سینماسینما: محدثه واعظی پور در ایران نوشت: سرنوشت تعدادی از فیلم های سینمای ایران، تبدیل به گرهی کور و غیرقابل بازشدن شده است. بعضی از آنها، به دلیل کج فهمی و برداشت های سوء محروم از نمایش عمومی هستند و بعضی دیگر به دلیل مهاجرت بازیگرانشان بلاتکلیف مانده اند. اتفاقی که می توانست برای «گشت ارشاد ۳» بیفتد و با تصمیم جسورانه محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حل و فصل شده و فیلم روانه اکران شد. «گشت ارشاد ۳» یک کمدی عامه پسند است که برای جذب مخاطب و فروش ساخته شده و مهاجرت بازیگر زن آن برای این فیلم حاشیه ساز شده بود.
دو فیلم قبلی سعید سهیلی، کمدی های سردستی و پیش پا افتاده بودند که فروش می کردند و همین موضوع کارگردان را برآن داشت تا سومین بخش از این سه گانه را هم بسازد. در این روزها که مردم کم کم به زندگی عادی برمی گردند و سینما رفتن مانند دیگر بخش های زندگی، آهنگی تندتر به خود گرفته، اکران عمومی «گشت ارشاد ۳» آن دسته از سینمادوستان ایرانی را که برای سرگرمی و خندیدن به سینما می روند به سالن ها می آورد و باعث رونق سینماها می شود. اتفاقی که ضروری به نظر می رسد و می تواند از بعد اقتصادی به بهبود وضعیت سینماداری کمک کند.
این تصمیم وزیر، حتما مخالفان تند و آتشینی دارد که ترجیح می دادند به خاطر رفتار غیرحرفه ای چهره تازه وارد به سینمای ایران، یک فیلم را نابود کنند، اما خوشبختانه این اتفاق نیفتاد. بعضی معتقدند حضور سعید سهیلی پشت دوربین این فیلم، مایه رهایی آن بوده، دلیل هر چه باشد، دستاوردی که به دست آمده می تواند در بلندمدت به نفع سینمای ایران تمام شود. رئیس سازمان سینمایی، در دیدارها و گفت و گوهایش از عزم جدی برای حل مشکلات سینمای ایران خبر داده و به نظر می رسد این اراده و پشتیبانی را دارد که بعضی از گره های چندین ساله و سوءتفاهم های بزرگ را از میان بردارد، بویژه که محمد خزاعی خود از بدنه سینماست و می داند که توقیف فیلم ها براساس سوءبرداشت ها هزینه سنگینی دارد که می توان از آن جلوگیری کرد.
اکران «گشت ارشاد ۳» بدون هیچ اتفاق خاصی به پایان خواهد رسید، تجربه نشان داده فیلم هایی که پس از حاشیه روی پرده رفته اند، برخلاف تردیدهای مدیران محافظه کار، اکرانی آرام را پشت سرمی گذارند. امید که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی با تدبیر و تصمیم برای حل مشکلات پیچیده سینمای ایران، برای دیگر فیلم هایی که چند سال است فرصت روی پرده رفتن را از دست داده اند، این امکان را فراهم کنند که دور از حب و بغض دیده و ارزیابی شوند. فیلمی مثل «رستاخیز» (احمدرضا درویش) و بسیار نمونه های دیگر که همه می دانیم می توانند اکران شوند و قضاوت درباره کیفیت آنها برعهده تماشاگرانی باشد که به دیدنشان می روند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- فیلمهای سعید سهیلی و مهران مدیری در راه سینماها/ تعویق یک هفتهای اکران «یادگار جنوب»
- وزیر ارشاد: نظارت بر شبکه نمایش خانگی باید برعهده ارشاد باشد/ اجازه اکران فیلم قبل از مجوز را نمی دهم
- وزیر ارشاد: سامانه سازوکار جدیدی برای نظارت بر فیلمهای سینمایی در حال تدوین است
- وزیر ارشاد: معین میتواند به ایران بازگردد
- ترکیب جدید هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی مشخص شد
- ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران برگزیدگانش را شناخت/ خزاعی: تاسیس اندیشکده سینما ضرورت است
- امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی شد
- سند جامع دیپلماسی هنری کشور در شورای هنر تدوین میشود
- ادعای عجیب وزیر ارشاد؛ ارشاد باید مجوز ۹۰ درصد از فعالیتهای نمایش خانگی را بدهد
- ادعای وزیر ارشاد؛ هیچ فیلمی در دولت سیزدهم توقیف نشده است
- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: جشنواره فیلم فجر مردمیترین جشنواره جهان است
- ادعای تازه وزیر ارشاد؛ جشنوارههای فجر را با قدرت برگزار میکنیم
- آخرین وضعیت سه جشنواره فجر با حضور وزیر ارشاد بررسی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد





