مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی از انتقال بخشی از تجهیزات و ابزار فیلمبرداری بنیاد سینمایی فارابی همزمان با روز ملی سینما به موزه سینما خبر داد.
به گزارش سینماسینما، علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی از انتقال بخشی از تجهیزات و ابزار فیلمبرداری بنیاد سینمایی فارابی همزمان با روز ملی سینما با هدف حفظ و معرفی میراث ملی سینما و غنی سازی «موزه سینما» به این موزه خبر داد.
تابش با اشاره به اینکه این اقدام پیش از این نیز سابقه داشته و در پی تحولات سالهای اخیر در فناوری فیلمسازی و با هماهنگی این موزه انجام شده است، گفت: «تجهیزاتی که در این مرحله به موزه سپرده میشود شامل دوربینهای فیلمبرداری ۳۵مم از نوع BL۲، BL۴، ۵۳۵، ArriCam و انواع تجهیزات مربوط به این دوربینها هستند.»
او ادامه داد: «بنیاد سینمایی فارابی طی شش ماه اول سالجاری با هدف تقویت توان فنی فیلمخانه ملی ایران نسبت به انتقال و راهاندازی دستگاههای تله سینمای موجود در این بنیاد در فیلمخانه ملی ایران اقدام کرده است.»
تابش با تاکید بر اینکه ارزشیابی و ساماندهی اسناد و مدارک بنیاد فارابی با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی و با هدف حفظ میراث سینمایی طی ۲ سال اخیر انجام شده است، گفت: «امیدوارم سالهای آینده بر غنای آن افزوده شود. ضروری است مجموعه اسناد پراکنده در نهادها و مجموعههای مختلف سینمایی گردآوری و حفظ شود.»
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی بیان کرد: «برنامه ریزی و حمایت از ایجاد مرکز تخصصی حرفهایِ پردازش دیجیتالی فیلمهای سینمایی در فیلمخانه ملی ایران و تهیه نسخه دیجیتال تعدادی از عناوین آثار شاخص سینمایی می تواند گام مهمی برای حفظ میراث ملی سینمای ایران محسوب شود.»
تابش با بیان اینکه بنیاد سینمایی فارابی با همکاری فیلمخانه ملی ایران نسبت به طراحی و تاسیس «مرکز خدمات دیجیتال سینمای ایران» در فیلمخانه ملی ایران، اقدامات حمایتی را پیگیری کرده است، بیان کرد: «تاسیس مرکز خدمات به منظور نهادینه سازی شیوه های نوین فیلمسازی، گسترش، ترویج و تثبیت روشهای علمی و حرفهای، نگهداری و آرشیو نسخه های اصلی دیجیتالی آثار سینمای ایران به عنوان سرمایه تاریخی ملی، متعلق به دوره های فیلمسازی سنتی و فیلمسازی دیجیتال با هدف حفظ و احیای میراث ملی سینمای ایران است.»
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به اینکه باتوجه به تحولات تکنولوژی، طی چند سال اخیر دو استودیوی «فیلمساز» و «بدیع» ناچار به تعطیلی شدند، گفت: «گروه کارشناسان فارابی، سازمان سینمایی و فیلمخانه ملی ایران از تجهیزات و وسایل این دو استودیو بازدید کردند و به این نتیجه رسیدیم بخشی از وسایل موجود در این مراکز میتواند به عنوان پشتیبانی، جایگزین و قطعات یدکی مورد استفاده لابراتوار فیلمخانه ملی ایران باشد. همچنین بخشی از تجهیزات مانند اسکنر و فیلم ریکوردر که جدیدتر هستند، در فیلمخانه ملی ایران نصب و مورد بهرهبرداری قرار گرفتند که با کمک بنیاد فارابی این وسایل خریداری و به چرخه فعالیتهای فیلمخانه ملی ایران اضافه شد.»
او به دغدغههای بنیاد سینمایی فارابی اشاره کرد و ادامه داد: «تبدیل آثار سینمایی به دیجیتال برای به روز رسانی، مرمت و آماده سازی نسخههای دیجیتال فیلمهای دهههای پیش سینمای ایران که به لحاظ پخش بین المللی مشکلی ندارند و حقوق آن متعلق به بنیاد و یا سازمان سینمایی است با هدف حفظ و نگهداری آثار شاخص ملی و بین المللی قدیمی سینما در قالب برنامه حفظ میراث ملی سینمای ایران، از مهمترین دغدغههای بنیاد سینمایی فارابی است.»
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با گرامیداشت ۲۱ شهریور روز ملی سینما و با اشاره به اینکه بیش از یک قرن از حضور ارزشمند سینما در ایران میگذرد و هنرمندان و مخاطبان این مرز و بوم با اختصاص روز ویژهای آن را گرامی میدارند، بیان کرد: «طی ۱۱۷ سال گذشته، مردان و زنان فرهیختهای با تکیه بر بضاعت خویش سنگ بنای این بنای باشکوه را در خاک این سرزمین هنرشناس پی ریختهاند. پس حفظ میراثی چنین سترگ که حالا دیگر با هویت ملی ما عجین شده است یکی از مهمترین و در عین حال اصیلترین وظایف روزگار ما است.»
تابش، بنیاد سینمایی فارابی را نهادی برآمده از جنبش فکری و نهضت فرهنگی جامعه پس از انقلاب اسلامی دانست و گفت: «این بنیاد در نهایت افتخار بیش از سه دهه همدوش و همسو با سینماگران ضمن پاسداشت مساعی فیلمسازان هنرمند و با بهره گیری از توان تخصصی خویش سعی داشته و دارد تا اسباب رشد فضایل و ارزشها را در سینمای نجیب ایران فراهم کند.»
او در پایان ضمن گرامیداشت روز ملی سینما برای همه هنرمندان این عرضه آرزوی توفیق، عزت و سربلندی کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان برگزیدگانش را شناخت
- وضعیت سینمای کودک مطلوب نیست/ تجلیل از شکوفنده، مسعودشاهی و عمو پورنگ در جشنواره فیلم کودک
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- برای رقابت در اسکار ۲۰۲۶؛ «علت مرگ نامعلوم» نماینده ایران شد
- مدیر سابق سازمان اوج، مشاور بنیاد فارابی شد
- سرپرست معاونت فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ حامد جعفری دبیر سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان شد
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی شد
- نمایش سه فیلم ایرانی در جشنواره هندی
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- سومین جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی به پایان رسید/ برگزیدگان دو بخش سینما و تئاتر معرفی شدند
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- انتشار فراخوان سی و ششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





