امیر حسین علم الهدی نوشت :با توجه به افزایش پردیس های سینمایی طی دو سال اخیر انتظار این بود که سینمای ایران رکوردشکنی کرده و آمار مخاطبان سال ۹۵ را هم جابه جا کند بنابراین تکرار این میزان مخاطب در سال ۹۷ را نمی توان دستاوردی جدی برای سینمای ایران قلمداد کرد؛ اما اینکه در شرایط اجتماعی و اقتصادی این روزها به جای ریزش مخاطب حفظ مخاطب داشتیم به این دلیل است که در اوضاع اجتماعی سخت مردم بیشتر به سینما می روند تا چند ساعتی فارغ از مشکلاتشان تفریح کنند. این استقبال اگر چه از یک سو می تواند دستاوردی چون رکوردشکنی سینما با فیلمی همچون «هزارپا» را در پی داشته باشد اما از سوی دیگر تهدید جدی برای سینمای اجتماعی است. فیلم های اجتماعی فروش خوبی ندارد و گزینه اول مخاطب تا اطلاع ثانوی سینمای طنز و کمدی است. با توجه به موانع شورای پروانه ساخت و نمایش در مسیر ساخت فیلم اجتماعی که می خواهد صریح و بدون پرده با مردم صحبت کند، تعادل سینمای اجتماعی و کمدی به هم ریخته است و این زنگ خطری برای سینمای ایران است. به خودی خود ما هم خوشحالیم از اینکه فیلمی فروش ۳۵ میلیاردی داشته باشد اما سهم بخش دیگر سلایق در سینمای ایران چه می شود؟ فراموش نکنیم که سینما دو بال دارد؛ یک بال اقتصادی و یک بال هنر. دو بال اگر در توازن نباشند پرواز میسر نمی شود. سینمای ایران زمانی برنده است که همه سلایق را دعوت کند و برای همه سلایق فیلم داشته باشد. یادمان باشد که سینمای ایران در تمام ابعادش به سینمای اجتماعی مدیون است. پس این وظیفه مدیریت فرهنگی است که با صدور مجوز پروانه ساخت برای گونه های متنوع سینمایی بتواند همه سلایق را به سینما دعوت کند. اگر مراقب نباشیم ممکن است مخاطب ظرف چندماه یا سال آینده فیلم طنز و کمدی را هم پس بزند. از سوی دیگر سینمای ایران باید تکلیفش را در مواجهه با وضعیت اقتصادی مردم روشن کند یعنی به بلیت ۱۵هزار تومانی اصرار نکند. اگر چه با توجه به نرخ ارز، ارزش بلیت یک فیلم سینمایی به یک دلار رسیده است اما با اصرار بر این قیمت و افزایش ندادن روزهای بلیت نیم بها، مخاطبان خود را از دست می دهد. در نهایت کاهش مخاطب سینما بر تصمیم سرمایه گذاران بخش خصوصی که این روزها برای سالن سازی سینما بیشتر از ساخت واحد تجاری تمایل دارند تاثیر خواهد داشت و آنها را در ادامه مسیر دچار تردید خواهد کرد. تاثیر وضعیت تحریم و توابع آن بر میزان مخاطب سینما ممکن است در ماه های آینده بیشتر نمود داشته باشد. سینمای ایران باید استراتژی روشنی داشته باشد و با تشکیل اتاق فکر و کمیته بحران از مخاطب سینما مراقبت کند و تمام سلایق را به سینما دعوت کند نه فقط طرفداران فیلم کمدی را.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- هشدار برای یک فرونشست سینمایی
- توضیحات امیر حسین علم الهدی درباره اظهاراتش در یک برنامه تلویزیونی
- انتقاد علم الهدی از یک طرح عجیب : فیلمها قرار است بر اساس قرعه کشی در سینماها اکران شوند
- به احترام سینما/یادداشتی از امیر حسین علم الهدی
- انتقاد امیر حسین علم الهدی از استعفای انتخاباتی وزیر آموزش و پرورش
- همه ما در پول کثیف غوطه وریم/یادداشتی از امیر حسین علم الهدی
- چرا روند موفقیت فیلمسازان اول مختل میشود؟/یادداشتی از امیر حسین علم الهدی
- اعتراض تند علمالهدی به حذف فیلمهای هنر و تجربه از راهروهای سازمان سینمایی در زمان حیدریان
- امیر یوسفی یکی از نابغه های سینمای ایران است که روزی از این سرزمین خواهد رفت !
- پست اینستاگرامی علم الهدی درباره عصبانی نیستم و طعنه وکنایه به مخالفان این فیلم
- امیرحسین علم الهدی :تلاوت قرآن زنده یاد عبدالباسط تکرار نشدنی است
- واکنش تند امیرحسین علم الهدی به اظهارات اخیر یامین پور
- انتقاد امیرحسین علم الهدی از حذف مستند زندگی فائزه هاشمی از جشنواره سینما حقیقت
- امیرحسین علمالهدی در گفتوگو با سینماسینما/ سیمرغ «هنر و تجربه» آدرس دقیق این سینما را نمایان میکند
- علمالهدی:صدها فیلم مهم تاریخ سینما در گذشته،از چرخه نمایش سینماها حذف شده بودند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





