فرهاد توحیدی با اشاره به هزینه گزاف ساخت آثاری چون «ایرباس» گفت: زمانی که پول نفت گزاف بود فیلم «لاله» ساخته می شد! که باید چنین سوژه هایی مورد توجه قرار می گرفت.
فرهاد توحیدی فیلمنامهنویس مطرح سینمای ایران در گفت و گو یی درباره پتانسیل ساخت فیلم درباره جنایت آمریکا و مورد حمله قرار گرفتن هواپیمای ایرباس و دیگر پروژه های ملی گفت: چندین فیلمنامه درباره این واقعه دردناک نوشته شد و بهترین فیلمنامه ای که من دیدم فیلمنامه آقای سعید اسدی بود با عنوان «ایرباس» که متاسفانه همین طور دست نخورده باقی مانده است . آقای اسدی با انگیزه ساخت فیلم پس از سالها زندگی به ایران بازگشتند ولی متاسفانه انجام نشد.
فیلمنامه «ایرباس» بهترین فیلمنامه در این حوزه بود
وی ادامه داد: این دست از پروژهها، پروژه های ارزانی نیست زیرا باید خوب ساخته شود. فیلمنامه آقای اسدی بخش اعظمش روی ناو وینسنس می گذرد و نیاز به هنرپیشه های خارجی دارد تا کاملا شکل استاندارد فیلم لحاظ شود برخی از کارها ساخته شده که از هنرپیشه های ایرانی برای ایفای نقش خارجی استفاده می شود اما شکل استاندارد و درستی نخواهد داشت.
صیانت دولت از سرمایه گذاری بخش خصوصی و خارجی
نویسنده فیلمنامه «امکان مینا» در ادامه توضیح داد: دغدغه پرداختن به این سوژههای ملی در میان هنرمندان وجود دارد اما طبیعتا چنین فیلمهایی که هزینه های گزافی لازم دارد که طبیعتا بخش خصوصی توان پرداخت این هزینه ها را ندارد ودر این شرایط باید دولت حمایت کند ، با توجه به وضعیت موجود بهترین راه این است که دولت اجازه بدهد بخش خصوصی توان سرمایه گذاری روی چنین پروژه هایی را داشته باشد. شیوه ای که آقای درویش و دوستان دیگر در تامین سرمایه فیلم « رستاخیز» پیش گرفتند و از منابع خارجی استفاده کردند. دولت دراین موقعیت باید شرایطی فراهم کند تا از سرمایه های بخش خصوصی صیانت شود نه آنکه با انگهای متعدد سرمایه گذار و بخش خصوصی را از کرده خود پشیمان کنند. دولت امنیت سرمایه گذاری در بخش خصوصی را برای منابع خارجی فراهم آورد و معیار را ارایه پروانه ساخت و نمایش بداند نه آن که وزیر خود وارد عمل شده و در جایی عذرخواهی کند و در جایی نیز جلوی نمایش فیلم را بگیرد.
بضاعت سینمای ایران به لحاظ اقتصادی و اجرایی نیست
وی ادامه داد: مملکت در شرایط اقتصادی مطلوبی به سر نمی برد، زمانی که پول نفت گزاف بود فیلم «لاله» ساخته می شد! که باید چنین سوژه هایی مورد توجه قرار می گرفت. تصورم این است که این دست کارها به دلیل این که باید از استاندارد حرفه ای برخوردار باشد واقعا در بضاعت سینمای ایران به لحاظ اقتصادی و اجرایی نیست و باید در بخش خصوصی علاوه بر سرمایه ایرانی از سرمایه خارجی نیز بهره برد تا بتوان در سطح بین الملل آثار را اکران کرد. نباید در حوزه اکران گرفتار محدوده داخلی باشیم و موردی و کوتاه مدت به چنین آثاری توجه کنیم.
توحیدی در پاسخ به این سوال که چقدر مسایل تاریخی و ملی دغدغه هنرمندان است گفت: دغدغه اش در میان هنرمندان وجود دارد. به واسطه موقعیت کوچکی که داشتم در جریان بسیاری از کارهای هنرمندان بودم و سناریوهای خوبی درخصوص مقاطع مختلف تاریخی نوشته شده است اما به هرحال یک بخشی از عدم توجه به تولید این دست آثار سرمایه است و بخش دیگر در حوزه مسایل تاریخی ما با یک مشکل قرائت رسمی مقاطع مختلف تاریخی روبرو هستیم. دایره های قرمزی وجود دارد که بخش عمده ای از آن تنگ نظری و نداشتن سعه صدر است.
منبع: فارس
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- یادی از داریوش مهرجویی در بیستوپنجمین نشست ماهانهی «مستندهای ایرانشناسی»
- نگارش فیلمنامه «داستان جاوید» آغاز شد/ سریالی از فرمانآرا در شبکه نمایش خانگی
- فرهاد توحیدی، دبیر اهدای جوایز سالانهی سینمای ایران شد
- انتخابات و جشن خانه سینما چه زمانی برگزار میشود؟
- معرفی داوران پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم پرواز
- فرهاد توحیدی درباره جشنواره سینماحقیقت مطرح کرد/ مستندهای چالشبرانگیز، صریح و جریانساز نمایش داده شوند
- فرهاد توحیدی در گفتگو با موزه سینما: نوشتن برای من عشق، دغدغه و لذت است
- پایان اختلافات طرفهای ایرانی و ترک «مست عشق»/ میانجیگری سرکنسولگری ایران در استانبول
- معرفی هیات انتخاب چهارمین جشن فیلم کوتاه ده
- الهام کردا بازیگر جدید «بدون قرار قبلی» شد
- برگزیدگان جشنواره فیلم زمین معرفی شدند
- صابر ابر بازیگر «بدون قرار قبلی» شد
- بهروز غریبپور: دولت باید متولی ساخت فیلم درباره محیطزیست باشد
- معرفی کارگاههای جشنواره بینالمللی فیلم زمین
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- «دانه انجیر معابد» در میان نامزدهای جایزه بهترین فیلم اروپا
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد