هیئتمدیره آکادمی اسکار در جدیدترین جلسه خود از تغییراتی در روند برگزاری این جوایز سینمایی از جمله تغییر نام شاخه بهترین فیلم خارجی خبر داد.
به گزارش سینماسینما، به نقل از اسکرین، در این جلسه که شب گذشته (سهشنبه) برگزار شد اعضای هیئتمدیره آکامی در نهایت تصمیم گرفتند نام شاخه بهترین فیلم خارجی جوایز سینمایی اسکار را به شاخه «بهترین فیلم بینالمللی» تغییر دهند.
تغییر در نام این شاخه از جوایز سینمایی اسکار با تغییرات دیگری در قوانین از جمله فرآیند معرفی فیلم و یا الزامات واجد شرایط بودن برای حضور در این بخش همراه نخواهد بود. بهترین فیلم بینالمللی همچنان به عنوان اثری تعریف میشود که در کشوری خارج از آمریکا با دیالوگهایی عمدتاً غیرانگلیسی ساخته شده باشد و میتواند آثار انیمیشن و مستند را نیز شامل شود و در هر دوره نیز هر کشور میتواند یک فیلم به عنوان نماینده خود انتخاب کند.
«لری کارازوفسکی» رئیس شاخه بهترین فیلم بینالمللی جوایز اسکار در اینباره توضیح داد: متوجه شدیم که استفاده از عنوان «خارجی» در جامعه جهانی فیلمسازی قدیمی و منسوخ است و معتقدیم عنوان بهترین فیلم بینالمللی ماهیت این شاخه از جوایز اسکار را بهتر نشان میدهد و موجب ترویج دیدگاهی مثبت و همهجانبه به فیلمسازی و هنر فیلم به عنوان یک تجربه جهانی میشود.
فهرست کوتاه نامزدهای شاخه بهترین فیلم بینالمللی نیز به ۱۰ فیلم افزایش یافته است که شامل انتخاب ۷ فیلم در فاز اول توسط کمیته اسکار فیلم بینالمللی و سه فیلم دیگر به انتخاب کمیته اجرایی شاخه بهترین فیلم بینالمللی خواهد بود.
همچنین بر اساس تصمیم هیئتمدیره آکادمی اسکار، در شاخه بهترین فیلم کوتاه و بهترین اثر کوتاه انیمیشن، آثار میتوانند تنها در یکی از دو شهر لسآنجلس و یا نیویورک اکران شوند تا بتوانند حائز شرایط رقابت در این شاخهها شوند.
تعداد نامزدهای شاخه بهترین چهرهپردازی نیز از ۳ به ۵ افزایش خواهد یافت و فهرست کوتاه نامزدهای این شاخه نیز شامل ۷ تا ۱۰ نامزد خواهد بود.
اما هیئتمدیره آکادمی اسکار در مهمترین تصمیم خود فیلمهایی را که همزمان در سینما و رسانههای دیگر (نتفلیکس، آمازون و…) اکران میشوند همچنان واجد شرایط رقابت در جوایز سینمایی اسکار باقی گذاشت.
پس از صحبتهای استیون اسپیلبرگ، از اعضای هیئتمدیره آکادمی در حمایت و دفاع از تجربه رفتن به سینما در مقایسه با استفاده از رسانههای سیال چون نتفلیکس، بسیاری گمان میکردند آکادمی اسکار در قوانین خود درباره واجد شرایط خواندن محصولات کمپانیهایی چون نتفلیکس تجدید نظر خواهد کرد.
جان بایلی، رئیس آکادمی اسکار در این باره توضیح داد: ما از اکران سینمایی به عنوان یکی از بخشهای حیاتی سینما حمایت میکنیم و قوانین کنونی همچنان شامل شرط اکران در سینما برای واجد شرایط شناخته شدن است. ما قصد داریم بررسی عمیقتری بر روی آنچه در صنعت سینما در حال روی دادن است انجام دهیم و به بحث در اینباره ادامه خواهیم داد.
نود و دومین دوره جوایز سینمایی اسکار در تاریخ ۹ فوریه ۲۰۲۰ (۲۰ بهمن) برگزار میشود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- اظهار نظر تند جیمز کامرون؛ فیلمهای نتفلیکس نباید به جوایز اسکار راه یابند
- سه فیلمساز ایرانی در آکادمی داوری؛ فیلمهای بینالمللی واجد شرایط اسکار معرفی شدند
- جوایز Governors ۲۰۲۵ اهدا شد/ اسپیلبرگ خطاب به پناهی: لطفاً همچنان به فیلمسازی ادامه دهید
- موفقیت «یک تصادف ساده» در گیشه سینماهای فرانسه و آمریکا
- درباره انتخاب نماینده ایران برای معرفی به آکادمی اسکار/ تا خورشیدی بالای سرت، چه وقت دوام بیاورد
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
- فیلم جعفر پناهی در راه آکادمی؛ فرانسه «یک تصادف ساده» را به اسکار فرستاد
- برای رقابت در اسکار ۲۰۲۶؛ «علت مرگ نامعلوم» نماینده ایران شد
- یورش نظامیان اسرائیلی به خانه فیلمساز برنده اسکار
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





