به گزارش سینماسینما، علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی از انتقال بخشی از تجهیزات و ابزار فیلمبرداری بنیاد سینمایی فارابی همزمان با روز ملی سینما با هدف حفظ و معرفی میراث ملی سینما و غنی سازی «موزه سینما» به این موزه خبر داد.
تابش با اشاره به اینکه این اقدام پیش از این نیز سابقه داشته و در پی تحولات سالهای اخیر در فناوری فیلمسازی و با هماهنگی این موزه انجام شده است، گفت: «تجهیزاتی که در این مرحله به موزه سپرده میشود شامل دوربینهای فیلمبرداری ۳۵مم از نوع BL۲، BL۴، ۵۳۵، ArriCam و انواع تجهیزات مربوط به این دوربینها هستند.»
او ادامه داد: «بنیاد سینمایی فارابی طی شش ماه اول سالجاری با هدف تقویت توان فنی فیلمخانه ملی ایران نسبت به انتقال و راهاندازی دستگاههای تله سینمای موجود در این بنیاد در فیلمخانه ملی ایران اقدام کرده است.»
تابش با تاکید بر اینکه ارزشیابی و ساماندهی اسناد و مدارک بنیاد فارابی با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی و با هدف حفظ میراث سینمایی طی ۲ سال اخیر انجام شده است، گفت: «امیدوارم سالهای آینده بر غنای آن افزوده شود. ضروری است مجموعه اسناد پراکنده در نهادها و مجموعههای مختلف سینمایی گردآوری و حفظ شود.»
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی بیان کرد: «برنامه ریزی و حمایت از ایجاد مرکز تخصصی حرفهایِ پردازش دیجیتالی فیلمهای سینمایی در فیلمخانه ملی ایران و تهیه نسخه دیجیتال تعدادی از عناوین آثار شاخص سینمایی می تواند گام مهمی برای حفظ میراث ملی سینمای ایران محسوب شود.»
تابش با بیان اینکه بنیاد سینمایی فارابی با همکاری فیلمخانه ملی ایران نسبت به طراحی و تاسیس «مرکز خدمات دیجیتال سینمای ایران» در فیلمخانه ملی ایران، اقدامات حمایتی را پیگیری کرده است، بیان کرد: «تاسیس مرکز خدمات به منظور نهادینه سازی شیوه های نوین فیلمسازی، گسترش، ترویج و تثبیت روشهای علمی و حرفهای، نگهداری و آرشیو نسخه های اصلی دیجیتالی آثار سینمای ایران به عنوان سرمایه تاریخی ملی، متعلق به دوره های فیلمسازی سنتی و فیلمسازی دیجیتال با هدف حفظ و احیای میراث ملی سینمای ایران است.»
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به اینکه باتوجه به تحولات تکنولوژی، طی چند سال اخیر دو استودیوی «فیلمساز» و «بدیع» ناچار به تعطیلی شدند، گفت: «گروه کارشناسان فارابی، سازمان سینمایی و فیلمخانه ملی ایران از تجهیزات و وسایل این دو استودیو بازدید کردند و به این نتیجه رسیدیم بخشی از وسایل موجود در این مراکز میتواند به عنوان پشتیبانی، جایگزین و قطعات یدکی مورد استفاده لابراتوار فیلمخانه ملی ایران باشد. همچنین بخشی از تجهیزات مانند اسکنر و فیلم ریکوردر که جدیدتر هستند، در فیلمخانه ملی ایران نصب و مورد بهرهبرداری قرار گرفتند که با کمک بنیاد فارابی این وسایل خریداری و به چرخه فعالیتهای فیلمخانه ملی ایران اضافه شد.»
او به دغدغههای بنیاد سینمایی فارابی اشاره کرد و ادامه داد: «تبدیل آثار سینمایی به دیجیتال برای به روز رسانی، مرمت و آماده سازی نسخههای دیجیتال فیلمهای دهههای پیش سینمای ایران که به لحاظ پخش بین المللی مشکلی ندارند و حقوق آن متعلق به بنیاد و یا سازمان سینمایی است با هدف حفظ و نگهداری آثار شاخص ملی و بین المللی قدیمی سینما در قالب برنامه حفظ میراث ملی سینمای ایران، از مهمترین دغدغههای بنیاد سینمایی فارابی است.»
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با گرامیداشت ۲۱ شهریور روز ملی سینما و با اشاره به اینکه بیش از یک قرن از حضور ارزشمند سینما در ایران میگذرد و هنرمندان و مخاطبان این مرز و بوم با اختصاص روز ویژهای آن را گرامی میدارند، بیان کرد: «طی ۱۱۷ سال گذشته، مردان و زنان فرهیختهای با تکیه بر بضاعت خویش سنگ بنای این بنای باشکوه را در خاک این سرزمین هنرشناس پی ریختهاند. پس حفظ میراثی چنین سترگ که حالا دیگر با هویت ملی ما عجین شده است یکی از مهمترین و در عین حال اصیلترین وظایف روزگار ما است.»
تابش، بنیاد سینمایی فارابی را نهادی برآمده از جنبش فکری و نهضت فرهنگی جامعه پس از انقلاب اسلامی دانست و گفت: «این بنیاد در نهایت افتخار بیش از سه دهه همدوش و همسو با سینماگران ضمن پاسداشت مساعی فیلمسازان هنرمند و با بهره گیری از توان تخصصی خویش سعی داشته و دارد تا اسباب رشد فضایل و ارزشها را در سینمای نجیب ایران فراهم کند.»
او در پایان ضمن گرامیداشت روز ملی سینما برای همه هنرمندان این عرضه آرزوی توفیق، عزت و سربلندی کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- سومین جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی به پایان رسید/ برگزیدگان دو بخش سینما و تئاتر معرفی شدند
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- انتشار فراخوان سی و ششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمدرضا شریفینیا و آزیتا حاجیان در «معجزه پروین»
- ترکیب جدید هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی مشخص شد
- ثبت نام ۱۷ فیلم فارابی برای رقابت در جشنواره فجر
- اعلام اسامی فیلمهای ایرانی سه بخش جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- ۲۵ جایزه بینالمللی در کارنامه فیلم «درخت خاموش»
- افتتاح جشنواره بینالمللی فیلم کودک و نوجوان همزمان با روز جهانی کودک
- با حکم محمد خزاعی؛ مجید زینالعابدین دبیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان شد
- با حکم محمد خزاعی؛ مجید زینالعابدین مدیرعامل جدید بنیاد سینمایی فارابی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ اعلام نتایج سی و هفتمین جشنواره مستند آمستردام (ایدفا)
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت