تهیهکننده سریال «روزهای ابدی» در واکنش به حاشیههای بهوجود آمده درباره استفاده از کلاهگیس در برخی صحنههای این سریال توضیحاتی را ارائه کرد.
به گزارش سینماسینما، محسن علی اکبری تهیه کننده سریال «روزهای ابدی»، درباره حاشیههای استفاده از کلاه گیس در این سریال که این شبها به کارگردانی جواد شمقدری از شبکه یک سیما پخش میشود گفت: پرداختن به کلاه گیس در فیلم و سریالها بحثی کلی است که بنا به داستان و اقتضای قصه باید در نظر گرفته شود. به طور مثال وقتی میخواهید یک دختر خارجی را نشان دهید نمیتواند حجاب داشته باشد و باید المانهایی از بیحجابی در او ببینید.
وی ادامه داد: باید هدف از استفاده از کلاه گیس را هم در نظر گرفت که ممکن است نوعی استفاده ابزاری و یا زیبایی باشد و یا برعکس نیاز فیلمنامه آن را ایجاب کند که از آن استفاده کنید مخصوصاً که «روزهای ابدی» کاری سیاسی است و قصه آن در برخی از سکانس، که بازیگران کلاه گیس دارند، درباره موضوع تظاهرات ضد حجاب در یک مقطع تاریخی روایت میشود.
نمیتوان بر سر کسی که در تظاهرات ضدحجاب شرکت میکند حجاب گذاشت
علی اکبری درباره مقایسههایی که بین این سریال و فیلم سینمایی «کاناپه» به کارگردانی کیانوش عیاری صورت گرفته است، عنوان کرد: کیانوش عیاری برای ما کارگردانی محترم است و ما هم دوست داریم فیلمهای او اکران شود. با این حال خود سریال ما هم در تلویزیون با سانسورهای زیادی مواجه شد و دو سوم سکانسهای ما که از کلاه گیس استفاده شده بود حذف شد و فقط یک سوم با خواهش و اصرار ما پخش شد، آن هم به این دلیل بود که برای کاراکتری که باید تصویر میشد نیاز بود کلاه گیس استفاده شود. به طور مثال یکی از این شخصیتها کاراکتر «کیت میلت» یک فرد واقعی است که در مقطعی در ایران در تظاهرات ضد حجاب حضور داشته و ما هم در این سریال، حضور او را روایت کردیم. او از آمریکا آمده و در ایران در این تظاهرات شرکت میکند و ما نمیتوانیم بر سر چنین فردی حجاب یا چادر بگذاریم.
تهیه کننده سریال «روزهای ابدی» اضافه کرد: استفاده از کلاه گیس برای چنین کاراکتر و صحنهای واقعاً نیاز بود؛ فردی که اصلاً آمده است تا حجاب را از زنان بگیرد، ضمن اینکه تلویزیون خیلی از این صحنهها را سانسور کرد و ای کاش این کار را انجام نمیداد.
کلاه گیس بر سر بازیگران ارمنی
وی به دیگر تجربههای خود اشاره و عنوان کرد: من فیلمهایی مثل «کتاب قانون» و «استرداد» را هم داشتهام که با بازیگران خارجی کار را ضبط و فیلمبرداری کردهایم اما در سریال «روزهای ابدی» بازیگران ارمنی بودند و من و آقای شمقدری به شدت مخالف بودیم که بازیگران مسلمان کلاه گیس داشته باشند. این بازیگران در تهران و ارمنی هستند و بیشتر هم در چنین نقشهایی بازی میکنند.
تهیه کننده سریال «مردان آنجلس» در پایان بیان کرد: امیدواریم این مشکلات برای همه فیلمسازان حل شود و همه بتوانند بنا به نیاز درام و تراژدی فیلمنامه و برای اینکه میخواهند اتفاقی را رقم بزنند اثر خود را با کلاه گیس تولید کنند. شاید این کار همچنان جای بحث داشته باشد و لازم باشد علما و مراجع استفتای جدیدی داشته باشند.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- تقدیم «ترانهای عاشقانه برایم بخوان» به کیانوش عیاری/ سینما دارای یک زبان مشترک است
- سرنوشت نامعلوم سریال کیانوش عیاری/ چرا تلویزیون ۸۷ متر را گردن نمیگیرد؟
- نشست «بررسی ارتباط میان کتاب و سینما»؛ کیانوش عیاری: نمیدانم اگر سینما نباشد باید چه کار کنم؟
- نگاهی به کارنامه فیلمسازی کیانوش عیاری
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- در نشست نقد و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما مطرح شد؛ قدرت و توان بازیگر نباید دیده شود/ فیلمهای عیاری دارای حدیث نفس شخصی است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
- بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما برگزار شد/ کیانوش عیاری: نمیتوانم از سینما دل بکنم/ راز ماندگاری عیاری در تعهد به انسانیت و سینما است
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- کیانوش عیاری: «۸۷متر» از شبکه یک روی آنتن میرود
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی سینمایی نسلها/ نگاهی به مستند «موج نو»
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
تو رو خدا نگاه درگیر چه چیزایی هستن…