مراسم تقدیر از چهار سینماگر در هفدهمین جشن سینمای ایران با حضور اهالی سینما و جمعی از مدیران سینمایی شب گذشته ۱۷ شهریورماه در تالار ایوان شمس برگزار شد. سعید پورصمیمی بازیگر سینمای ایران نخستین چهره ای بود که در این جشن مورد تقدیر قرار گرفت.
در این مراسم فاطمه معتمدآریا، امین تارخ و آتیلا پسیانی از جمله بازیگرانی بودند که برای اهدای لوح یادبود و تندیس هفدهمین جشن سینمای ایران به سعید پورصمیمی روی صحنه حاضر شدند.
امین تارخ: درباره سعید پورصمیمی سخن گفتن آسان نیست
در ابتدای این بخش از مراسم امین تارخ بازیگر سینمای ایران روی صحنه آمد و با ابراز خوشخالی از اینکه در این دوره از جشنواره از سعید پورصمیمی تقدیر می شود، گفت: درباره سعید پورصمیمی سخن گفتن آسان نیست و اگر این تکلیف بر شانه کم توان من گذاشته شده و پذیرفتم پورصمیمی عزیز، کوچکی مرا به بزرگی خود می بخشد.
تارخ ادامه داد: اولین باری که با سعید پورصمیمی روبرو شدم به سال ۱۳۵۱ برمی گردد. در آن زمان محمد کوثر قصد داشت نمایشنامه ای از آلفرد دوموسه را روی صحنه ببرد. این نمایشنامه با نام پورصمیمی جان گرفت چراکه اثر دوموسه را ترجمه کرد. بنابراین از همان اوان جوانی کار را با شخصیتی آغاز کردم که هم مترجمی قابل و هم بازیگر پرتوانی بود و به این ترتیب افتخار همکاری و هم بازی شدن با این بزرگوار نصیب من شد. از پور صمیمی بسیار آموختم خاصه در صحنه هایی که مقابل هم در نمایش دوموسه بودیم.
بازیگر فیلم «دلشدگان» یادآور شد: در سینما نیز این همکاری با افتخار تکرار شد. چه می توان گفت درباره شخصیتی که ۵ سیمرغ بلورین فجر که حرفه ای ترین جایزه سینما است را از آن خود کرده و یا چه می توان گفت درباره یکی از درخشان ترین بازی های ماندگار او در «ناخدا خورشید». نقشی که غریو کم مثالی سر می داد از حضور بازیگری که حرفه ای بودن را معنا کرد. به درستی می توان گفت خسته نباشی بزرگوار. آنان که با سعید عزیز همکاری کرده اند می دانند که او سخت است و این واژه سخت چه در حضور او و چه در خفا، گاهی درباره سعید پورصمیمی مطرح می شود.
تارخ در پایان صحبت های خود تصریح کرد: اما پورصمیمی سخت نیست، اصیل است و اهل اصول. باج نمی دهد، کوتاه نمی آید، سازش نمی کند و سختی بازیگری را با بازی روان خود ساده می کند. البته گاهی شرایط سهوا، سخت و بی مقدار می شود که اصالت شخصیت سعید و اصولی که در حرفه اش می شناسد، مانع از سازش بی مقدار رایج می شود. از این رو بزرگوار ما سخت نیست بلکه اصیل است و در برابر آنچه زشت و زشتی است سازش نمی پذیرد.
معتمد آریا: پورصمیمی الفبای بازیگری را به من یاد داد
فاطمه معتمد آریا بازیگر سینمای ایران نیز در ابتدای صحبت های خود به شوخی درباره فضای کلی مراسم بزرگداشت هفدهمین جشن سینمای ایران گفت: فضای مراسم از ابتدا بسیار مردانه بود و من هم بسیار خوشحالم که روی صحنه آمدم و مرا نیز به آقایی قبول کردید.
این بازیگر سینمای ایران در پایان صحبت های خود با اشاره به چگونگی آشنایی خود با سعید پورصمیمی گفت: خیلی خوشحالم که می خواهم درباره سعید پورصمیمی صحبت کنم. این بازیگر توانای سینمای ایران به من الفبای بازیگری را یاد داد. زمانی که ۱۳ سالم بود با خواهر آقای پورصمیمی در کلاس های بازیگری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان شرکت می کردم و سعید پورصمیمی را در کانون و در حال تمرین و تدریس بازیگری می دیدم و من نیز از توصیه های این بزرگوار در کلاس های کانون بسیار آموختم. به اعتقاد من پورصمیمی از نادر بازیگرانی است که بهترین نکات حرفه خود را می داند و کاری که انجام می دهد تاریخ سینمای ایران را رقم زده است.
پور صمیمی: چه بلایی سر جوانان مستعد در حرفه بازیگری آمده است؟
پس از پایان صحبت های فاطمه معتمدآریا، سعید پور صمیمی بازیگر سینمای ایران در میان تشویق حاضران در تالار ایوان شمس روی صحنه آمد و گفت: از برگزارکنندگان هفدهمین جشن سینمای ایران و همکارانم در انجمن بازیگران برای برگزاری چنین جشنی تشکر می کنم. به نظر من این بزرگداشت ها دو وجه دارد، وجه نخست این است که هنرمند را سر شوق می آورد تا کار بهتری عرضه کند و بعد دیگر این است که هنرمند به فکر فرو می رود که لابد کارهای مهم را انجام داده است و دیگر وقت رفتنش فرا رسیده است.
پورصمیمی با اشاره به هنر بازیگری در عرصه سینما و تئاتر گفت: حرفه بازیگری در سال های اخیر در سینما و تئاتر ایران ترقی کرده است و بازیگران جوان با سواد و بسیار مستعد شده اند ولی متاسفانه بیهوده می چرخند و باطل می گردند و فقط وقت تلف می کنند و جالب این است که نابازیگران فعال تر شده اند تا جایی که صنف نابازیگران درست شده است که من دلیل تشکل های این چنین را نمی دانم. البته این موضوعات را برای خودم نمی گویم چون هم وضع مالی خوبی دارم و هم کارهای خودم را در سینما و تئاتر به انجام رسانده ام اما سوالم این است تا زمانی که به دنبال نابازیگران هستیم چه بلایی سر جوانان مستعد در حرفه بازیگری می آید؟
وی در پایان صحبت های خود گفت: بعید نیست با وجود صنف نابازیگران، صنف ناکارگردان ها و ناتماشاگران نیز ایجاد شود. در دوره ای از تاریخ سینمای ایران با تماشاگرانی روبرو بودیم که سینما می رفتند و درباره فیلم ها بحث می کردند اما این روزها با افرادی در جامعه برخورد می کنم که به معنای مطلق بی سواد هستند و من در مواجهه با آنها بسیار افسوس می خورم و معتقدم ناتماشاگر بارآورده ایم.
پس از پایان صحبت های سعید پورصمیمی لوح تقدیر و دسته گل از سوی انجمن بازیگران خانه سینما به این بازیگر سینمای ایران اهدا شد و در ادامه هدیه ویژه سفر به آفریقای جنوبی با یک همراه به این بازیگر سینمای ایران تعلق گرفت.
منبع: مهر

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی برگزیدگان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران/ شبی برای تجلیل از سعید پورصمیمی و مهدی جعفری
- «سکوت و سلام»؛ قابهای خاطره انگیز از آتیلا پسیانی
- گردهمایی هنرمندان برای آتیلا پسیانی؛ صابر ابر: جای آتیلا اصلا خالی نیست!
- نقش امین تارخ در ارتقای بازیگری سینمای ایران/ موزه سینما نباید از حضور هنرمندان خالی باشد
- گنجینه امین تارخ و مازیار میری رونمایی میشود
- چشیدن طعم نابرابری/ نگاهی به فیلم «عامهپسند»
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- دانشمند بازیگری/ درباره سعید پورصمیمی به بهانه زادروز ۸۰ سالگیاش
- مردی که تد لاسو نبود/ نگاهی به فیلم «پرویز خان»
- «تهران سیمین»؛ داستانِ تهرانی که فاطمه معتمدآریا تجربه کرده است!
- «ترانه تارخ»؛ پرترهای از زندگی امین تارخ/ عسگرپور: وجوه آموزشی تارخ فراتر از مرزهای خودمان بود/ اسعدیان: امین تارخ را زود از دست دادیم
- ناگریز از زندگی زیر تنها سقف امن/ نگاهی به فیلم «اجارهنشینها»
- آتیلا پسیانی به خانه ابدی بدرقه شد
- رونمایی از آلبوم موسیقی «پاییز بعد از تو»؛ ترانه فیلم سینمایی گیجگاه به آتیلا پسیانی تقدیم شد
- تا شقایق هست زندگی باید کرد/ یادداشت اختصاصی داریوش فرهنگ به مناسبت درگذشت آتیلا پسیانی
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند
وای چه قد خووووب
خیلی دلم میخواست این متنو ببینم از استاد امین تارخ عزیزم