مرتضی میرباقری معاون سیما در بازدید از پشتصحنه سریال «در جستجوی آرامش» کیفیت برخی فیلمنامههایی را که به دستشان میرسد پایین و فاقد تعمق کافی دانست.
مرتضی میرباقری معاون سیمای رسانه ملی، سیدعلی حمیدی قائم مقام مرکزی سیما فیلم، مجید زین العابدین مدیر شبکه پنج، غلامرضا الماسی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه پنج و جمعی از مدیران سازمان صداوسیما امروز چهارشنبه چهاردهم تیرماه باحضور در پشت صحنه سریال «در جستجوی آرامش» به کارگردانی سعید سلطانی از آن بازدید و با عوامل گفتگو کردند.
در ابتدای این دیدار داریوش فرهنگ با اشاره به بعضی از مشکلات عنوان کرد: ما و سازمان صداوسیما نباید خود را وکیل مردم بدانیم و بگوییم چه بخواهند، چه بپوشند و حتی چه فکری کنند. تلویزیون به یک خانه تکانی اساسی نیاز دارد و باید بعضی از کارمندان کم شوند و حجم تولید بالا برود.
وی ادامه داد: تکرار موضوعات در سریال ها زیاد شده و باید تلاش شود از سریال های تکراری جلوگیری شود. از زمانی که تعداد شبکههای تلویزیونی زیاد شده حجم تولید کاهش پیدا کرده است. همچنین سریالهای تکراری بیشتر دیده میشود و آنچه گفتنی است حذف میکنند و آنچه نگفتنی است در سریالها میآورند.
بازیگر سریال «در جستجوی آرامش» عنوان کرد: سازمان صداوسیما باید استقلال مالی خود را پیدا کند و همچنین لازم است یک اعتماد دو طرفه بین مسئول و هنرمند ایجاد شود. من این حرف ها را برای کار خودم نمیگویم و در همه این سالها شکایتی برای خودم نداشتم بلکه میخواهم غرور و استقلال تلویزیون را برگردانیم.
این بازیگر و کارگردان در پایان این بخش از صبحت هایش تاکید کرد: سریالهای دهه ۶۰ و ۷۰ از آثار این روزها قوی تر بودند و سریالی مثل «سلطان و شبان» را در آن دوران ساختیم اما هیچ وقت تلویزیون به منِ نوعی نگفت که امثال آن سریال را ادامه بده.
در ادامه این مراسم مرتضی میرباقری معاون سیما نیز بیان کرد: رهبر انقلاب در توصیه هایی فرمودند که باید بررسی شود زیر پوست جامعه چه می گذرد که به همین منظور ما تحقیقاتی داشتیم و نتیجه آن را هم اعلام کردیم.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: نویسنده فیلمنامه ها باید به کار خود اشراف داشته باشند و مطالبات ما این است که آنها ملودرام، تاریخ و… را بشناسند. واقعیت امر این است که نویسندگان ما کم حوصله و برخی هم کم مطالعه هستند. آنها باید مطالب عمیق را برای ما بیاورند و یا به ما بگویند تا مطالبی را در اختیارشان بگذاریم. کسی که قلم در دستش میگیرد باید تحقیق و پژوهش داشته باشد و این حوزه را بشناسد و صرفاً دوست داشتن یک ژانر کافی نیست. در این زمینه تعمق کاری مختصات خودش را دارد و تولید کار قوی حوصله و دقت میخواهد.
این مدیر رسانه ملی ادامه داد: در حال حاضر پروژههای گوناگونی در سیما فعال است اما نقطه ضعف برخی از آنها این است که فیلمنامه هایشان عمق ندارند. ما خودمان از وضعیت فیلمنامههایی که به دستمان میرسد راضی نیستیم و اگر فرصت بیشتری داشته باشیم باید کاری کنیم که این تعمق در بازنویسی سریالها صورت گیرد.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یادداشت داریوش فرهنگ به یاد ناصر تقوایی؛ عدالت در گور خفته ست؟/ روزگار غریبی است
- داریوش فرهنگ: قرار بود واروژ کریم مسیحی «سربداران» را بسازد/ «طلسم» درباره غیبت عشق است
- داریوش فرهنگ: بهرام بیضایی استاد فن در سینما است
- داریوش فرهنگ: زرین دست بهترین فیلمبردار فنی سینمای ایران است
- آیین یادبود بیتا فرهی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد/ پاسداشتی برای بانوی خاص سینمای ایران
- چرا داریوش فرهنگ کم کار است؟
- داریوش فرهنگ: هر پلانی نویدی برای پلان دیگر است/ آنچه باقی میماند تنها عشق است
- تا شقایق هست زندگی باید کرد/ یادداشت اختصاصی داریوش فرهنگ به مناسبت درگذشت آتیلا پسیانی
- ناگفتههایی از مرگ ناباورانه کیومرث پوراحمد/ داریوش فرهنگ چه گفت؟
- سینماسینما/ یادداشت داریوش فرهنگ در یادبود مهسا امینی/ جمع کنید این بساط نخنما را
- برشهای کوتاه/ سکانسهایی از نقشآفرینی پرویز پورحسینی در فیلم «طلسم»
- داریوش فرهنگ مهمان مهران مدیری میشود
- انتقاد داریوش فرهنگ از رویه مسئولان سینما و تلویزیون/ باید از سهلپسندی گریزان بود
- گزارش تصویری هفتمین شب کانون کارگردانان سینمای ایران
- داریوش فرهنگ: تقوایی، کیارستمی و بیضایی شدن آسان نیست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





