قانون-مهرشاد مرتضوى
تئوری دنیاهای موازی بیان میکند که مشابه دنیایی که در آن زندگی میکنیم هم وجود دارد و همین آدمها آنجا هم هستند. البته همه چیزش با این دنیا فرق میکند و اتفاقاتی در آن میافتد که از نظر ما عجیب است.
مثلا فرض کنید در دنیای موازی یک ترامپ دیگر هم وجود دارد! البته آنجا دیگر رییسجمهور آمریکا نیست و نهایتا دم پارک ملت واشنگتن بلال میفروشد. خود کشور آمریکا هم به عنوان یک کشور فقیر غربی با جمعیت بیش از ۲میلیارد نفر، در وضعیت بدی قرار دارد و هر روز مردمش به کشورهای خاورمیانه مهاجرت میکنند تا با حقوق بسیار پایین مشغول به کار شوند.
سازمان ملل در کشور کومور واقع شده و همه ملیتها برای ایجاد رابطه با این کشور سر و دست میشکنند. احمدینژاد از این دنیا سرش را داخل دنیای موازی میکند و میگوید: «دیدین من یه چیزی میدونستم؟»
جام جهانی فوتبال در حالی برگزار میشود که ایران برای هشتمین دوره پیاپی میزبان مسابقات است. هر دوره فیفا و کل تیمها از ایران خواهش میکنند که به خاطر مدیریت خوبش دوباره میزبانی را برعهده بگیرد. بنابراین همانطور که مشخص است، از تاج و کفاشیان در فدراسیون خبری نخواهد بود.
اما متاسفانه حاشیههای فوتبال باشگاهی ما به دنیای موازی هم کشیده میشود. کارلوس کیروش، سرمربی پرتقالی پرسپولیس (پرتقال در آن دنیا اسم کشور و پرتغال اسم میوه است) با برانکو، مربی تیم ملی دعوایش میشود و برانکو برای بار صدم تهدید به استعفا میکند. علیرضا منصوریان، مدیرعامل سابق استقلال هم هر هفته ضد علی فتحا…زاده، سرمربی این تیم حرف میزند.
در جامعه هنری، مسعود دهنمکی به عنوان رییس هیات داوران اسکار، اولین حضور یک فیلم لهستانی در این رقابتها را به فال نیک میگیرد و از هیات داوران، متشکل از محمدرضا شریفینیا، حمیدرضا صدر، مایکل جردن و گابریل گارسیا مارکز میخواهد به این فیلم رای بدهند. مسعود فراستی هم در تحلیلی جامع، فیلم جدید اصغر فرهادی را زیبا و چشمنواز ارزیابی میکند.
دادگاه دمشق که محل طرح شکایات بینالمللی است، درباره حمله اوکراین به روسیه نظر نهایی را صادر میکند و از مسکو به این طرف را به اوکراین میدهد.
ولادیمیر پوتین (که اگر ۱۶ تا دنیای موازی هم داشته باشیم، در همهاش رییسجمهور روسیه است) ضمن ابراز نگرانی از این اتفاق، کشورها را به صلح دعوت میکند و یک موشک از کره شمالی برمیدارد. گفتنی است بررسی این پرونده به عهده قاضی بینالمللی کشور، حسام نواب صفوی بوده است!
در عمیقترین تفاوت بین این دنیا و دنیای موازی، عباس جدیدی یک موزیسین قهار است، ارکستر سمفونیک وین را اداره میکند، بسیار آدم متواضعی است و مخفیانه به اقشار ضعیف جهان کمک میکند. البته چون تخیل هم حد و مرز خودش را دارد و از یک مقداری بیشتر نمیشود فضایی فکر کرد، در لحظه آخر یک بز را از داخل میز پیانو بیرون میکشد و شاخهایش را جدا میکند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- آقای فراستی! نقد کردن آداب دارد
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- کلاس پیشرفتهی اصغر فرهادی در دبی
- طرح یک دادخواست جدید؛ زخم «قهرمان» دوباره برای فرهادی باز شد
- «داستانهای موازی» به خریداران عرضه میشود/ پروژه جدید فرهادی در بازار کن
- تایید خبر سینماسینما؛ نام فیلم، بودجه و اسامی بازیگران فیلم اصغر فرهادی اعلام شد
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





