مراسم تقدیر از چهار سینماگر در هفدهمین جشن سینمای ایران با حضور اهالی سینما و جمعی از مدیران سینمایی شب گذشته ۱۷ شهریورماه در تالار ایوان شمس برگزار شد. سعید پورصمیمی بازیگر سینمای ایران نخستین چهره ای بود که در این جشن مورد تقدیر قرار گرفت.
در این مراسم فاطمه معتمدآریا، امین تارخ و آتیلا پسیانی از جمله بازیگرانی بودند که برای اهدای لوح یادبود و تندیس هفدهمین جشن سینمای ایران به سعید پورصمیمی روی صحنه حاضر شدند.
امین تارخ: درباره سعید پورصمیمی سخن گفتن آسان نیست
در ابتدای این بخش از مراسم امین تارخ بازیگر سینمای ایران روی صحنه آمد و با ابراز خوشخالی از اینکه در این دوره از جشنواره از سعید پورصمیمی تقدیر می شود، گفت: درباره سعید پورصمیمی سخن گفتن آسان نیست و اگر این تکلیف بر شانه کم توان من گذاشته شده و پذیرفتم پورصمیمی عزیز، کوچکی مرا به بزرگی خود می بخشد.
تارخ ادامه داد: اولین باری که با سعید پورصمیمی روبرو شدم به سال ۱۳۵۱ برمی گردد. در آن زمان محمد کوثر قصد داشت نمایشنامه ای از آلفرد دوموسه را روی صحنه ببرد. این نمایشنامه با نام پورصمیمی جان گرفت چراکه اثر دوموسه را ترجمه کرد. بنابراین از همان اوان جوانی کار را با شخصیتی آغاز کردم که هم مترجمی قابل و هم بازیگر پرتوانی بود و به این ترتیب افتخار همکاری و هم بازی شدن با این بزرگوار نصیب من شد. از پور صمیمی بسیار آموختم خاصه در صحنه هایی که مقابل هم در نمایش دوموسه بودیم.
بازیگر فیلم «دلشدگان» یادآور شد: در سینما نیز این همکاری با افتخار تکرار شد. چه می توان گفت درباره شخصیتی که ۵ سیمرغ بلورین فجر که حرفه ای ترین جایزه سینما است را از آن خود کرده و یا چه می توان گفت درباره یکی از درخشان ترین بازی های ماندگار او در «ناخدا خورشید». نقشی که غریو کم مثالی سر می داد از حضور بازیگری که حرفه ای بودن را معنا کرد. به درستی می توان گفت خسته نباشی بزرگوار. آنان که با سعید عزیز همکاری کرده اند می دانند که او سخت است و این واژه سخت چه در حضور او و چه در خفا، گاهی درباره سعید پورصمیمی مطرح می شود.
تارخ در پایان صحبت های خود تصریح کرد: اما پورصمیمی سخت نیست، اصیل است و اهل اصول. باج نمی دهد، کوتاه نمی آید، سازش نمی کند و سختی بازیگری را با بازی روان خود ساده می کند. البته گاهی شرایط سهوا، سخت و بی مقدار می شود که اصالت شخصیت سعید و اصولی که در حرفه اش می شناسد، مانع از سازش بی مقدار رایج می شود. از این رو بزرگوار ما سخت نیست بلکه اصیل است و در برابر آنچه زشت و زشتی است سازش نمی پذیرد.
معتمد آریا: پورصمیمی الفبای بازیگری را به من یاد داد
فاطمه معتمد آریا بازیگر سینمای ایران نیز در ابتدای صحبت های خود به شوخی درباره فضای کلی مراسم بزرگداشت هفدهمین جشن سینمای ایران گفت: فضای مراسم از ابتدا بسیار مردانه بود و من هم بسیار خوشحالم که روی صحنه آمدم و مرا نیز به آقایی قبول کردید.
این بازیگر سینمای ایران در پایان صحبت های خود با اشاره به چگونگی آشنایی خود با سعید پورصمیمی گفت: خیلی خوشحالم که می خواهم درباره سعید پورصمیمی صحبت کنم. این بازیگر توانای سینمای ایران به من الفبای بازیگری را یاد داد. زمانی که ۱۳ سالم بود با خواهر آقای پورصمیمی در کلاس های بازیگری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان شرکت می کردم و سعید پورصمیمی را در کانون و در حال تمرین و تدریس بازیگری می دیدم و من نیز از توصیه های این بزرگوار در کلاس های کانون بسیار آموختم. به اعتقاد من پورصمیمی از نادر بازیگرانی است که بهترین نکات حرفه خود را می داند و کاری که انجام می دهد تاریخ سینمای ایران را رقم زده است.
پور صمیمی: چه بلایی سر جوانان مستعد در حرفه بازیگری آمده است؟
پس از پایان صحبت های فاطمه معتمدآریا، سعید پور صمیمی بازیگر سینمای ایران در میان تشویق حاضران در تالار ایوان شمس روی صحنه آمد و گفت: از برگزارکنندگان هفدهمین جشن سینمای ایران و همکارانم در انجمن بازیگران برای برگزاری چنین جشنی تشکر می کنم. به نظر من این بزرگداشت ها دو وجه دارد، وجه نخست این است که هنرمند را سر شوق می آورد تا کار بهتری عرضه کند و بعد دیگر این است که هنرمند به فکر فرو می رود که لابد کارهای مهم را انجام داده است و دیگر وقت رفتنش فرا رسیده است.
پورصمیمی با اشاره به هنر بازیگری در عرصه سینما و تئاتر گفت: حرفه بازیگری در سال های اخیر در سینما و تئاتر ایران ترقی کرده است و بازیگران جوان با سواد و بسیار مستعد شده اند ولی متاسفانه بیهوده می چرخند و باطل می گردند و فقط وقت تلف می کنند و جالب این است که نابازیگران فعال تر شده اند تا جایی که صنف نابازیگران درست شده است که من دلیل تشکل های این چنین را نمی دانم. البته این موضوعات را برای خودم نمی گویم چون هم وضع مالی خوبی دارم و هم کارهای خودم را در سینما و تئاتر به انجام رسانده ام اما سوالم این است تا زمانی که به دنبال نابازیگران هستیم چه بلایی سر جوانان مستعد در حرفه بازیگری می آید؟
وی در پایان صحبت های خود گفت: بعید نیست با وجود صنف نابازیگران، صنف ناکارگردان ها و ناتماشاگران نیز ایجاد شود. در دوره ای از تاریخ سینمای ایران با تماشاگرانی روبرو بودیم که سینما می رفتند و درباره فیلم ها بحث می کردند اما این روزها با افرادی در جامعه برخورد می کنم که به معنای مطلق بی سواد هستند و من در مواجهه با آنها بسیار افسوس می خورم و معتقدم ناتماشاگر بارآورده ایم.
پس از پایان صحبت های سعید پورصمیمی لوح تقدیر و دسته گل از سوی انجمن بازیگران خانه سینما به این بازیگر سینمای ایران اهدا شد و در ادامه هدیه ویژه سفر به آفریقای جنوبی با یک همراه به این بازیگر سینمای ایران تعلق گرفت.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «سکوت و سلام»؛ قابهای خاطره انگیز از آتیلا پسیانی
- گردهمایی هنرمندان برای آتیلا پسیانی؛ صابر ابر: جای آتیلا اصلا خالی نیست!
- نقش امین تارخ در ارتقای بازیگری سینمای ایران/ موزه سینما نباید از حضور هنرمندان خالی باشد
- گنجینه امین تارخ و مازیار میری رونمایی میشود
- چشیدن طعم نابرابری/ نگاهی به فیلم «عامهپسند»
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- دانشمند بازیگری/ درباره سعید پورصمیمی به بهانه زادروز ۸۰ سالگیاش
- مردی که تد لاسو نبود/ نگاهی به فیلم «پرویز خان»
- «تهران سیمین»؛ داستانِ تهرانی که فاطمه معتمدآریا تجربه کرده است!
- «ترانه تارخ»؛ پرترهای از زندگی امین تارخ/ عسگرپور: وجوه آموزشی تارخ فراتر از مرزهای خودمان بود/ اسعدیان: امین تارخ را زود از دست دادیم
- ناگریز از زندگی زیر تنها سقف امن/ نگاهی به فیلم «اجارهنشینها»
- آتیلا پسیانی به خانه ابدی بدرقه شد
- رونمایی از آلبوم موسیقی «پاییز بعد از تو»؛ ترانه فیلم سینمایی گیجگاه به آتیلا پسیانی تقدیم شد
- تا شقایق هست زندگی باید کرد/ یادداشت اختصاصی داریوش فرهنگ به مناسبت درگذشت آتیلا پسیانی
- آتیلا پسیانی درگذشت
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
آخرین ها
- دومین جایزه بینالمللی یک بازیگر در یک هفته؛ فروغ قجابگلی، بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- داستان کوتاه/ بومرنگ
- دعوت دبیر جشنواره جاده سبز از مستند سازان
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
وای چه قد خووووب
خیلی دلم میخواست این متنو ببینم از استاد امین تارخ عزیزم