غیر از استفاده از سلبریتیها نمیبینند. پس از تجربه جنجالی محمدرضا گلزار در برنامه «برنده باش»، آنها مدتها بود دنبال استفاده از بنیامین بهادری به عنوان مجری بودند.
در ابتدا قرار بود او «تب تاب» را اجرا کند. برنامهای با دکور عجیب غریب که حالا دوشنبه شبها و جای «نود» روی آنتن میرود.
این فرمول مورد علاقه علی فروغی است. از احسان علیخانی تا مهران مدیری و خدادا عزیزی و مجتبی جباری و شهاب حسینی، هر کسی برایش مخاطب بیاورد و اسپانسر با خود به همراه داشته باشد، میشود مجری برنامههایی که هر روز یکیشان مطرح میشود. این مدل شفابخش او برای برگرداندن مخاطب است.
همان مدلی که باعث شد گلزار در جشنواره تلویزیونی جامجم بگوید:«من گروه جدیدی از مخاطبان را به تلویزیون آوردم.» حرفهایی که خیلی جنجالی شدند و خشم به همراه داشتند!

انتقاد دانشگاهی
همین چند روز قبل جلسه نقد و بررسی برنامه «عصرجدید» را در دانشگاه آزاد گذاشته بودند که به جنجال کشیده شد. آنجا بشیر حسینی انتقادها را تاب نیاورده بود و گفته بود علوم اجتماعی دانشگاه تهران اخمو است! و کمی تندتر گفته بود: «دانشگاه بی خاصیت است!»
در دل آن دعواها اما روایتی گفته شد از سوی عبدالله بیچرانلو استاد رشته علوم اجتماعی دانشگاه تهران که تائیدی بر مدل ذهنی علی فروغی است. او گفته بود: «این دانشگاهی که میگویند بیخاصیت است، به ترویج عقلانیت کمک میکند. تلویزیون ۴۰سال است که با پروپاگاندا مردم را اغوا میکند. تلویزیون از سواد رسانهای نام میبرد اما خودش برخلاف آن عمل میکند. چرا که سواد رسانهای شمشیر دولبه است و اگر مردم به سواد رسانهای مسلح شوند، ابتدا نسبت به تلویزیون منتقد میشوند. خاصیت دانشگاه این است که تفکر نقادانه را ترویج میکند. من هم در کلاسهایم تفکر چپگرایانه را رد میکنم؛ اما در این دانشگاه با اغواگری تلویزیون مقابله میکنیم. تلویزیون همدست سلبریتیهای بیسوادی است که از رسوایی نان میخورند و در هر حوزهای اظهار نظر میکنند. برای مردم ایران چه فایدهای دارد که یک سلبریتی که با سلبریتی دیگری ازدواج کرده است چه میکنند؟ فسادهایی هستند که عریان نمیشوند؛ اما در برابر آنها، زندگی شخصی سلبریتیها برای مردم عریان میشود.»
این انتقادی است که بسیاری به رویه علی فروغی دارند اما درباره استفاده از بنیامین، یکی از همکاران او در شبکه سه میگوید: «شما در جریان این تصمیم نیستید، برای همین روی مشاهدات میگویید سلبریتیمحوری چون فقط دادههایتان را کنار هم میچینید.»
او البته توضیح دقیقتری نمیدهد اما اصرار دارد که اگر زمان کاملی برای تصمیمگیری برای شبکه سه بود شاید مدل دیگری اجرا میشد. البته این فقط یک روایت غیررسمی است از دل یک گپ که در ابتدا و انتهایش چون بحثی از انتشار یا عدم انتشارش نیامده، نام مسئول مورد نظر قید نمیشود.
ولی همچنان وجه غالب افکار علی فروغی در شیوه مدیریتش به نظر میرسد سلبریتی محوری است. از همان روزی که با هیجان در برنامه رضا رشیدپور داشت این ایدههای ستاره محورش را میگفت تا امروز!

اصلا بنیامین کیست؟
بنیامین، خواننده پاپ موسیقی ایران که روزگاری شاعر مداحیهای بسیاری از مداحان سرشناس بود، پس از قرار گرفتن در کنار محسن رجبپور به ستاره موسیقی ایران بدل شد. او با «هیشکی مثل تو نمیتونه» تقریبا به همه خانهها رفت و کمتر کسی بود که نشناسدش.
روزگار برای بنیامین با حادثهای تلخ غمناک شد و او که مانده بود با دختری ملوس، اولین تجربه رفتنش جلوی دوربین شد قسمت شیرین حضورش با دختر کوچکش در برنامه «کلاه قرمزی» ویژه نوروز و خواندن لالایی معروفش بین عروسکها.
او بعدها با گلزار در فیلم سینمایی «سلام بمبئی» هم بازی کرد و حالا فروغی و اسپانسرهای برنامه ویژه افطار شبکه سه احتمالا فکر می کنند این خواننده مجری جذابی است برای مهمترین برنامه دقایق افطار سیما. جایی که هر سال احسان علیخانی روزهداران را غرق در تماشای قصههای مهمانانش میکرد.
اما با کدام تجربه؟ نه آن مقام مسئول در شبکه سه پاسخی میدهد و نه سید علی احمدی، تهیه کننده برنامه که میگوید شبکه سه گفته مصاحبه نکند!
حتی محمدحسین رنجبران مدیر روابط عمومی رسانه ملی هم چیزی در این باره نمیگوید.
مشاهدات میگوید تنها جایی که بنیامین اجرا داشته در فاصله بین اجرای هر قطعه موسیقی در کنسرتهایش بوده است. جایی که شاید مدیران شبکه سه احتمالا او را دیده و اجرایش را پسندیدهاند و مسئولیت چنین برنامه مهمی را برایش در نظر گرفتهاند. البته چندتایی از همین مدیران ضمنی گفتهاند او در اجراهایش خیلی مسلط است.
حالا بنیامین با این پیشینه با «ماه ماه» سر افطار مهمان مردم است. دو برنامه اول هم احتمالا روبروی علیخانی و گلزار مینشیند تا همان قصه ستاره محوری برایشان ادامه پیدا کرده باشد.
اما بسیاری از منتقدانِ این مدل جذب مخاطب، اصرار دارند این یک اصل قدیمی در تلویزیون ماست. آنها حالا چنان مخاطب را سلبریتیزده میکنند که بهزودی دیگر کسی برای این سلبریتیها هم پای تلویزیون ننشیند!
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تازهترین ساخته پرویز شهبازی روی میز تدوین
- نقدی علمی بر عملکرد صدا و سیما
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- پخش مسابقه «پانتولیگ» با اجرای محمدرضا گلزار از امشب
- سروش صحت و کتاب باز با سالن پر در کانادا؛ آقای تلویزیون! کی ضرر میکند، من یا تو؟
- کانون کارگردانان سینما بیانیه داد؛ نمایش خانگی تعطیل خواهد شد/ هشدار کانون کارگردانان سینما به مجلس
- رفتار غیرمرسوم صداوسیما در قبال یک سریال نمایش خانگی
- آیا سیر تطور نمایش خانگی، کابوسی برای تلویزیون و سینماست؟
- نگاهی به چند مجموعه ماندگار مذهبی؛ چرا این سریالها مدام تکرار میشوند؟
- سلیم غفوری قائممقام معاون سیما شد/ صادق یزدانی حکم گرفت
- آیا وزارت ارشاد همچنان پای مواضع خود میماند؟
- واکنش کارگردان «دینامیت» به نامه ساترا؛ من همچنان به صحت این نامه شک دارم/ این نامه تفرقه برانگیز است
- واکنش تهیهکننده «یاغی» به نامه ساترا/ این نامه تلاشی برای محدود کردن پلتفرمهای داخلی است
- پخشکننده فیلم: «چپ، راست» آماده اکران است/ موضع نامشخص صداوسیما در برابر فیلمها
- گلایه از پخش نشدن تیزرهای «لامینور» در تلویزیون/ مهرجویی: رفتار تلویزیون با سینما شرمآور است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





