تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۶/۱۹ - ۱۳:۰۹ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 26341

قیچیتهیه‌کننده فیلم «قیچی» که در گروه هنر و تجربه اکران شده است، در مورد عدم شرکت فیلم‌های با پروانه ویدیویی در جشن خانه سینما گفت: عنوان‌هایی نظیر پروانه سینمایی و ویدیویی و تفاوت در بخش حضور آنها در جشنواره‌های مختلف صرفا مختص به ایران است و در هیچ کجای دنیا ما شاهد چنین بحث‌هایی نبودیم و نیستیم.
به گزارش سینماسینما، احسان فولادی‌فرد  گفت: متاسفانه سیاست‌گذاری که  امسال از جانب برگزارکنندگان جشن خانه سینما اتخاذ شد باعث شده است که ناخودآگاه در سینمای ایران شکافی ایجاد شود و عده‌ای به بهانه اینکه آثارشان پروانه سینمایی نداشته، پشت در قرار بگیرند.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی سینمای ما، اگر فردی بخواهد برای گرفتن کارت یا پروانه تهیه کنندگی اقدام کند باید هفت خوان رستم را پشت سر بگذارد، چرا که از او سوابق مختلفی می‌خواهند که یکی از آنها این است که فرد باید سابقه مدیریت فرهنگی داشته باشد یا مدیر دولتی به شمار رود یا اینکه تجربه مدیر تولید داشته باشد و برای اینکه کسی مدیر تولید شود باید سالها به عنوان جانشین تولید و تدارکات کار کرده باشد که این موضوع خود مستلزم سال‌ها کار دستیاری و… است. یک تهیه کننده جوان باید چند سال صبر کند تا بتواند چنین سابقه‌ای را برای خودش به وجود بیاورد بنابراین طبیعی است که در چنین شرایطی برای از دست نرفتن پتانسیل و توانایی‌اش تصمیم می‌گیرد تا در زمینه تولید فیلمی با پروانه ویدیویی تلاش کند.

او اضافه کرد: سوالی که برای من پیش می‌آید این است که در گذشته پیشکسوتان ما وقتی میخواستند کارشان را شروع کنند، بزرگان و اهالی سینمای آن دوره با آنها چه برخوردی داشتند، آیا راه را برای ورود آنها همواره کردند و کمک حالشان شدند یا اینکه سنگ جلوی پایشان انداختند. اگر کمک حال‌شان شدند که انتظار می رود چنین برخوردی را با نسل جوان هم داشته باشند و اگر برایشان در آن مقطع مانع تراشیدند هم که بی‌شک باید از چنین رفتاری دوری کنند.

فولادی‌فرد با اشاره به این نکته که سال‌ها قبل در میان سینماگران، فیلم‌هایی که با دوربین‌های دیجیتال فیلمبرداری میشد ارزش هنری کمتری داشت، گفت: در حال حاضر این تفاوت‌ها برداشته شده است، همه فیلمها از آثار کوتاه و مستند گرفته تا بهترینهای سینمایی با چنین دوربینهایی فیلمبرداری میشود، در نتیجه این مرزبندی‌ها هم به خودی خود برداشته شده است. موضوع دیگری هم که مطرح است فیلم‌هایی که مجوز ویدئویی دارند هم فرصت اکران را پیدا کردند و روی پرده رفتند، به نظر می رسد ما در ایران هم باید مانند دنیا از قانون اکران فیلم تبعیت کنیم و اگر فیلمی اکران شد آن را در جرگه آثار سینمایی قرار دهیم.

تهیه‌کننده فیلم «قیچی» اظهار داشت: طی مدت اخیر اعتراضات زیادی به تصمیم جشن خانه سینما شده است و اصلاح این قانون به سال آینده موکول شد، خب از جهتی که این اعتراضات بالاخره شنیده شد و عده‌ای را وادار به پاسخ گویی کرد خوشحالم، اما از جنبه‌ای که عمل به این موضوع به سال آینده موکول شد کمی دچار تردید هستم. چون معمولا در هر دوره‌ای روند برگزاری و انتخاب فیلمها و … بر اساس نگاه و نظر برگزارکنندگان و اعضای هیئت داوران است و از این جهت بیشتر از آنکه قانون یکسانی در طول سالها برای انتخاب و داوری فیلمها اعمال شود، نگاه و نظرات سلیقهای دخیل هستند.

وی اضافه کرد: به هرحال امیدوارم شرایطی فراهم شود که عدهای از هنرمندان به خاطر چنین شرایطی از ورود به خانه‌شان منع نشوند و صرفا برای ورودشان به دنبال برگه مجوز ارشاد نباشند. چرا که وقتی ما این مکان را خانه نامیدیم و اسم مراسم‌مان را جشن گذاشتیم در نتیجه نباید برای حضور اعضای یک خانواده قوانین عجیب و غریب صادر کنیم و از آنها برگه عبور بخواهیم. انتظارات ما از جشن خانه سینما به مراتب بالاتر از جشن‌های دولتی است، چرا که در آن جشن ها قوانین پیچیده دولتی حاکم است که برخی از آنها لازم الاجرا است.
فولادی‌فرد در پاسخ به این سوال که اگر «قیچی» در جشن خانه سینما حضور پیدا می کرد آیا قادر به کسب جایزه‌ای بود یا نه؟ گفت: بیش از آنکه برای من جایزه گرفتن یا جایزه نگرفتن یک فیلم مهم باشد دوست داشتم که «قیچی» در این جشن مورد داوری قرار می‌گرفت؛ به هر حال تصور می کنم بازی عباس غزالی در این کار در نوع خودش چشمگیر و برجسته بود و می‌توانست یکی از گزینه‌های کسب جایزه باشد.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها