فرهاد توحیدی با اشاره به هزینه گزاف ساخت آثاری چون «ایرباس» گفت: زمانی که پول نفت گزاف بود فیلم «لاله» ساخته می شد! که باید چنین سوژه هایی مورد توجه قرار می گرفت.
فرهاد توحیدی فیلمنامهنویس مطرح سینمای ایران در گفت و گو یی درباره پتانسیل ساخت فیلم درباره جنایت آمریکا و مورد حمله قرار گرفتن هواپیمای ایرباس و دیگر پروژه های ملی گفت: چندین فیلمنامه درباره این واقعه دردناک نوشته شد و بهترین فیلمنامه ای که من دیدم فیلمنامه آقای سعید اسدی بود با عنوان «ایرباس» که متاسفانه همین طور دست نخورده باقی مانده است . آقای اسدی با انگیزه ساخت فیلم پس از سالها زندگی به ایران بازگشتند ولی متاسفانه انجام نشد.
فیلمنامه «ایرباس» بهترین فیلمنامه در این حوزه بود
وی ادامه داد: این دست از پروژهها، پروژه های ارزانی نیست زیرا باید خوب ساخته شود. فیلمنامه آقای اسدی بخش اعظمش روی ناو وینسنس می گذرد و نیاز به هنرپیشه های خارجی دارد تا کاملا شکل استاندارد فیلم لحاظ شود برخی از کارها ساخته شده که از هنرپیشه های ایرانی برای ایفای نقش خارجی استفاده می شود اما شکل استاندارد و درستی نخواهد داشت.
صیانت دولت از سرمایه گذاری بخش خصوصی و خارجی
نویسنده فیلمنامه «امکان مینا» در ادامه توضیح داد: دغدغه پرداختن به این سوژههای ملی در میان هنرمندان وجود دارد اما طبیعتا چنین فیلمهایی که هزینه های گزافی لازم دارد که طبیعتا بخش خصوصی توان پرداخت این هزینه ها را ندارد ودر این شرایط باید دولت حمایت کند ، با توجه به وضعیت موجود بهترین راه این است که دولت اجازه بدهد بخش خصوصی توان سرمایه گذاری روی چنین پروژه هایی را داشته باشد. شیوه ای که آقای درویش و دوستان دیگر در تامین سرمایه فیلم « رستاخیز» پیش گرفتند و از منابع خارجی استفاده کردند. دولت دراین موقعیت باید شرایطی فراهم کند تا از سرمایه های بخش خصوصی صیانت شود نه آنکه با انگهای متعدد سرمایه گذار و بخش خصوصی را از کرده خود پشیمان کنند. دولت امنیت سرمایه گذاری در بخش خصوصی را برای منابع خارجی فراهم آورد و معیار را ارایه پروانه ساخت و نمایش بداند نه آن که وزیر خود وارد عمل شده و در جایی عذرخواهی کند و در جایی نیز جلوی نمایش فیلم را بگیرد.
بضاعت سینمای ایران به لحاظ اقتصادی و اجرایی نیست
وی ادامه داد: مملکت در شرایط اقتصادی مطلوبی به سر نمی برد، زمانی که پول نفت گزاف بود فیلم «لاله» ساخته می شد! که باید چنین سوژه هایی مورد توجه قرار می گرفت. تصورم این است که این دست کارها به دلیل این که باید از استاندارد حرفه ای برخوردار باشد واقعا در بضاعت سینمای ایران به لحاظ اقتصادی و اجرایی نیست و باید در بخش خصوصی علاوه بر سرمایه ایرانی از سرمایه خارجی نیز بهره برد تا بتوان در سطح بین الملل آثار را اکران کرد. نباید در حوزه اکران گرفتار محدوده داخلی باشیم و موردی و کوتاه مدت به چنین آثاری توجه کنیم.
توحیدی در پاسخ به این سوال که چقدر مسایل تاریخی و ملی دغدغه هنرمندان است گفت: دغدغه اش در میان هنرمندان وجود دارد. به واسطه موقعیت کوچکی که داشتم در جریان بسیاری از کارهای هنرمندان بودم و سناریوهای خوبی درخصوص مقاطع مختلف تاریخی نوشته شده است اما به هرحال یک بخشی از عدم توجه به تولید این دست آثار سرمایه است و بخش دیگر در حوزه مسایل تاریخی ما با یک مشکل قرائت رسمی مقاطع مختلف تاریخی روبرو هستیم. دایره های قرمزی وجود دارد که بخش عمده ای از آن تنگ نظری و نداشتن سعه صدر است.
منبع: فارس
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی داوران فیلمنامه جشنواره فضای باز
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- یادی از داریوش مهرجویی در بیستوپنجمین نشست ماهانهی «مستندهای ایرانشناسی»
- نگارش فیلمنامه «داستان جاوید» آغاز شد/ سریالی از فرمانآرا در شبکه نمایش خانگی
- فرهاد توحیدی، دبیر اهدای جوایز سالانهی سینمای ایران شد
- انتخابات و جشن خانه سینما چه زمانی برگزار میشود؟
- معرفی داوران پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم پرواز
- فرهاد توحیدی درباره جشنواره سینماحقیقت مطرح کرد/ مستندهای چالشبرانگیز، صریح و جریانساز نمایش داده شوند
- فرهاد توحیدی در گفتگو با موزه سینما: نوشتن برای من عشق، دغدغه و لذت است
- پایان اختلافات طرفهای ایرانی و ترک «مست عشق»/ میانجیگری سرکنسولگری ایران در استانبول
- معرفی هیات انتخاب چهارمین جشن فیلم کوتاه ده
- الهام کردا بازیگر جدید «بدون قرار قبلی» شد
- برگزیدگان جشنواره فیلم زمین معرفی شدند
- صابر ابر بازیگر «بدون قرار قبلی» شد
- بهروز غریبپور: دولت باید متولی ساخت فیلم درباره محیطزیست باشد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





