محمدرضا منصوری تهیهکننده فیلم سینمایی «شیشلیک» بیان کرد که تاکنون فهرستی بالغ بر چهل مورد اصلاحیه به فیلم «شیشلیک» وارد شده است اما مسئولان سازمان سینمایی پاسخگوی تماس عوامل نیستند.
به گزارش سینماسینما، محمدرضا منصوری تهیهکننده فیلم سینمایی «شیشلیک» به کارگردانی محمدحسین مهدویان در واکنش به اظهارات روحالله سهرابی مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی درباره دلایل عدم اکران این فیلم سینمایی بهرغم صدور پروانه نمایش برای آن، توضیح داد: واقعیت این است که عرصه فرهنگ، عرصه گفتگو است و ما هم این واقعیت را مانند آقای سهرابی میدانیم، اما وقتی بهجای آنکه فضای این گفتگو را به اتاقهای خود ببریم تا مسائل حل شود، آن را به فضای مجازی میکشانیم، مقصر کیست؟ از شهریور ماه ۱۴۰۰ که ما پروانه نمایش فیلم «شیشلیک» را دریافت کردیم تا به امروز، جز تعامل کار دیگری نکردهایم. اصلاحات جشنواره را اعمال کردیم، اصلاحات شورای پروانه نمایش را انجام دادیم، در مرتبهای دیگر اصلاحات مجددی دادند که بخشهایی از آن را هم اعمال کردیم، اما هنوز حتی حاضر نیستند فیلم ما را بعد از اعمال این اصلاحات ببینند!
وی افزود: میدانید دلخوری از کجا بهوجود میآید؟ ریشه این دلخوری بیتوجهی است. در این مدت ما هیچ جلسهای نداشتهایم. از آخرین باری که با آقای ایلبیگی معاون ارزشیابی و نظارت درباره این فیلم صحبت کردیم، بالغ بر دو ماه میگذرد. اردیبهشت ماه که با آقای ایلبیگی صحبت کردیم، قرار شد یک روز شنبه با هم بنشینیم و در مورد اصلاحات جدید صحبت کنیم، اما این دوستان حتی نمیخواهند با ما رو به رو شوند! ما چگونه باید درخواست جلسه بدهیم؟ راه ارتباطی ما تلفن است که دوستان حتی پاسخگوی تماسهای ما نیستند!
منصوری ادامه داد: بعد از دو ماه که پاسخی به پیگیریهای ما داده نشد، بحث فیلم به فضای مجازی کشیده شد و به جای آنکه دوستان در مقابل این فضا تدبیری اتخاذ کنند تا پیگیریها و گفتگوها به اتاقهای خودشان بازگردد، خودشان هم این گفتگو را در فضای مجازی ادامه میدهند! این یک بیتدبیری است و در مواجهه با آن چگونه باید انتظار داشته باشیم تا مشکل این فیلم و فیلمهای دیگر حل شود؟ این بیتوجهی دوستان موجب دلخوری شده است.
تهیهکننده «شیشلیک» در ادامه با تأکید مجدد بر عدم پاسخگویی مسئولان سازمان سینمایی به پیگیریها عوامل این فیلم، گفت: به نظر میرسد دوستان سازمان سینمایی اساساً نمیخواهند با پروژهای به نام «شیشلیک» روبهرو شوند. نمیخواهد در میزانسن ارتباط با تهیهکننده و کارگردان این فیلم قرار بگیرند و دلیلش هم روشن است؛ استدلال منطقی و قانعکنندهای برای عدم اکران فیلم ندارند. این مسئله ارتباطی هم به اصلاحاتی که به فیلم وارد کردهاند ندارد. حتماً خودشان میدانند با توجه به فرآیند طی شده ما صاحب حقوقی هستیم که در حال تضییع شدن است و بالطبع دلایل محکمی برای این تضییع حق ندارند. در نتیجه از مواجهه و گفتگو امتناع میکنند.
منصوری با اشاره به فهرست بالغ بر چهل مورد اصلاحیهای که تاکنون به فیلم «شیشلیک» وارد شده گفت: تاکنون ما بسیاری از این موارد را اصلاح کردهایم و در یک تعامل سازنده با شورا پروانه نمایش فیلم را گرفتهایم. حالا اگر دوستان باز اصلاحیههای جدید دارند یا حرف تازهای میزنند باید با حفظ حقوق قانونی ما و از طریق گفتگو و اقناع به راه حلی برای رفع مشکل فیلم برسند. بالاخره فیلمی بهنام «شیشلیک» وجود دارد که سینماداران و پخشکنندگان بهعنوان صاحبنظران حوزه اکران معتقدند میتواند رونقی به گیشه سینماها بدهد، آیا باید این امکان را از سینما بگیریم؟ ما باید درباره این فیلم گفتگو کنیم و تمام مشکل ما این است که چرا این گفتگو صورت نمیگیرد و شاهد یک بیتوجهی هستیم؛ چرا امروز کسی از سازمان سینمایی پاسخگوی پیگیریهای ما نیست؟ آقای سهرابی همین حرفها را میتوانست در تماس تلفنی به خود ما بگوید، چرا در فضای رسانهای آن را مطرح میکند؟
وی با اشاره به بخشی از صحبتهای مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی مبنیبر لزوم تدبیر عوامل فیلم برای نجات آن گفت: بالاخره درباره راههایی ممکن برای نجات فیلم، باید بهصورت مصداقی گفتگو کنیم. بهصورت کلی که نمیتوان صحبت کرد. مسئله ما امروز مسیر ارتباطی صاحبان فیلم با مسئولان سازمان سینمایی است که این ارتباط در حال حاضر قطع است و من دلیلش را نمیفهمم. نکته دیگر هم این است که ما اساساً برای این فیلم پروانه نمایشی داریم که در آن مجاز به نمایش فیلم در ایران، خارج از ایران و به صورت آنلاین شدهایم؛ آیا خوب است که ما برویم سراغ گزینه اکران فیلم در خارج از کشور؟ آیا باید سراغ گزینه اکران آنلاین برویم؟ ما که تقابلی با سازمان سینمایی نداریم. فیلمی ساخته شده که برای آن سرمایهای هم صرف شده است، امروز نیاز به این فیلم در جامعه هم وجود دارد، چرا نباید مسئله آن را حل کنیم؟
وی تأکید کرد: تحلیلی که آقای سهرابی از فیلم «شیشلیک» ارائه کرده، تحلیل شخصی ایشان است و اولینبار است که شخصاً چنین برداشتی را از فیلم میشنوم. اگر قرار باشد مبتنی بر برداشتهای شخصی یک یا دو مدیر سینمایی فیلمی توقیف شود پس فایده این شوراها و گروههای تصمیمگیری بر اساس خرد جمعی چیست؟ چرا حتی درباره همین برداشتها با ما صحبت نکردهاند؟ اگر گروه جدیدی در مورد این فیلم تصمیم گرفتهاند چرا اعلام نمیکنند این گروه چه کسانی هستند؟ بدترین اتفاق برای صاحبان یک اثر در مرحله توزیع آن، بلاتکلیفی است. فیلم ما پروانه نمایش دارد و تا به امروز هم بهصورت کاملاً قانونی عمل کردهایم، حرفهایی هم داریم که معتقدیم باید در اتاقهای دربسته با مدیران مطرح کنیم و جای این حرفها فضای مجازی نیست.
منصوری در پایان تأکید کرد: بهعنوان تهیهکننده فیلم این حق را دارم که از تمام ظرفیتهای قانونی خود برای نجات این فیلم استفاده کنم اما معتقدم باید درباره آن گفتگو کنیم. واقعیت این است که من برای تکتک جملات و اظهارات اخیر آقای سهرابی بهعنوان مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی، پاسخ و استدلال دارم اما ترجیح میدهم در فضای مجازی وارد این گفتگو نشوم.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی: وضعیت «قاتل و وحشی» تغییر نکرده/ پروانه نمایش فقط برای خارج از کشور
- جدیدترین توضیح درباره ماجرای «شیرینی بله برون» و «شیشلیک» مهدویان
- صدور مجوز نمایش بینالمللی یک فیلم توقیفی/ فقط خارجیها میتوانند «قاتل و وحشی» را ببینند
- چند فیلم جشنواره فجر پشت خط اکران هستند؟
- نگاهی به آمار گیشه پیش از اکران «بخارست»؛ آیا رکورد «انفرادی» میشکند؟
- پنج فیلم سینمایی پروانه نمایش گرفتند
- سه فیلم سینمایی پروانه نمایش گرفتند
- دو فیلم سینمایی پروانه نمایش گرفتند
- خزاعی از اعلام فهرست افراد ممنوع از کار خبر داد/ مشکل «برادران لیلا» را ما ایجاد نکردیم که الان حل کنیم
- انتشار یک گزارش عملکرد از سوی سازمان سینمایی؛ پروانه نمایش برای ۱۲۸ اثر غیرسینمایی و ۳۸ فیلم سینمایی در چهار ماه صادر شد
- پروانه نمایش برای دو فیلم صادر شد
- «شین» شهاب حسینی و یک فیلم دیگر پروانه نمایش گرفتند
- مدیر کل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم توضیح داد؛ پرونده هیچ فیلمی برای همیشه بسته نیست/ چرا «شیشلیک» اکران نمیشود؟
- سازمان سینمایی در اطلاعیهای اعلام کرد؛ «برادران لیلا» توقیف شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





