علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درباره ترکیب شوراهای مشورتی و نیز شنیدهها درباره نقش برخی سینماگران در تصویب فیلمنامههای این بنیاد توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش سینماسینما، بنیاد سینمایی فارابی چندی قبل در واکنش به خبرهای منتشر شده درباره نقش برخی سینماگران در ممیزی و یا تصویب فیلمنامههای متقاضی دریافت حمایتهای مالی از این بنیاد، بیانیهای را صادر کرد و ضمن اعلام ترکیب و اسامی کمیسیون فرهنگی بنیاد فارابی، به «تشریح سازوکار حمایتی» این بنیاد پرداخت.
هرچند فارابی در این بیانیه صراحتا اعلام کرد بنایی برای «حمایت عام» از همه تولیدات سینمایی ندارد اما در عین حال تاکید کرد که «مرجع رد یا تایید فیلمنامه و ممیزی فیلمنامههای سینمایی» هم نیست.
در مجموع به نظر میرسد این بیانیه نتوانست پاسخ روشنی به شائبه همکاری برخی سینماگران با بنیاد سینمایی فارابی بدهد لذا علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درباره این شائبه و اینکه چرا اساسا همکاران سینمایی این بنیاد به صورت شفاف معرفی نمیشوند گفت: ابتدا این نکته را مدنظر داشته باشید که این شائبه حاصل بیان اشتباهی بود که چندی قبل از سوی یکی از تهیهکنندگان محترم سینما صورت گرفت و کلمه «شوراهای ممیزی فارابی» را در فضای رسانهای مطرح کرد. به کار بردن این «کد اشتباه» به این معنا است که گویی این تهیهکننده محترم و دیگر افرادی که اقدام به اظهارنظر در اینباره کردهاند، شناختی از کارکرد فارابی در طول ۳۵ سالی که از عمرش میگذرد، نداشتهاند.
تابش ادامه داد: طی ۳۵ سال گذشته همواره شوراهای مشورتی در بنیاد فعال بودهاند و هر مدیرعاملی که به این بنیاد آمده است متناسب با اهداف و اولویتهای اساسنامه بنیاد و یا سلایق فکری و فرهنگی دولتها، کارشناسانی را اعم از کارگردان، فیلمنامهنویس، تهیهکننده و غیره در مقام «مشورت» به این شوراها دعوت میکرده که امروز هم همین رویه در بنیاد سینمایی فارابی در جریان است با این تفاوت که طی یک سال گذشته و از طریق سایت رسمی بنیاد، نحوه برگزاری و ترکیب افراد حاضر در این شوراها را در چند نوبت به صورت کاملا شفاف اطلاعرسانی کردهایم.
مدیرعامل فارابی گفت: اطلاعیه اخیر بنیاد بیشتر پاسخ به همین شبههای بود که به واسطه کد اشتباه از سوی یک تهیهکننده محترم به وجود آمد و فعالیت شوراهای فارابی را همتراز با «ممیزی» کرد.
تابش در پاسخ به اینکه آیا غیر از شوراهای تخصصی مانند «معناگرا»، «اجتماعی»، «کودک» ، «اقتباس» و «مقاومت» که درباره ترکیب آنها اطلاعرسانی صورت میگیرد هیچ شورای دیگری در بنیاد تشکیل نمیشود، گفت: مطلقا هیچ شورای دیگری نیست. کمیسیون فرهنگی داریم که تصمیم گیرنده و پاسخگو است و کار تصویب میزان حمایت ها و امضای نهایی را برعهده دارد و ترکیب و اعضای آن هم پیشتر طی اطلاعیه ای اعلام شده است؛ این شورا متشکل از مدیرعامل، خزانهدار، قائممقام، معاون فرهنگی، یک کارشناس تولید که وظیفه آنالیز و برآورد جنبههای فنی تولید یک فیلم را برعهده دارد و مدیر حقوقی بنیاد (بدون حق رأی) است.
مدیرعامل فارابی با تاکید بر اینکه در این شورای تصویب نهایی «هیچ سینماگری» حضور ندارد، ادامه داد: فقط این اعضا در کمیسیون فرهنگی حضور دارند و پس از اخذ نتایج مشورتی شوراهای دیگر و برمبنای آن مشورت ها، درباره اینکه یک فیلمنامه در چه قالبی میتواند از حمایتهای مالی بنیاد بهرهمند شود، تصمیمگیری میشود.
تابش در پایان گفت: اطلاعیه اخیر بنیاد سینمایی فارابی به روشنی سازوکار اجرایی ما برای حمایت از آثار سینمایی را تشریح کرده و درباره عملکرد شوراهای مشورتی بنیاد و ترکیب این شوراها هم پیشتر اطلاعرسانی کامل صورت گرفته است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش سه فیلم ایرانی در جشنواره هندی
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- انتشار فراخوان سی و ششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمدرضا شریفینیا و آزیتا حاجیان در «معجزه پروین»
- ترکیب جدید هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی مشخص شد
- دومین جشنواره ملی چندرسانهای میراث فرهنگی به ایستگاه پایانی رسید
- ثبت نام ۱۷ فیلم فارابی برای رقابت در جشنواره فجر
- مجید مجیدی: در خطر سقوط قرار داریم/ تاریخ و فرهنگ باید نقشه راه باشند
- اعلام اسامی فیلمهای ایرانی سه بخش جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- ۲۵ جایزه بینالمللی در کارنامه فیلم «درخت خاموش»
- افتتاح جشنواره بینالمللی فیلم کودک و نوجوان همزمان با روز جهانی کودک
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- سکانس طلایی/ تصنیف نارایاما
آخرین ها
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم