«میشایل هانکه» کارگردان پرافتخار اتریشی با تمجید از عباس کیارستمی او را کارگردانی بیهمتا دانست که دستبابی به سادگی موجود درآثارش بسیار دشوار است.
به گزارش سینماسینما، «میشائل هانکه» با ساختن فیلمهای تحسینشده به زبانهای فرانسوی، آلمانی و انگلیسی و فعالیت گسترده در تلویزیون و تئاتر در طول دوران حرفهای خود، بدون شک یکی از برجستهترین چهرههای بینالمللی سینماست.
از زمان ساخت اولین فیلم بلندش در سال ۱۹۸۹ با عنوان «قاره هفتم»، این فیلمساز بهخاطر آثار تزلزل ناپذیر، سازش ناپذیر و اغلب غیرعاطفیاش شناخته شد، که نوری بر واقعیتهای بد شرایط انسانی میتاباند و مرتباً آثارش را با شلاق خشونت بصری و تصاویر آزاردهنده برای تقویت زیرمایه موضوعی ارائه میدهد.
رویکرد تعمدی، جذاب و غوطه ور او به سینما، لایه لایه در اصالت و ابهام، به نشانه زیبایی شناسی او تبدیل شده است، به این معنی که سادگی به ندرت اصطلاحی است که به فیلم های او نسبت داده می شود. با این حال، دقیقاً به همین دلیل است که او عباس کیارستمی را یکی از بزرگان واقعی سینما می داند که پیشگامانه توانست به «سادگی در سینما دست یابد که رسیدن به آن بسیار دشوار است».
چهرهای از «سینمای موج نو ایرانی» با سبکی شاعرانه و ویژگیهای متمایز موجب شد که کیارستمی تحسینکنندگان بیشماری داشته باشد و در آثار پربارش تعادل بین کمیت و کیفیت را حفظ کند. از اولین فیلم بلندش در سال ۱۹۷۳ تا آخرین فیلمش در سال ۲۰۱۲، او ده ها فیلم ساخت که واقعیت را با داستان، مستند را با واقعیت و سادگی بیرونی را با پیچیدگی های درونی ترکیب میکرد.
اینها تنها تعداد انگشت شماری از دلایلی است که چرا هانکه برای کیارستمی چنین احترامی قائل است و وقتی از او خواسته شد که نگاهی به چشمانداز سینمای معاصر بیندازد و نام کسی را که کارش را بیش از همه تمجید میکند، تنها یک پاسخ داشت: عباس کیارستمی.
هانکه در مورد کیارستمی در مجله «The Other Journal» گفت: «او هنوز هم بی نظیر است. همانطور که برشت میگوید، سادگی سخت ترین چیز برای دستیابی است. همه آرزو دارند کارها را به سادگی انجام دهند و همچنان آنها را با تمام دنیا مرتبط کنند. فقط بهترینها به این امر میرسند. کیارستمی این ویژگی را دارد و همیمطور روبر برسون»
استفاده از نام «برتولت برشت» نمایشنامه نویس و «روبر برسون» افسانهای در مقام مقایسه نشان میدهد که هانکه چگونه کیارستمی را حضوری یکپارچه در دنیای سینمای مدرن میداند. این دیدگاهی است که توسط بسیاری از جمله «آکیرا کوروساوا» و «مارتین اسکورسیزی» نیز همین برجستگی عنوان شده است و اسکورسیزی نیز خلوص بیهمتاری او را ستوده است.
این سادگی درک شده که هانکه میگوید؛ ایجاد آن چیزی فوقالعاده دشوار است، توسط کیارستمی در تمام دوران حرفهایاش بیدردسر متجلی شد. اگرچه عناصر مینیمالیستی زیادی در مجموعه آثار او وجود داشت، اما فیلمساز به طور کلی نمی پذیرفت که آثارش به طور کلی به این شکل توصیف شود.
کیارستمی اذعان کرده «فیلمهای من به سمت نوعی مینیمالیسم پیش میروند»، اما از دیدگاه او فقط چیزهای زائد را حذف کرده است. «عناصری که میتوان حذف کرد حذف شدهاند، برخی از عناصر برجسته میشوند در حالی که برخی دیگر پنهان شدهاند یا حتی به تاریکی بازگردانده میشوند».
در آثار کیارستمی ثانیهای تلف نشده و او چیزی (سادگی) را که همتایانش برای رسیدن به آن تلاش میکردند، طبیعیترین چیز دنیا ساخت.
«میشائل هانکه» به عنوان یکی از برترین کارگردانان اروپا، تاکنون جوایز فراوانی از جمله بهترین کارگردانی جشنواره کن، پنج جایزه فیلم اروپا برای فیلم «پنهان» (۲۰۰۵)، نخل طلای کن، جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی، دو نامزدی اسکار، نامزدی جایزه بفتا و پنج جایزه سینمایی فیلم اروپا برای «ربان سفید» (۲۰۰۹) و همچنین نخل طلای کن و چهار جایزه فیلم اروپا و اسکار بهترین فیلم خارجی را برای فیلم «عشق» در سال ۲۰۱۲ به دست آورده است.
«بازیهای مسخره»، «کد مجهول»، «معلم پیانو»، «زمانه گرگ» و «پنهان» از جمله دیگر آثار بلند سینمایی هانکه هستند.
منبع: ایسنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- هوتن شکیبا: دوست داشتم به جای همایون ارشادی در «طعم گیلاس» باشم
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- «طعم گیلاس» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- بزرگداشت فرهنگ جولایی در فرهنگسرای ارسباران
- یادبود «منوچهر والیزاده» در خانه هنرمندان ایران
- «چای با نویسنده» پل میان نویسندگان و مخاطب
- همایون اسعدیان مطرح کرد؛ «پیر پسر» پروانه نمایش دارد ولی قراردادی در شورای صنفی نمایش ندارد
- به یاد آرش کوردسالی؛ فیلمساز نجیبی که جوانمرگ شد
- نگرانی انجمن تهیهکنندگان مستقل از حکم قضایی فیلم «کیک محبوب من»
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- حضور فیلم کارگردان ایرانی در بخش جنبی جشنواره کن
- نگرانی خانواده از تصمیم کیت بلانشت/ آیا برنده دو اسکار از بازیگری خداحافظی میکند؟
- با حضور پنهلوپه کروز؛ انتشار اولین تصویر از جانی دپ در «بادهنوش روز»
- گیشه سینماها در اردیبهشت؛ فیلمهای رضا عطاران، امین حیایی و پیمان معادی اکران میشوند
- راهیابی «گوسفند» به جشنواره «بوسان»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- بیانیهی صنفی اعلام حداقل دستمزد نگارش فیلمنامه در سال ۱۴۰۴
- با حضور اما کورین و اولیویا کولمن؛ یوروس لین «غرور و تعصب» را میسازد
- نزدیک به ۷۲ میلیارد تومان فروش آنلاین سینمای ایران در نوروز ۱۴۰۴
- فرهاد آییش «ونگوگ» میشود
- راهیابی «پس از پدر» به جشنواره روسی
- ۱۱ فیلم اعلام شد؛ «منفعت آدام» بخش هفته منتقدان کن را افتتاح میکند
- فوت برنده جایزه نوبل ادبیات؛ ماریو بارگاس یوسا درگذشت
- واکنش نماوا به اظهارات حسن فتحی؛ کلیه تعهدات سریال «ازازیل» انجام شده/به دنبال ایجاد وفاق بین تهیهکننده و کارگردان هستیم
- مرگ بازیگر شرور سینما؛ نیکی کَت درگذشت
- دومین نمایشگاه «چند تکه آینه» با آثار تجسمی سینماگران این بار در شیراز
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی شد
- نمایش و نقدِ «چاقوکشی» در سینما اندیشه
- آغاز داوری پانزدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران
- تاریخ نمایش فیلم جعفر پناهی در فرانسه مشخص شد
- برای آرش کوردسالی/ «نفت» از آن سوی «دیوار»
- ای مرگ بیا که زندگی کشت مرا؛ سریال «ازازیل» و آغازی بر یک پایان
- با انتشار یک متن گلایهآمیز؛ حسن فتحی از «ازازیل» خداحافظی کرد