تاریخ انتشار:۱۳۹۹/۰۲/۲۱ - ۱۸:۱۶ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 135603

معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی تاکید می‌کند: پخش فیلم ـ تئاترها یا هر اثر تصویری دیگری در وی‌اودی‌ها، به دلیل اینکه با مخاطب گسترده‌تری روبرو می‌شود باید مجوز جداگانه‌ای داشته باشد و این قانون حتی برای آثار سینمایی هم اعمال می‌شود.

به گزارش سینماسینما، در روزهایی که به واسطه تعطیلی سالن‌های تئاتر، بازار پخش آنلاین فیلم – تئاتر در سامانه‌های اینترنتی گرم شده، حاشیه‌هایی به وجود آمده که اولین بار مصطفی کوشکی آن را مطرح کرد. او از اینکه فیلمِ یکی از نمایش‌هایش با نام «رویای یک شب نیمه تابستان» که روی صحنه رفته بود و نسخه تصویری همان نمایشِ مجوزدار برای عرضه اینترنتی باید دوباره از سازمان سینمایی به عنوان یک بخشی دیگر از وزارت ارشاد مجوز می‌گرفت، انتقاد داشت.

این ماجرا در روزهای گذشته گریبان چند نمایش دیگر را هم که قرار بود فیلم‌ آن‌ها از طریق سایت تیوال پخش شود، گرفته و باعث انتقاد از موازی‌کاری در وزارت ارشاد شده است.

اما معاون سازمان سینمایی که در واقع مسئولیت صدور مجوز این آثار را در شبکه نمایش خانگی و وی‌اودی‌ها برعهده دارد این روند را موازی‌کاری نمی‌داند؛ با این استدلال که برای آثاری که در خود سازمان سینمایی مجوز می‌گیرند، هم این پروسه به همین شکل تکرار می‌شود.

محمدمهدی طباطبایی‌نژاد در گفت‌وگویی در این باره توضیح داد: هر اثر تصویری که بخواهد در شبکه نمایش خانگی و وی‌اودی‌ها نمایش داده شود طبق قانون باید از سازمان سینمایی مجوز بگیرد. اینکه آن اثر مجوز وزارت ارشاد را دارد، ارتباطی به موضوع ندارد چون وقتی محل انتشار یک اثر تغییر می‌کند باید از همان‌جا مجوز بگیرد. وقتی برای اجرای یک تئاتر مجوز صادر می‌شود یعنی قرار است در یک سالن تئاتر روی صحنه برود که مخاطب محدودی دارد، اما وقتی قرار باشد در یک وی‌اودی ی برای مخاطب میلیونی ارائه شود طبیعی است نظارت آن باید متفاوت باشد و حتی طبیعی است که مواردی از آن با اصلاح روبرو شود.

او گفت: ما هر اثری را بویژه وقتی تئاتر باشد، بر مبنای نمایش “تصویری” نگاه می‌کنیم، نه تئاتری که در سالن اجرا شده است. وقتی قرار است در قالب تصویری برای جامعه گسترده‌تری نمایش داده شود طبیعی است ملاحظات بیشتری روی آن اعمال شود و حتی ممکن است درجه بندی سنی مشمول آن شود چرا که آنچه قرار است به دست خانواده برسد با آن اثر هنری که در یک سالن تئاتر برای مخاطبی که با اختیار خودش بلیت می‌خرد و آن را تماشا می کند، فرق دارد. با این حال هیچ کدام از این‌ها به معنای اینکه همه آثار دچار سانسور می‌شوند نیست بلکه پروسه قانونی این است که فارغ از داشتن مجوز از یکی دیگر از زیر مجموعه‌های وزارت ارشاد، برای نمایش خانگی نظارت و صدور مجوز جداگانه وجود دارد.

طباطبایی نژاد درباره این انتقاد که با این کار به نظر می‌رسد یک زیر مجموعه وزارت ارشاد، بخشی دیگر از همان وزارتخانه را قبول ندارد، گفت: اصلا اینطور نیست چون اگر از این زاویه بخواهیم نگاه کنیم پس باید گفت که ما در سازمان سینمایی هم مجوزهای خودمان را قبول نداریم. ما وقتی برای اکران عمومی یک فیلم در گروه هنر و تجربه مجوز صادر می‌کنیم برای نمایش خانگی آن باید مجوز دیگری صادر شود. یا مثلا وقتی یک فیلم برای اکران روی پرده سینما یا نمایش در جشنواره مجوز می‌گیرد، باید برای نمایش خانگی مجوز متفاوتی داشته باشد. قانون این موضوع را تصریح کرده که شورای پروانه نمایش، برای نمایش فیلم روی پرده، در شبکه نمایش خانگی یا حتی خارج از کشور باید مجوزهای جداگانه بدهد و در واقع باید جداگانه تعیین صلاحیت شوند.

او افزود: با این حال اگر لازم باشد همانطور که مواردی هم قبلاً بوده، برای صدور مجوز فیلم – تئاترها با اداره کل هنرهای نمایشی هماهنگی لازم را انجام می‌دهیم و اگر مدیر کل هنرهای نمایشی نظری داشته باشد یا اثری را تایید کند، ما در سازمان سینمایی آن را صورتجلسه کرده و می‌تواند قابل اجرا باشد چون قبلا هم مواردی بوده که از آن‌ها نامه خواستیم، بعد هم نظرشان را قبول داشتیم و اجرا کردیم.

طباطبایی‌نژاد همچنین در پایان با اشاره به سایت تیوال که قرار بود تعدادی فیلم – تئاتر را نمایش دهد، گفت: درباره این سایت اطلاع دقیق ندارم چون از نظر ما صرفا یک سایت بلیت فروشی است ولی اگر مجوز وی‌اودی گرفته‌اند باید مثل همه وی‌اودی‌های دیگر برای بارگذاری محتوای تصویری خود از سازمان سینمایی مجوز بگیرند.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها