در همه جشنواره های بزرگ سینمایی، انتخاب مکان مناسب برگزاری جشنواره، به عنوان جایی که برای نمایش همزمان چند فیلم، پذیرش شمار زیادی از مراجعه کنندگان به جشنواره و داشتن امکانات نمایشی کم نقص، توانمندی های مناسب فنی ارسال خبر، اینترنت و فضاهای برگزاری میزگرد و نشست های تخصصی و کارشناسی جای مساعدی باشد، اصل بسیار مهمی است که وجود هر گونه نارسایی و کمبودهای فنی و رفاهی در مجموعه ای که انتخاب می شود، بی تردید به کیفیت برگزاری جشنواره لطمه های جبران ناپذیری وارد خواهد کرد. در چند ساله اخیر، با وجود برخی جذابیت های ظاهری مکانی مثل «برج میلاد»، نارسایی های صوتی و تصویری مختلفی در زمینه امکانات ضعیف نمایش فیلم در تالار نمایش برج میلاد، دوری راه و برگزاری جشنواره در مکانی بسته و خارج ازفضای شهری و…. همواره با گلایه بسیاری از منتقدان، سینماگران و اهالی رسانه رو به رو بوده است که صد البته با وجود انعکاس و بازتاب مکرر این گلایه ها، در این روند نادرست، هرگز تغییر و دگرگونی خاصی رخ نداده است.
اکنون باانتشار این خبر دلشادکننده، در خصوص انتخاب مجموعه « پردیس سینمایی ملت»، به عنوان مکان برگزاری جشنواره و «میزبان اهالی رسانه»، می توان امیدوار بود که بخش عمده ای ازاین نارسایی ها و گلایه فیلمسازان و تهیه کنندگان – به عنوان صاحبان اصلی فیلم ها- در خصوص نارسایی ها و ضعف های امکانات نمایشی، به خاطر پخش نامطلوب صدا و تصویر فیلم هایشان- در سی و ششمین جشنواره برطرف شود و اهالی رسانه، منتقدان سینما و کارگردانان به عنوان میزبان هر نوبت از نمایش فیلم های تازه، بتوانند آثار بخش مسابقه این دوره از جشنواره فیلم فجر را در فضایی مناسب به تماشا بنشینند.
صدالبته نباید فراموش کرد که بخش دیگری از گلایه های رایج ومکرر اهالی رسانه ومنتقدان سینما، در دوره های گذشته به ترکیب نامتجانس میهمانان ودعوت شوندگان به جشنواره مربوط می شد. به این معنا که گاه پیدا کردن اهالی واقعی رسانه ومنتقدان نام آشنا و فعال در عرصه های مطبوعات تخصصی سینما یا تلویزیون در میان خیل عظیمی از میهمانان ناشناخته کار بسیار دشواری بود! امید است که همزمان با این تغییر مکان مناسب و به جا، در این زمینه ها نیز چاره اندیشی شود تا تماشای فیلم در «پردیس سینمایی ملت»، با ایجاد فضایی آرام و بی تنش، به کام همه دعوت شوندگان براستی شیرین شود.
گذشته از همه این ها، برگزاری نشست های نقد وبررسی آثار به نمایش درآمده نیز باید از حال وهوای نمایشی و ظاهرسازی های مصلحت اندیشانه خارج شود و جدا ازنشست هایی که تنها با هدف معرفی یا قدردانی از دست اندرکاران تولید یک فیلم – که کار بسیار شایسته ای نیز به شمار می آید – مثل دوره های اولیه برگزاری نشست های نقد فیلم در «سینما صحرا» در دهه های پیشین، به این بخش از کار سینمای ویژه رسانه ها و منتقدان سینما نیز سر و سامانی تازه داده شود.
*منتقد فیلم و مدرس سینما
منبع : روزنامه ایران
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- «چای سرد»؛ تصویر تلخ سیمای هنر و هنرمند در تنگنای زندگی
- یادداشتی بر کتاب «سینماگر متفکر: گفتوگو با داریوش مهرجویی»/ فراتر از تصویر؛ از جهان فلسفه تا زبان سینما
- «سامی»؛ ایستادگی پُردرد و رنجِ فراموششدگان
- «لکنت»؛ آوای درنگ و خاموشی ناخواسته
- نقدِ کتاب «لُعبتکها»؛ بازیچههای شادیبخش!
- نمایش «۱۱/۱۱»؛ اخلاقِ فردی در برابر فاجعهی جمعی
- شبه هنرمندان تشنهی پذیرفته شدن!
- «مکبثِ نهیلیسم»؛ نمایشی از سور و سوگ و رنجِ آدمی
- نگاهی به کتاب «۵۵ سال، ۸۵ فستیوال»/ دور دنیا در ۵۵ سال!
- «غیبتِ موجّه»؛ در انتهای کوچهی بُنبست!
- «بهارنامک»؛ آمیزهی دلپسندی از هنر نمایش و پایکوبی و دستافشانی
- در چنبرهی یک زندگی هراسانگیز
- «دورهمیِ بانوی اوّل»؛ رنجنامهی خاموشی و شکیبایی!
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





