مسعود میر
خبرنگار
حرف همان حرف همیشگی است؛ حرفی که انگار در این حدود ۱۲۰سالی که از عمر سینمای ایران میگذرد، کلیاتش را حفظ کرده و فقط جزئیات لحن و ادبیات تحمیلیاش تغییر کرده است. حرف از تصدیگری دولت در حوزههای مختلف هنری و خاصه سینماست و اینکه اساسا چرا سینما در این ملک از آغوش مهربان و البته اجباری دولتیها خلاصی ندارد.
همین موضوع را بهانه کردهایم که تا صفر شدن روزشمار معکوس رسیدن به روز ملی سینما، هر از گاهی سراغ اهالی سینما و مدیران سینمایی برویم و از آنها بپرسیم چرا سینما دولتی است؟
در گام اول سراغ مدیرکل سابق دفتر ریاست و مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی رفتیم؛ یک روزنامهنگار قدیمی و یک مدیر سینمایی که در میان اهالی مطبوعاتی و سینماییها نامی شناختهشده است. او از سال گذشته گرفتاریهای دولتیاش را پشت در گذاشت و خودش را درگیر فیلمسازی کرد.
جلیل اکبریصحت در گفتوگویی مفصل درباره موضوع تصدیگری دولت در سینما، چرایی آن و راههای کاهشاش چراغ اول برای نگارش این سلسله مطالب را روشن کردهاست. گزارش این گفتوگو پیش چشم شماست.
مشکل را بشناسید
«قبل از اینکه وارد بحث میزان تصدیگری دولت و راههای کاهش آن در سینما بشویم، باید موضوع اصلی را خیلی دقیق مشخص کنیم. مسئله مهم این است که اصلا چرا دولت در سینما تصدیگری میکند و وام میدهد؟ جواب این پرسش این است که دولت به این دلیل در سینما تصدیگری دارد و معمولا نقش حمایتی ایفا میکند که میخواهد سانسور را اعمال کند.»
اکبریصحت در آغاز صحبتهایش این موضع را شفاف اعلام میکند تا بحث به بیراهه نرود. او همچنین برای شفافشدن بحث میگوید: «من بهعنوان دولت تشخیص میدهم که لازم نیست درباره فلان موضوع فیلمی ساخته شود و از جیب ملت، پول این تشخیص خودم را میپردازم. بر این اساس که نهاد دولتی سینما به فیلمساز میگوید این فیلم را با این سوژه نساز و این فیلم با این سوژه را بساز و من هم به تو بهصورت مالی کمک میکنم.»
به گفته مدیر اسبق روابط عمومی سازمان سینمایی کشور، این نگاه هم بعد از مدتی جا میافتد و به این صورت دستخوش تغییر میشود که به فیلمساز میگویند این فیلم را نساز و حتی دنبال سوژه نزدیک به آن سوژه هم نرو و دیگر از پول و حمایت هم خبری نیست.
مشغولیات بیجهت
«من روزی در یکی از همین جلسات دولتی به مدیران گفتم ما همه حواسمان به این است که پناهیها و مهرجوییها و بیضاییها فیلم نسازند. با این وضعیت باید منتظر روزی باشیم که خالتورسازها و شانهتخممرغیسازها تبدیل به فیلمسازان معیار ما شوند و ظاهرا حرف آن جلسه الان به واقعیت بدل شده است.»
مدیر مسئول و سردبیر هفتهنامه بازمانده از انتشار «سینمای نو» اینها را میگوید و ادامه میدهد: «سینما محور اندیشه نیست ولی میتواند حاوی اندیشه باشد درحالیکه دولتیها عموما از نگریستن به سینما از این منظر ابا دارند و بیشتر درگیر چرخه مالی و مخاطبمحوری و مسائل اینچنینی هستند. مثلا در دوره مرحوم محمدحسن پزشک، ایشان تأکید بسیاری بر داشتن سینماییهایی با صندلیهای استاندارد داشتند و ما به شوخی میگفتیم این دیگر مخاطبمحوری نیست بلکه صندلیمحوری است. مقصودم از بیان این خاطره این بود که بگویم مخاطبمحوری یعنی اینکه بخشی از وجود ما در سینما دیده شود و در سینما اندکی فکر باشد؛ موضوعی که گویی رو به فراموشی سپرده شده و در این شرایط است که اندیشمندترین فیلمساز ما میشود حاتمیکیا که ای کاش او هم همان حاتمیکیای آژانس شیشهای بود. الان خالتورسازها برای سینمای رنجور و فهیم گردن کشی هم میکنند و مدام میگویند ما سینماگرها فلان، ما سینماگرها بیسار، درحالیکه زمانی همین آدمها خجالت میکشیدند بگویند فیلم میسازند.»
صدرحمت به دولت
اکبری صحت حرف از این به میان میآورد که اکنون بهخاطر تکلیف قانونی در کاهش تصدیگری دولت، بعضی امور به یک شبهدولت واگذار شده که متأسفانه گلو را تنگتر میفشارد و باید گفت صدرحمت به دولت. او همچنین درباره کمکهای مالی بنیاد سینمایی فارابی و مؤسسه رسانههای تصویری به فیلمسازها میگوید: «این کمکها همان پولی است که به کتابفروشها دادند و به مدیران نشریات دادند و در واقع این کمکها بخشی از همان تکالیف بودجهای برای گسترش فرهنگ عمومی هستند که بهصورت قانونی باید توزیع میشده است. مشکل اما اینجاست که این پولها گاهی به کسانی داده شده که اصلا فیلمی نساختهاند. من نه بهعنوان یک مدیر دولتی و نه یک منتقد بلکه بهعنوان یک فیلمساز میگویم که ۷۰۰میلیون تومان پول به فردی داده شده که فیلمش واقعا یک مزخرف است.»
او همچنین در پایان حرفهایش با اشاره به سهگانه محتوا، صنف و دولت در حوزه سینما تأکید میکند: «محتوا مانند کارگر است که تکلیفش مشخص است، صنف شامل سرمایهگذار و امور صنفی میشود که وجوه پنهان کمتری دارد. میماند دولت که میتواند دو ضلع دیگر را بهشدت تحتتأثیر قرار دهد و دانستن این موضوع میتواند گام اولی باشد برای کاهش این قدرت.»
منبع : همشهری
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- صدور پروانه نمایش برای دو فیلم سینمایی
- انتشار اولین تصاویر و لوگوموشن «لولی»
- «خالق» فراخوانی برای زندگی با هوش مصنوعی نیست!
- «خالق» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- جلیل اکبری صحت : اگر این روزها دل و دماغ سینما رفتن دارید ،فیلم پسران دریا را ببینید
- فیلم سینمایی «زمانی یک زن» آماده نمایش شد
- جلیل اکبری صحت: نرگس آبیار شاگرد بسیار مستعد سینمای ایران است/ «نفس» کارگردانی را معرفی میکند که میتواند کیارستمی دیگری شود
- یادداشت یک منتقد سینما درباره همکلاسیهای دوران دبیرستانش در پلاسکو
- صدور چهار حکم جدید در سازمان سینمایی
- بنیاد سینمایی فارابی امسال از کدام فیلم ها حمایت می کند؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





