در همه جشنواره های بزرگ سینمایی، انتخاب مکان مناسب برگزاری جشنواره، به عنوان جایی که برای نمایش همزمان چند فیلم، پذیرش شمار زیادی از مراجعه کنندگان به جشنواره و داشتن امکانات نمایشی کم نقص، توانمندی های مناسب فنی ارسال خبر، اینترنت و فضاهای برگزاری میزگرد و نشست های تخصصی و کارشناسی جای مساعدی باشد، اصل بسیار مهمی است که وجود هر گونه نارسایی و کمبودهای فنی و رفاهی در مجموعه ای که انتخاب می شود، بی تردید به کیفیت برگزاری جشنواره لطمه های جبران ناپذیری وارد خواهد کرد. در چند ساله اخیر، با وجود برخی جذابیت های ظاهری مکانی مثل «برج میلاد»، نارسایی های صوتی و تصویری مختلفی در زمینه امکانات ضعیف نمایش فیلم در تالار نمایش برج میلاد، دوری راه و برگزاری جشنواره در مکانی بسته و خارج ازفضای شهری و…. همواره با گلایه بسیاری از منتقدان، سینماگران و اهالی رسانه رو به رو بوده است که صد البته با وجود انعکاس و بازتاب مکرر این گلایه ها، در این روند نادرست، هرگز تغییر و دگرگونی خاصی رخ نداده است.
اکنون باانتشار این خبر دلشادکننده، در خصوص انتخاب مجموعه « پردیس سینمایی ملت»، به عنوان مکان برگزاری جشنواره و «میزبان اهالی رسانه»، می توان امیدوار بود که بخش عمده ای ازاین نارسایی ها و گلایه فیلمسازان و تهیه کنندگان – به عنوان صاحبان اصلی فیلم ها- در خصوص نارسایی ها و ضعف های امکانات نمایشی، به خاطر پخش نامطلوب صدا و تصویر فیلم هایشان- در سی و ششمین جشنواره برطرف شود و اهالی رسانه، منتقدان سینما و کارگردانان به عنوان میزبان هر نوبت از نمایش فیلم های تازه، بتوانند آثار بخش مسابقه این دوره از جشنواره فیلم فجر را در فضایی مناسب به تماشا بنشینند.
صدالبته نباید فراموش کرد که بخش دیگری از گلایه های رایج ومکرر اهالی رسانه ومنتقدان سینما، در دوره های گذشته به ترکیب نامتجانس میهمانان ودعوت شوندگان به جشنواره مربوط می شد. به این معنا که گاه پیدا کردن اهالی واقعی رسانه ومنتقدان نام آشنا و فعال در عرصه های مطبوعات تخصصی سینما یا تلویزیون در میان خیل عظیمی از میهمانان ناشناخته کار بسیار دشواری بود! امید است که همزمان با این تغییر مکان مناسب و به جا، در این زمینه ها نیز چاره اندیشی شود تا تماشای فیلم در «پردیس سینمایی ملت»، با ایجاد فضایی آرام و بی تنش، به کام همه دعوت شوندگان براستی شیرین شود.
گذشته از همه این ها، برگزاری نشست های نقد وبررسی آثار به نمایش درآمده نیز باید از حال وهوای نمایشی و ظاهرسازی های مصلحت اندیشانه خارج شود و جدا ازنشست هایی که تنها با هدف معرفی یا قدردانی از دست اندرکاران تولید یک فیلم – که کار بسیار شایسته ای نیز به شمار می آید – مثل دوره های اولیه برگزاری نشست های نقد فیلم در «سینما صحرا» در دهه های پیشین، به این بخش از کار سینمای ویژه رسانه ها و منتقدان سینما نیز سر و سامانی تازه داده شود.
*منتقد فیلم و مدرس سینما
منبع : روزنامه ایران
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- زیر سایه ترس و بی اعتمادی!/ نگاهی به نمایش «خمره»
- کالبد شکافی کارنامهی سینمایی بهرام بیضایی/ نگاهی به کتاب «موزاییک استعارهها»
- هنرِ زنده ماندن در آرزوی آزادی!/ نگاهی به نمایش «ماراساد شاه لیر را شکار میکند»
- از «پلّکان» تا «شب، روی سنگفرشِ خیس»، در هفت پرده!/ نگاهی به نمایش «پرده در پرده»
- آرزوهای بر باد رفتهی عدالتجویی!/ نگاهی به نمایش «شب، روی سنگفرش خیس»
- کارنامهی درخشانِ یک پژوهشگرِ دلشیفتهی سینما/ نگاهی به کتاب «افسون پردهی نقرهیی»
- در فاصلهی خُنَک شدنِ یک استکان چای داغ!/ نگاهی به فیلم «وقتی خروس خواند»
- نمایشِ فروپاشی اشرافیّتِ پوشالی/ نگاهی به نمایش «باغ آلبالو»
- باورِ مرگ، در زمانی به کوتاهی یک زمین لرزه!/ نگاهی به فیلم «قطع فوری»
- دریغا و درد/ در سوگ کیومرث پوراحمد
- به بهانه روز جهانی آگاهی از «لُکنتِ زبان»/ سینما و پدیده زبان پریشی
- گفتگوهای اختصاصی تصویری سینماسینما با هنرمندان و منتقدان درباره سیدابراهیم اصغرزاده (بخش اول)
- عزیزالله حاجی مشهدی: هفت آشفتهترین برنامه سینمایی تلویزیون است
- گونه شناسی سینمای اجتماعی
- «نمای نزدیک»/ اهمیتِ شخصیت در داستان و فیلمنامه
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- صدور پروانه نمایش غیرسینمایی برای ۴۱ اثر
- اجرای طرح «اکران شبانه» سینماها در تعطیلات نوروز
- ما درون خمره گیر افتادهایم/ نگاهی به آخرین اجرای اثر برجسته لوییجی پیراندللو در ایران
- «خواب مرد مرده» به صحنه میآید
- جایزه اصلی جشنواره سالونیکا به فیلمساز ایرانی رسید
- با نمایش ۱۰ روزه؛ «تلماسه ۲» نیم میلیارد دلاری شد/ پیشی گرفتن از فیلم نخست
- فوت فیلمنامهنویس «سخنرانی پادشاه»/ دیوید سیدلر درگذشت
- فصل سوم «داستانهای فوتبال» به آنتن شبکه ورزش میرسد
- رشید کاکاوند راوی «مجنون آن لیلی» شد
- آغاز حراج نوروزی شمارههای رند همراه اول
- با ۸۰ سال تولید فیلم و سریال؛ آتش یک استودیوی قدیمی در قاهره را از بین برد
- با ۸ و نیم دور چرخیدن دور خود؛ فیلم رایان گاسلینگ رکورد گینس را شکست/ برای تعداد معلق خوردن ماشین
- اکران آنلاین «ویلای ساحلی» و ۲ فیلم دیگر
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده» با صدای پیمان معادی
- در هشتمین جشنواره ملی نوآوری برتر ایرانی؛ محصول «اعطای اعتبار با توثیق سیمکارت» نوآور معرفی شد
- در پی بالا رفتن اجاره بها؛ سینماهای خیابان شانزهلیزه بسته میشوند
- صدور ۱۷ پروانه ساخت غیر سینمایی
- آغاز اکران آنلاین «کاپیتان من» در نمایش خانگی
- چند تماشاگر برای فیلمهای نوروزی به سینما رفتند؟
- ۵ انیمیشن ایرانی در اسپانیا نمایش داده میشود
- لباس پارتیتور و گردنبند «پروین» به موزه سینما اهدا شد
- مستند مرکز گسترش در اکران نوروزی یک پلتفرم/ از کیارستمی تا رزاقکریمی
- یادداشت بلومبرگ بر سریال «شکوفههای شانگهای»/ اولین سریال تلویزیونی وونگ کار وای، نوستالژی دهه نود
- لیندا کیانی و آرمین رحیمیان بازیگران «ماه پنهان» شدند
- کنارهگیری آگنیشکا هالند؛ ژولیت بینوش ریاست آکادمی فیلم اروپا را بر عهده میگیرد
- دعوت هندیها از اصغر فرهادی
- گزارش مراسم رونمائی از کتاب «دندان گرگ»/ یک داستان حماسی شهری
- میراث پدر/ نگاهی به فیلم «شطرنج باد»
- با حکم دادگاه؛ «قهرمانِ» فرهادی تبرئه شد
- آغاز پویش مردمی همراه اول برای کمک به سیلزدگان سیستانوبلوچستان