علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درباره ترکیب شوراهای مشورتی و نیز شنیدهها درباره نقش برخی سینماگران در تصویب فیلمنامههای این بنیاد توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش سینماسینما، بنیاد سینمایی فارابی چندی قبل در واکنش به خبرهای منتشر شده درباره نقش برخی سینماگران در ممیزی و یا تصویب فیلمنامههای متقاضی دریافت حمایتهای مالی از این بنیاد، بیانیهای را صادر کرد و ضمن اعلام ترکیب و اسامی کمیسیون فرهنگی بنیاد فارابی، به «تشریح سازوکار حمایتی» این بنیاد پرداخت.
هرچند فارابی در این بیانیه صراحتا اعلام کرد بنایی برای «حمایت عام» از همه تولیدات سینمایی ندارد اما در عین حال تاکید کرد که «مرجع رد یا تایید فیلمنامه و ممیزی فیلمنامههای سینمایی» هم نیست.
در مجموع به نظر میرسد این بیانیه نتوانست پاسخ روشنی به شائبه همکاری برخی سینماگران با بنیاد سینمایی فارابی بدهد لذا علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درباره این شائبه و اینکه چرا اساسا همکاران سینمایی این بنیاد به صورت شفاف معرفی نمیشوند گفت: ابتدا این نکته را مدنظر داشته باشید که این شائبه حاصل بیان اشتباهی بود که چندی قبل از سوی یکی از تهیهکنندگان محترم سینما صورت گرفت و کلمه «شوراهای ممیزی فارابی» را در فضای رسانهای مطرح کرد. به کار بردن این «کد اشتباه» به این معنا است که گویی این تهیهکننده محترم و دیگر افرادی که اقدام به اظهارنظر در اینباره کردهاند، شناختی از کارکرد فارابی در طول ۳۵ سالی که از عمرش میگذرد، نداشتهاند.
تابش ادامه داد: طی ۳۵ سال گذشته همواره شوراهای مشورتی در بنیاد فعال بودهاند و هر مدیرعاملی که به این بنیاد آمده است متناسب با اهداف و اولویتهای اساسنامه بنیاد و یا سلایق فکری و فرهنگی دولتها، کارشناسانی را اعم از کارگردان، فیلمنامهنویس، تهیهکننده و غیره در مقام «مشورت» به این شوراها دعوت میکرده که امروز هم همین رویه در بنیاد سینمایی فارابی در جریان است با این تفاوت که طی یک سال گذشته و از طریق سایت رسمی بنیاد، نحوه برگزاری و ترکیب افراد حاضر در این شوراها را در چند نوبت به صورت کاملا شفاف اطلاعرسانی کردهایم.
مدیرعامل فارابی گفت: اطلاعیه اخیر بنیاد بیشتر پاسخ به همین شبههای بود که به واسطه کد اشتباه از سوی یک تهیهکننده محترم به وجود آمد و فعالیت شوراهای فارابی را همتراز با «ممیزی» کرد.
تابش در پاسخ به اینکه آیا غیر از شوراهای تخصصی مانند «معناگرا»، «اجتماعی»، «کودک» ، «اقتباس» و «مقاومت» که درباره ترکیب آنها اطلاعرسانی صورت میگیرد هیچ شورای دیگری در بنیاد تشکیل نمیشود، گفت: مطلقا هیچ شورای دیگری نیست. کمیسیون فرهنگی داریم که تصمیم گیرنده و پاسخگو است و کار تصویب میزان حمایت ها و امضای نهایی را برعهده دارد و ترکیب و اعضای آن هم پیشتر طی اطلاعیه ای اعلام شده است؛ این شورا متشکل از مدیرعامل، خزانهدار، قائممقام، معاون فرهنگی، یک کارشناس تولید که وظیفه آنالیز و برآورد جنبههای فنی تولید یک فیلم را برعهده دارد و مدیر حقوقی بنیاد (بدون حق رأی) است.
مدیرعامل فارابی با تاکید بر اینکه در این شورای تصویب نهایی «هیچ سینماگری» حضور ندارد، ادامه داد: فقط این اعضا در کمیسیون فرهنگی حضور دارند و پس از اخذ نتایج مشورتی شوراهای دیگر و برمبنای آن مشورت ها، درباره اینکه یک فیلمنامه در چه قالبی میتواند از حمایتهای مالی بنیاد بهرهمند شود، تصمیمگیری میشود.
تابش در پایان گفت: اطلاعیه اخیر بنیاد سینمایی فارابی به روشنی سازوکار اجرایی ما برای حمایت از آثار سینمایی را تشریح کرده و درباره عملکرد شوراهای مشورتی بنیاد و ترکیب این شوراها هم پیشتر اطلاعرسانی کامل صورت گرفته است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان برگزیدگانش را شناخت
- وضعیت سینمای کودک مطلوب نیست/ تجلیل از شکوفنده، مسعودشاهی و عمو پورنگ در جشنواره فیلم کودک
- برای رقابت در اسکار ۲۰۲۶؛ «علت مرگ نامعلوم» نماینده ایران شد
- مدیر سابق سازمان اوج، مشاور بنیاد فارابی شد
- سرپرست معاونت فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ حامد جعفری دبیر سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان شد
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی شد
- نمایش سه فیلم ایرانی در جشنواره هندی
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- انتشار فراخوان سی و ششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمدرضا شریفینیا و آزیتا حاجیان در «معجزه پروین»
- ترکیب جدید هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی مشخص شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵





