مرتضی میرباقری معاون سیما در بازدید از پشتصحنه سریال «در جستجوی آرامش» کیفیت برخی فیلمنامههایی را که به دستشان میرسد پایین و فاقد تعمق کافی دانست.
مرتضی میرباقری معاون سیمای رسانه ملی، سیدعلی حمیدی قائم مقام مرکزی سیما فیلم، مجید زین العابدین مدیر شبکه پنج، غلامرضا الماسی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه پنج و جمعی از مدیران سازمان صداوسیما امروز چهارشنبه چهاردهم تیرماه باحضور در پشت صحنه سریال «در جستجوی آرامش» به کارگردانی سعید سلطانی از آن بازدید و با عوامل گفتگو کردند.
در ابتدای این دیدار داریوش فرهنگ با اشاره به بعضی از مشکلات عنوان کرد: ما و سازمان صداوسیما نباید خود را وکیل مردم بدانیم و بگوییم چه بخواهند، چه بپوشند و حتی چه فکری کنند. تلویزیون به یک خانه تکانی اساسی نیاز دارد و باید بعضی از کارمندان کم شوند و حجم تولید بالا برود.
وی ادامه داد: تکرار موضوعات در سریال ها زیاد شده و باید تلاش شود از سریال های تکراری جلوگیری شود. از زمانی که تعداد شبکههای تلویزیونی زیاد شده حجم تولید کاهش پیدا کرده است. همچنین سریالهای تکراری بیشتر دیده میشود و آنچه گفتنی است حذف میکنند و آنچه نگفتنی است در سریالها میآورند.
بازیگر سریال «در جستجوی آرامش» عنوان کرد: سازمان صداوسیما باید استقلال مالی خود را پیدا کند و همچنین لازم است یک اعتماد دو طرفه بین مسئول و هنرمند ایجاد شود. من این حرف ها را برای کار خودم نمیگویم و در همه این سالها شکایتی برای خودم نداشتم بلکه میخواهم غرور و استقلال تلویزیون را برگردانیم.
این بازیگر و کارگردان در پایان این بخش از صبحت هایش تاکید کرد: سریالهای دهه ۶۰ و ۷۰ از آثار این روزها قوی تر بودند و سریالی مثل «سلطان و شبان» را در آن دوران ساختیم اما هیچ وقت تلویزیون به منِ نوعی نگفت که امثال آن سریال را ادامه بده.
در ادامه این مراسم مرتضی میرباقری معاون سیما نیز بیان کرد: رهبر انقلاب در توصیه هایی فرمودند که باید بررسی شود زیر پوست جامعه چه می گذرد که به همین منظور ما تحقیقاتی داشتیم و نتیجه آن را هم اعلام کردیم.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: نویسنده فیلمنامه ها باید به کار خود اشراف داشته باشند و مطالبات ما این است که آنها ملودرام، تاریخ و… را بشناسند. واقعیت امر این است که نویسندگان ما کم حوصله و برخی هم کم مطالعه هستند. آنها باید مطالب عمیق را برای ما بیاورند و یا به ما بگویند تا مطالبی را در اختیارشان بگذاریم. کسی که قلم در دستش میگیرد باید تحقیق و پژوهش داشته باشد و این حوزه را بشناسد و صرفاً دوست داشتن یک ژانر کافی نیست. در این زمینه تعمق کاری مختصات خودش را دارد و تولید کار قوی حوصله و دقت میخواهد.
این مدیر رسانه ملی ادامه داد: در حال حاضر پروژههای گوناگونی در سیما فعال است اما نقطه ضعف برخی از آنها این است که فیلمنامه هایشان عمق ندارند. ما خودمان از وضعیت فیلمنامههایی که به دستمان میرسد راضی نیستیم و اگر فرصت بیشتری داشته باشیم باید کاری کنیم که این تعمق در بازنویسی سریالها صورت گیرد.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یادداشت داریوش فرهنگ به یاد ناصر تقوایی؛ عدالت در گور خفته ست؟/ روزگار غریبی است
- داریوش فرهنگ: قرار بود واروژ کریم مسیحی «سربداران» را بسازد/ «طلسم» درباره غیبت عشق است
- داریوش فرهنگ: بهرام بیضایی استاد فن در سینما است
- داریوش فرهنگ: زرین دست بهترین فیلمبردار فنی سینمای ایران است
- آیین یادبود بیتا فرهی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد/ پاسداشتی برای بانوی خاص سینمای ایران
- چرا داریوش فرهنگ کم کار است؟
- داریوش فرهنگ: هر پلانی نویدی برای پلان دیگر است/ آنچه باقی میماند تنها عشق است
- تا شقایق هست زندگی باید کرد/ یادداشت اختصاصی داریوش فرهنگ به مناسبت درگذشت آتیلا پسیانی
- ناگفتههایی از مرگ ناباورانه کیومرث پوراحمد/ داریوش فرهنگ چه گفت؟
- سینماسینما/ یادداشت داریوش فرهنگ در یادبود مهسا امینی/ جمع کنید این بساط نخنما را
- برشهای کوتاه/ سکانسهایی از نقشآفرینی پرویز پورحسینی در فیلم «طلسم»
- داریوش فرهنگ مهمان مهران مدیری میشود
- انتقاد داریوش فرهنگ از رویه مسئولان سینما و تلویزیون/ باید از سهلپسندی گریزان بود
- گزارش تصویری هفتمین شب کانون کارگردانان سینمای ایران
- داریوش فرهنگ: تقوایی، کیارستمی و بیضایی شدن آسان نیست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد





