تاریخ انتشار:۱۳۹۹/۰۴/۱۰ - ۱۹:۵۷ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 138205

آریان رضایی که سال گذشته نمایش «دروغ» را به صحنه برده بود، تصمیم داشت فیلم این نمایش را در شبکه نمایش خانگی منتشر کند، اما خودش اذعان دارد که «این فیلم مجوز لازم را دریافت نکرده است.»

به گزارش سینماسینما، این کارگردان تئاتر روندی را که برای دریافت مجوز انتشار فیلم تئاترش طی کرده است، تشریح کرد.

او یادآوری کرد: تیر سال ۹۸ نمایش «دروغ» را در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه بردم و امسال تصمیم گرفتم فیلم آن را در شبکه نمایش خانگی منتشر کنم. به همین منظور به مدت یک ماه پیگیر مجوز انتشار این فیلم بودم تا اینکه دیروز ـ ۹ تیر ماه ـ با این جمله رو به رو شدم که فلوریان زلر نویسنده این نمایشنامه در ایران ممنوع است.

رضایی ادامه داد: بعد از اینکه سازمان سینمایی اعلام کرد که فیلم تئاترها را بازبینی نمی‌کند و تایید مرکز هنرهای نمایشی برای انتشار فیلم تئاتر کافی است، به این مرکز مراجعه کردم تا مجوز کارم را بگیرم.

او اضافه کرد: آثار متعددی درخواست مجوز از شورای نظارت و ارزشیابی مرکز را داشتند و بعد از چند هفته بررسی، این شورا، تعدادی از کارها را رد و برخی دیگر را تایید کرد که آثار تایید شده با امضای آقای آشنا ـ مدیر مرکز هنرهای نمایشی ـ به سازمان سینمایی ارایه شد.

رضایی مدعی است: فیلم تئاتر «دروغ» هم ابتدا در مرکز هنرهای نمایشی تایید و به سازمان سینمایی ارایه شد اما جلوی انتشار آن را گرفتند.

او با اشاره به پیگیری‌هایی که برای دریافت مجوز این فیلم تئاتر انجام داده، گفت: در این میان مرکز هنرهای نمایشی، مسئولیت را به گردن سازمان سینمایی می‌انداخت و سازمان هم اعلام کرد که دیگر فیلم‌ها را بررسی نمی‌کند و مرکز هنرهای نمایشی، مسئول صدور مجوز است.

رضایی که این مساله را با شورای نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی پیگیری کرده، اضافه کرد: به تازگی از طرف شورا به من گفتند که فلوریان زلر، نویسنده این نمایشنامه ممنوع است.

این کارگردان تئاتر در پایان گفت: من دو مساله دارم؛ اول اینکه معلوم شود چه کسی جلوی انتشار فیلم این تئاتر را گرفته و دیگر اینکه چرا بعد از نزدیک به یک ماه اعلام می‌شود نویسنده نمایشنامه ممنوع است. اگر این ممنوعیت متعلق به چند ماه اخیر است، از همان ابتدا که من پیگیر انتشار فیلم نمایشم بودم، چرا اعلام نکردند.

اما سید وحید فخر موسوی رییس شورای نظرات و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی در این زمینه گفت: طی نامه‌ای، ۲۱ سی دی متقاضی پخش vod از طرف اداره کل هنرهای نمایشی به سازمان سینمایی ارسال شد که پس از بررسی سازمان محترم سینمایی ۲۰ سی دی (فیلم تئاتر) مجوز پخش vod دریافت کردند و تنها یک کار مجوز نگرفت. فیلم ‌مذکور «دروغ» به کارگردانی آرین رضایی بود.

او درباره ممنوعیت نویسنده این نمایشنامه نیز پاسخ داد: فعلا در خصوص ممنوع بودن کارهای نویسنده ایشان، به ما ابلاغی نشده است.

پیگیری ایسنا برای دریافت پاسخی از مسوولان مجوز شبکه نمایش خانگی سازمان سینمایی تاکنون به نتیجه ای نرسیده است.

لازم به یادآوری است که انتشار فیلم تئاترها در دوران کرونایی به یکی ازمسایل مهم تئاتری‌ها تبدیل شده است. در این بین ماجراهای متعددی پیش آمد که یکی از این ماجراها به مجوز پخش این فیلم‌ها باز می‌گردد. ابتدا اعلام شد فیلم تئاترها هم باید در سازمان سینمایی تصویب شود که این موضوع با انتقاد هنرمندان تئاتر همراه شد. آنان معتقد بودند این شیوه، موازی کاری است چون آنان برای اجرای نمایش‌هایشان از مرکز هنرهای نمایشی مجوز گرفته‌اند و از آنجا که مرکز هنرهای نمایشی و سازمان سینمایی هر دو زیر مجموعه وزارت ارشاد هستند، چرا باید بار دیگر از یکی دیگر از زیر مجموعه های ارشاد مجوز دیگری بگیرند.

بعد از این انتقادات، قادر آشنا مدیر اداره کل هنرهای نمایشی اعلام کرد که فیلم تئاترها نیازی به مجوز سازمان سینمایی ندارند و مشکل مجوزشان حل شده است و با همان مجوز اداره کل هنرهای نمایشی، امکان پخش در شبکه نمایش خانگی و وی او دی‌ها را دارند.

نمایش «دروغ» با بازی افشین هاشمی،لادن مستوفی،ارسطو خوش‌رزم، مژگان خالقی تیر ماه سال قبل به روی صحنه رفت.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها