ایرج راد، رییس هیات مدیره خانه تئاتر توضیحاتی درباره معافیت مالیاتی هنرمندان ارائه و تاکید کرد که اگر هنرمندی به صورت غیرقانونی، ناچار به پرداخت مالیات شده است، جای شکایت برای او باز است.
به گزارش سینماسینما، روز گذشته سید جواد روشن، یکی از کارگردانان تئاتر اعلام کرد که با وجود پر کردن اظهارنامه مالیاتی و با اینکه در دو سال گذشته نمایشی روی صحنه نبرده است، نه تنها مالیات برایش در نظر گرفته شده بلکه جریمهای هم به عنوان تاخیر در پرداخت برایش تعیین کردهاند.
او خواستار واکنش خانه تئاتر و اداره کل هنرهای نمایشی نسبت به مساله معافیت مالیانی هنرمندان شد.
در همین زمینه ایرج راد، رییس هیات مدیره خانه تئاتر گفت: بر اساس آخرین قانون، هنرمندانی که در طول سال مبلغ درآمدشان بالای ۲۰۰ میلیون تومان باشد، موظف به پرداخت مالیات هستند که البته همین هم غیرقانونی است. چون بر اساس بند ل اصل ۱۳۹ قانونی اساسی، فعالیتهای هنری معاف از پرداخت مالیات هستند. با این حال در تازهترین تصمیمگیریها، مقرر شد اگر هنرمندی در طول سال بیش از ۲۰۰ میلیون تومان درآمد داشت، قانون معافیت مالیاتی شامل حال او نشود.
او اضافه کرد: هنرمندان برای بهرهمندی از قانون معافیت مالیاتی لازم است هر سال اظهارنامه بدهند. به محض اینکه یک بار اظهارنامه پر کردند، این ضرورت ایجاد میشود که هر سال اظهارنامه را پر کنند و مدارک خود همچون قراردادهای کاری در آن بیاورند اما اگر هنرمندی یک سال فعالیتی نکرده باشد و اظهارنامه را نیز پر کرده باشد، مالیاتی که برایش در نظر گرفته شده، غیرقانونی است و میتواند شکایت کند.
رییس هیات مدیره خانه تئاتر خاطرنشان کرد: هنرمندان اشخاص حقیقی هستند. در حالیکه شرکتها ثبت شدهاند و میزان درآمد و هزینههایشان قابل استخراج است ولی چنین چیزی در فعالیتهای هنری وجود ندارد. بنابراین هنرمندان در اظهارنامه مالیاتی خود این موارد را اعلام میکنند و لازم است هر قراردادی که میبندند در اظهار نامه خود قید کنند. اگر چنین نکنند، وزارت دارایی از طریق قراردادهای پروژههای هنری میتواند به این اطلاعات دست پیدا کند.
راد تاکید کرد: اگر کسی درآمدی نداشته و برگه اظهار نامه خود را هم پر کرده باشد، حق ندارند از او مالیات بگیرند و این مساله قابل پیگیری و شکایت است.
او خاطرنشان کرد: هر یک از هنرمندان تئاتر که دچار این مشکل شدهاند و مستندات داشته باشند، میتوانند با ارائه مستندات خود از طریق شورای داوری خانه تئاتر، شکایت کنند و حتما رسیدگی خواهد شد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- بزرگداشت بهرام دهقانیار برگزار شد/ گمشده این روزهای موسیقی ما احترام به پیشکسوت است
- بزرگداشت ایرج راد برگزار شد/ راد: افتخار من کارهایی است که بازی نکردم
- بزرگداشت ایرج راد برگزار میشود
- بزرگداشت قطبالدین صادقی در هجدهمین جشن سالگرد تاسیس کانون ادبی زمستان برگزار شد
- در آیین نکوداشت «جعفر والی» در موزه سینما مطرح شد؛ هنر نیازمند عشق و صداقت است
- در هشتمین نشست «بازیابی» عنوان شد: حاکمیت علاقه ندارد صنفها به شکل طبیعی فعالیت کنند/ دلیل بلاتکلیفی نهادهای صنفی چیست؟
- با حضور ایرج راد، حمیدرضا نوربخش و محمدمهدی عسگرپور؛ خانه هنرمندان میزبان «مداخله نهادهای هنری در صورتبندی امروز و فردا» میشود
- معرفی شورای سیاستگذاری چهل و یکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران مطرح کرد؛ مأموریتهای عسگرپور چیست؟/ این خانه میتواند الگو باشد
- اظهارات معتمدآریا درباره اهانتهای بیسابقه به سینماگران و مشکل مالیاتی
- افتتاحیه نمایش “در گوش سالمم زمزمه کن” / گزارش تصویری
- راد و تیموریان در صدر آرا/ منتخبین انتخابات هیات مدیره مرکزی خانه تئاتر مشخص شدند
- شب بازیگر پس از وقفهای دو ساله برگزار شد/ علی نصیریان: وقتی حال مردم خوب نیست، نباید جشن بگیریم
- مدیرعامل جدید خانه هنرمندان نیمه دوم اردیبهشت معرفی میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





