لادن طاهری مدیر فیلمخانه ملی ایران اعلام کرد: در ادامه رویه سازمان سینمایی درخصوص سیاست شفاف سازی و دسترسی آزاد به اطلاعات، به زودی اطلاعات بانک آثار موجود در فیلمخانه در فضای وب در دسترس قرار خواهد گرفت.
به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، مدیر فیلمخانه ملی ایران با اشاره به اهمیت دسترسی به اطلاعات موجود در فیلمخانه درباره دلایل شکل گیری آن چنین توضیح داد: از آنجا که در عصر اطلاعات و فن آوری، اسناد و آثار شنیداری و دیداری بخشی از ثروت های ملی و اموال عمومی هر سرزمینی محسوب می شوند و لاجرم باید که همچون سایر میراث ملی حفظ، نگهداری و با امانت و مراقبت کافی به نسل های بعدی منتقل شود، فیلمخانه ها تاسیس شده اند؛ همانگونه که موزه ها بنا شده اند تا جایگاه حفظ و نگهداری آثار و اشیاء باستانی کشورها باشند.
طاهری درباره مهم ترین اهداف فیلمخانه ملی ایران در سال های گذشته گفت: جمع آوری، حفظ و نگهداری یک نسخه از تمامی فیلم های سینمای ایران، تهیه گنجینه ای از عکس های صحنه، پوسترها و آنونس های فیلم های سینمایی، تهیه شناسنامه کامل برای تمامی آثار موجود و طبقه بندی اسناد اعم از دیداری و شنیداری و در کنار آن همگامی با پیشرفت های فن آورانه مانند ایجاد آرشیو مواد تصویری ویدیویی و دیجیتال، اصلاح و مرمت دیجیتال آثار با ارزش تصویری و … از جمله اهداف فیلمخانه در سال های اخیر بوده است.
او با اشاره به موضوع پراهمیت در دسترس قرار دادن اطلاعات موجود در فیلمخانه ادامه داد: گذشته از وظیفه مهم جمع آوری ونگه داری فریم به فریم میراث تصویری کشور، یکی دیگر از وظایف فیلمخانه ها دردسترس قراردادن اسناد و فیلم ها جهت بازبینی و استفاده پژوهشگران، دانشجویان، فیلمسازان و کلیه کسانی است که به دلایل مختلف به فیلمخانه رجوع کرده و درخواست دسترسی به اسناد جمع آوری شده موجود را دارند. چه اگر کاربران به راحتی به این منبع عظیم و باارزش دسترسی نداشته باشند، نمی توان معنا و مفهومی برای این همه تلاش و صرف نیرو، بودجه و زمان متصور شد.
مدیر فیلمخانه ملی وجود نظامی یکپارچه را برای دسترسی به اطلاعات ضروری عنوان کرد و از فهرست نویسی دقیق درباره اطلاعات موجود خبر داد و گفت: برای دسترسی علمی، عملی و البته اجرایی و ساده به وجود فهرست نیاز بود. به همین دلیل از سال ها پیش فهرست نویسی تمام اسناد موجود در فیلمخانه ملی ایران به منظور ایجاد نظامی یکپارچه برای دسترسی سهل و صحیح به آثار موجود، آغاز شده بود. در طول این سال ها، مراجعه کنندگان به فیلمخانه ملی با هر میزان اطلاعات – هرچند اندک و مختصر – درباره آنچه مورد درخواستشان بوده، با مراجعه به این نظام مکانیزه اطلاع رسانی و استفاده از اطلاعات آن به هدف خود دست پیدا می کردند.
روزآمد کردن اطلاعات و قراردادن آن در فضای وب از مهمترین موضوعاتی است که در دستور کار فیلمخانه و گردانندگان آن قرار دارد. طاهری در این مورد چنین توضیح داد: از آنجایی که گنجینه فیلمخانه ملی ایران همواره در حال توسعه است، روزآمد کردن این نرم افزار که به صورت اختصاصی برای فیلمخانه نوشته شده بود همواره و به شکلی مستمر در دستور کار قرار داشت که این روزها آخرین مراحل اجرایی نسخه جدید آن متناسب با نیازهای امروز این مجموعه در حال تکامل و نیز قابلیت قرار گرفتن آن در وب فراهم شده است.
او با ابرازی امیدواری در این مورد که کار به زودی به نتیجه برسد، گفت: در اولین مرحله (که امیدوارانه حداکثر طی سه ماه آینده به نتیجه خواهد رسید)نسبت به انتشار فهرست و مشخصات فیلم های سینمایی ایرانی که طی سی و پنج سال گذشته حقوق فیلمخانه آنها خریداری شده است اقدام خواهد شد. درادامه و به تدریج، فهرست فیلم های سینمایی بعد از انقلاب و نیز فیلم های مستند قبل و بعد از انقلاب که فیلمخانه ملی ایران مالک آنها است منتشر می شود.
مدیر فیلمخانه ملی ایران ادامه داد: همچنین متناسب با اقتضائات فنی و رعایت اصول و ضوابط در خصوص دسترسی آنلاین به فیلم ها تصمیم گیری و سطح بندی لازمه تعیین و اعلام خواهد شد. به این ترتیب با انتشار این فهرست امکانی فراهم می شودکه محققان و دانشجویان قبل از مراجعه به فیلمخانه از موجودی فیلمخانه ملی ایران مطلع شوند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش