مجید مظفری میگوید بسیاری از فیلماولیها در کار خود موفق هستند، اما در فیلمهای بعدی این موفقیت را تکرار نمیکنند.
به گزارش سینماسینما، آخرین حضور مجید مظفری بازیگر سینما و تلویزیون در عرصه تصویر به فیلم سینمایی «کفشهایم کو؟» ساخته کیومرث پوراحمد بازمیگردد که در ابتدای سال به اکران عمومی درآمد.
او درباره این روزهای خود گفت: مشغول کاری نیستم و با وجود اینکه پیشنهادهایی مختلفی ارائه شده است، اما کاری را نپذیرفتم.
وی دلیل این عدم انتخاب را اینطور عنوان کرد: پیشنهادهایی که ارائه میشود جالب نیستند و جذابیتی ندارند. از سوی دیگر بودجه کافی هم برای تولید نیست و مسئله اقتصادی همواره در میان است، به همین دلیل هم بسیاری از آثار با ضرر مالی مواجه میشوند، البته همه فیلمها هم اینگونه نیستند اما متأسفانه بدنه سینما بسیار کمخرج و ساده شده است.
این بازیگر پیشکسوت ادامه داد: در این دو سال مردم با سینما آشتی کردهاند و ترس ما این است که شرایط به گونهای پیش برود که مخاطب را از دست بدهیم. فروش سینماها این روزها به ظاهر خوب است، اما برای چند فیلم معدود و برخی از فیلمها با وجود آنکه مخاطب دارند اما عمدتاً مخاطب ناراضی از سالن خارج میشوند. به جز چند فیلم که از سوی جوانان ساخته شدهاند و توانستند نمره قابل قبولی دریافت کنند، باقی خیلی راضیکننده نیستند. امیدوارم سرمایه خوبی به رگهای سینما تزریق شود تا جوانان، سینما را خوب و پرفروش نگه دارند.
مظفری با ابراز امیدواری از سیاستها و اهداف معاونت سینمایی اظهار کرد: با حرکتهای دکتر ایوبی و اهدافی که پیش رو دارد فکر میکنم اگر بودجهای وارد معاونت سینمایی و یا سازمان فارابی شود، فیلمهای خوبی خواهیم ساخت.
بازیگر فیلم «مسافران» درباره ساخت فیلم و کارگردانی در حوزه سینما گفت: دلم میخواهد برای جشنواره اثری داشته باشم و در تلاش هستم، ولی فکر نمیکنم با این شرایط و اوضاعواحوال اتفاق خاصی بیفتد. اگر فیلمی یک میلیارد هزینه برای ساخت داشته باشد باید بتواند در گیشه حداقل سه میلیارد فروش کند تا پولی که برای ساخت گذاشته است بازگردد و این نوعی ریسک است، چرا که فیلمهای کمی هستند که از چهار میلیارد فروششان بالاتر میرود و این یعنی ضرر. اما اگر دولت کمک کند و از تهیهکننده سینمایی و نه سرمایهگذار حمایت کند و مانند گذشته سوبسید بدهد، فیلمهای خوبی ساخته خواهد شد و میتوان شاهد اتفاقات خوبی در سینما بود.
مظفری همچنین درباره حمایت از جوانان و فیلمسازان جوان نیز بیان کرد: باید از جوانان حمایت کرد، ما چند سال با جوانان کار کردیم، اما برای آنها کار نکردیم. جوانان امروز بسیار باذوق هستند و جامع بینی درستی نسبت به سینما دارند و جامعه خود را خوب میشناسند.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از فیلم اولیها در کار خود موفق هستند، اما در فیلمهای بعدی این موفقیت را تکرار نمیکنند، افزود: خیلی از کارگردانها بودند که فیلم اولشان خوب بود و در فیلمهای بعدی اینطور نبودند، چرا که در فیلم اول فرصت کافی برای فکر کردن برای رسیدن به جایی که باید فیلم بسازند را داشتند. بد نیست اینجا به توصیه آقای بیضایی اشاره کنم. او سالها پیش به من گفت: قبل از اینکه فیلمت را جلوی دوربین ببری، باید چند بار آن را در ذهنت ساخته باشی و ببینی.
جوانان در فیلم اول عمدتاً فرصت مشورت و تعامل با دیگران را دارند، به همین دلیل هم فیلم خوبی میسازند اما زمانی که به این فکر میافتند که برای فراموش نشدن باید فیلم بعدی را نیز ساخت این اتفاق عمدتاً با تعجیل همراه است و فیلم دوم خیلی اثر ماندگاری نمیشود. به نظر من تعداد مهم نیست، کیفیت و نگاه فیلمسازی است که مهم است.
کارگردان فیلم سینمایی «قلبهای ناآرام» درباره کیفیت آثار گذشته و تفاوت آن با امروز عنوان کرد: تا وقتی که فیلمی را که میخواهی بسازی در سینما آن را نبینی، نمیتوانی درباره آن نظر بدهی. اما من به عنوان مسئول سینمایی دوست دارم وقتی جشنوارهای راهاندازی میکنم تعداد فیلمهای شرکت یافته در آن زیاد باشد و کیفیت برایم مهم نیست به خاطر کمیت مجوز میدهم. در حالی که باید به عنوان یک سینمایی کیفیت را در نظر بگیرم اما به دلیل نبود امکانات، بودجه و تعجیل، همواره آثارمان کیفیت لازم را ندارد.
مظفری درباره عدم حضور در تلویزیون نیز گفت: به این دلیل که خیلی شخصی برخورد کردند و تلویزیون سیاستهایش برگشت دیگر آن نگاهی که سابق وجود داشت دیده نمیشود، بودجه لازم برای تولید نیست و اگر هم سریالی ساخته میشود سریال ارزان و کمخرجی است که مردم آن را دوست ندارند. امیدوارم مدیران به فکر باشند، ما این قدرت راداریم که مردم را پای شبکههای خودمان بنشانیم همچنان سریالهایی که در گذشته ساخته شده بودند و تکرار میشوند مخاطبان خود را دارند، بنابراین میتوان کار خوب ساخت تا مردم پای تلویزیون بنشینند.
او ادامه داد: تنها باید سیاستها تغییر کنند در تلویزیون جای خیلیها این روزها خالی است و کمتر مدیری است که امروز بتواند بهدرستی تصمیم بگیرد. ما در گذشته با مدیران بحث میکردیم، چرا که آنها فیلمنامه را میخواندند و تحلیل میکردند و ما درباره جزئیترین مسائل نیز با آنها صحبت میکردیم در واقع آن زمان مدیران کار اجرایی انجام میدادند و پای کار بودند اما تلویزیون امروز اصلاً به فکر نیست و شاید با حضور مدیران جدید و تغییراتی که ایجاد شده است تکانی بخورد. متأسفانه امروز مدیران حتی به حرف ما اهمیت هم نمیدهند و پول ما را بعد از سالها پرداخت نمیکنند، این در حالی است که درگذشته وقتی مشکلات مطرح میشد مدیران پیگیری میکردند، اما امروز کسی جوابگو نیست و اشتیاقی دیگر برای کار در این عرصه برای ما وجود ندارد.
منبع: هنرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کالبد شکافی کارنامهی سینمایی بهرام بیضایی/ نگاهی به کتاب «موزاییک استعارهها»
- همزمان با زادروز بهرام بیضایی و سالمرگ اکبر رادی؛ «سرفصل» با یادکردی از نصرتالله نویدی منتشر شد
- بهرام بیضایی: من هزار سال بعد از مرگم هم فکر نمیکنم از ما گذشته
- اکران «دونده» در جشنواره فیلم ویسکانسین آمریکا
- سینما در ذات خود معترض است/ بررسی تاریخچه «سینمای اعتراضی» در ایران در گفتوگو با احمد طالبینژاد
- عکسی زیرخاکی از حاشیه اجرای نمایش «سلطان مار» بیضایی
- تهرانی که اشغال بود/ ادای احترام «خاتون» به بهرام بیضایی
- وقتی عدنان «باشو» شد
- باغ را فراموش نکن
- بر سر چهار راه خویشتن
- یادداشت اینستاگرامی مازیار فکری ارشاد درباره نمایش «چهارراه» بهرام بیضایی
- عشق مرکب حرکت است و نه مقصد / «روز واقعه»؛ باشکوهترین فیلم ساخته شده درباره عاشورا
- منوچهر افسری، بازیگر پیشکسوت، درگذشت
- مژگان خالقی، کارگردان «خنده در تاریکی» در گفتگو با سینماسینما/ میل زیادی به ابتذال در تئاتر ما وجود دارد
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «مسافران» با صدای صابر ابر + تیزر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
آخرین ها
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
- اردیبهشتِ تئاتر شهرزاد با سه نمایش
- مستندی از «حمید سهیلی» در موزه سینما نمایش داده میشود