آلبرتوگریمالدی تهیه کننده فیلم هایی چون «خوب، بد و زشت» و «دار و دسته نیویورکی» در سن ۹۵ سالگی درگذشت.
به گزارش سینماسینما به نقل از ورایتی، «گریمالدی» که متولد ۲۸ مارس ۱۹۲۵ در ناپل ایتالیا بود، در سال ۱۹۶۱ کمپانی فیلم خود را تاسیس کرد و فیلم وسترن و اسپانیایی «سایه زورو» را به عنوان اولین تجربه خود تهیه کرد و در سال ۱۹۶۴ نیز وسترن اسپاگتی «تگزاس رنجر» را تهیه کرد و برای ساخت فیلمهای اکشن و کم هزینه که معمولا محصول مشترک اسپانیا و آلمان غربی بود، شناخته شد.
«گریمالدی» در سال ۱۹۶۴ و در نخستین همکاری خود با «سرجیو لئونه» تهیه کنندگی مشترک فیلم «برای چند دلار بیشتر» را با بازی «کلینت ایستوود» بر عهده داشت و همکاری او با «سرجیو لئونه» با تهیه کنندگی وسترن اسپاگتی «خوب، بد و زشت» ادامه یافت و این فیلم با فروش ۲۵ میلیون دلاری، «کلینت ایستوود» را به اوج شهرت رساند.
آلبرتو گریمالدی در طول چهار دهه فعالیت خود در مجموع تهیه کنندگی بیش از ۸۰ فیلم اروپایی و آمریکایی را برعهده داشت که از مهمترین آنها میتوان به «آخرین تانگو در پاریس» ساخته «برناردو برتولوچی» و بازی «مارلون براندو» در سال ۱۹۷۲، «مردی از لامانتا» با بازی «سوفیا لورن» و «جینجر و فرد» ساخته «فدریکو فلینی» محصول ۱۹۸۶ اشاره کرد.
آخرین حضور او به عنوان تهیه کننده در فیلم «دار و دسته نیویورکی» به کارگردانی «مارتین اسکورسیزی» در سال ۲۰۰۲ رقم خورد. این فیلم با بازی «دنیل دی لوئیس»، «لئوناردو دی کاپریو»، «لیام نیسون» و «کمرون دیاز»، نامزد ۹ جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم شد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





