در همه جشنواره های بزرگ سینمایی، انتخاب مکان مناسب برگزاری جشنواره، به عنوان جایی که برای نمایش همزمان چند فیلم، پذیرش شمار زیادی از مراجعه کنندگان به جشنواره و داشتن امکانات نمایشی کم نقص، توانمندی های مناسب فنی ارسال خبر، اینترنت و فضاهای برگزاری میزگرد و نشست های تخصصی و کارشناسی جای مساعدی باشد، اصل بسیار مهمی است که وجود هر گونه نارسایی و کمبودهای فنی و رفاهی در مجموعه ای که انتخاب می شود، بی تردید به کیفیت برگزاری جشنواره لطمه های جبران ناپذیری وارد خواهد کرد. در چند ساله اخیر، با وجود برخی جذابیت های ظاهری مکانی مثل «برج میلاد»، نارسایی های صوتی و تصویری مختلفی در زمینه امکانات ضعیف نمایش فیلم در تالار نمایش برج میلاد، دوری راه و برگزاری جشنواره در مکانی بسته و خارج ازفضای شهری و…. همواره با گلایه بسیاری از منتقدان، سینماگران و اهالی رسانه رو به رو بوده است که صد البته با وجود انعکاس و بازتاب مکرر این گلایه ها، در این روند نادرست، هرگز تغییر و دگرگونی خاصی رخ نداده است.
اکنون باانتشار این خبر دلشادکننده، در خصوص انتخاب مجموعه « پردیس سینمایی ملت»، به عنوان مکان برگزاری جشنواره و «میزبان اهالی رسانه»، می توان امیدوار بود که بخش عمده ای ازاین نارسایی ها و گلایه فیلمسازان و تهیه کنندگان – به عنوان صاحبان اصلی فیلم ها- در خصوص نارسایی ها و ضعف های امکانات نمایشی، به خاطر پخش نامطلوب صدا و تصویر فیلم هایشان- در سی و ششمین جشنواره برطرف شود و اهالی رسانه، منتقدان سینما و کارگردانان به عنوان میزبان هر نوبت از نمایش فیلم های تازه، بتوانند آثار بخش مسابقه این دوره از جشنواره فیلم فجر را در فضایی مناسب به تماشا بنشینند.
صدالبته نباید فراموش کرد که بخش دیگری از گلایه های رایج ومکرر اهالی رسانه ومنتقدان سینما، در دوره های گذشته به ترکیب نامتجانس میهمانان ودعوت شوندگان به جشنواره مربوط می شد. به این معنا که گاه پیدا کردن اهالی واقعی رسانه ومنتقدان نام آشنا و فعال در عرصه های مطبوعات تخصصی سینما یا تلویزیون در میان خیل عظیمی از میهمانان ناشناخته کار بسیار دشواری بود! امید است که همزمان با این تغییر مکان مناسب و به جا، در این زمینه ها نیز چاره اندیشی شود تا تماشای فیلم در «پردیس سینمایی ملت»، با ایجاد فضایی آرام و بی تنش، به کام همه دعوت شوندگان براستی شیرین شود.
گذشته از همه این ها، برگزاری نشست های نقد وبررسی آثار به نمایش درآمده نیز باید از حال وهوای نمایشی و ظاهرسازی های مصلحت اندیشانه خارج شود و جدا ازنشست هایی که تنها با هدف معرفی یا قدردانی از دست اندرکاران تولید یک فیلم – که کار بسیار شایسته ای نیز به شمار می آید – مثل دوره های اولیه برگزاری نشست های نقد فیلم در «سینما صحرا» در دهه های پیشین، به این بخش از کار سینمای ویژه رسانه ها و منتقدان سینما نیز سر و سامانی تازه داده شود.
*منتقد فیلم و مدرس سینما
منبع : روزنامه ایران

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «عطر لیموهای سیسیل»؛ از یاد بُردنِ عطر لیموهای سیسیل!
- «خانه عروسک»؛ خودشناسی، خودباوری و رهایی
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی کوتاه به نمایشِ «سگِ نگهبان و درختی در باغ»؛ بازجویی یک جنایتِ خیالی!
- خوابِ شیرینِ درختِ سیب های سرخ!/ نگاهی به فیلم «شور عاشقی»
- از یاد رفتگان کوچه رندان!/ نگاهی گذرا به کارنامه درخشان ناصر تقوایی
- نگاهِ تازه و نوجوییهای امیدبخش/ نگاهی به نمایش «بیانیهی کمیسیون صندلی»
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
- شورِ زندگی و جادوی سینما/ نگاهی به کتاب «ریو براوو»
- زیر سایه ترس و بی اعتمادی!/ نگاهی به نمایش «خمره»
- کالبد شکافی کارنامهی سینمایی بهرام بیضایی/ نگاهی به کتاب «موزاییک استعارهها»
- هنرِ زنده ماندن در آرزوی آزادی!/ نگاهی به نمایش «ماراساد شاه لیر را شکار میکند»
- از «پلّکان» تا «شب، روی سنگفرشِ خیس»، در هفت پرده!/ نگاهی به نمایش «پرده در پرده»
- آرزوهای بر باد رفتهی عدالتجویی!/ نگاهی به نمایش «شب، روی سنگفرش خیس»
- کارنامهی درخشانِ یک پژوهشگرِ دلشیفتهی سینما/ نگاهی به کتاب «افسون پردهی نقرهیی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- معضل پایان باز/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
- اختصاصی سینماسینما/ «ادینگتون» با فیلمبرداری داریوش خنجی به کن میرود
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به فیلم «دختر، پدر، دختر» ساخته پناهبرخدا رضایی/ آنچه میبینید، همان است که میبینید!
آخرین ها
- ماه رمضان، افزایش قیمت بلیت یا ترامپ؟ ماجرای گیشه نوروزی سینما و انتظاراتی که برآورده نشد
- «برهوت» به روسیه میرود
- اختصاصی سینماسینما/ «ادینگتون» با فیلمبرداری داریوش خنجی به کن میرود
- «روزی روزگاری در هالیوود۲» در نتفلیکس با کارگردانی دیوید فینچر
- ۲ میلیون تماشاگر طی ۵ هفته؛ آیا گیشه سینماها در اکران نوروزی ناکام ماند؟
- الهه نوبخت آثار جشنواره سوئیسی را داوری میکند
- موفقیت پویش «۱۰۰۱ امید» در آزادی ۱۲۵۴ زندانی جرایم غیرعمد
- انتشار فراخوان پانزدهمین دوره جوایز ایسفا
- مونا فرجاد با «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- اکران یک فیلم اقتباسی؛ «هنری جانسونِ» دیوید ممت روی پرده میرود
- نقدی علمی بر عملکرد صدا و سیما
- درنگی بر خارج از متنِ «هامون»/ مهم است این چیزها را بدانیم؟
- تازهترین خبرها از جشنواره/ کدام فیلم جشنواره کن را افتتاح میکند؟
- دیدار و گردهمایی بزرگ پخشکنندگان آثار هنر و تجربه در جشنواره کن
- به کارگردانی گرتا گرویگ؛ مذاکره مریل استریپ برای نقش اصلانِ «نارنیا»
- مرگ بازیگر سرشناس هالیوود؛ وال کیلمر درگذشت
- خبرهایی از «جزیره آزاد» و «ذرات آشوب»
- «موسی کلیمالله»؛ دومین فیلم پرفروش اکران نوروزی
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار