رییس دفتر تخصصی سینما اصفهان گفت: به ۱۰ فیلم به یاد عباس کیارستمی و تنها با لوکیشن جاده اجازه ساخت داده شده است.به گزارش سینماسینما، مصطفی حیدری شامگاه ۳۱ تیر ماه در مراسم آئین رونمایی از مجموعه فیلمهای کوتاه داستانی “جاده” گفت: شهریور سال گذشته «دفتر تخصصی سینما» بر آن شد تا با هدف بالا بردن سطح برنامههای تخصصی این دفتر و برای همه نگاهها و سلیقهها به زبان سینما برای یک شهر کار کند. قرار را بر آن گذاشتیم تا از موازی کاری و صرفا ایجاد رقابت بپرهیزیم و در نهایت تمرکز ما بر فیلمنامه و تولید فیلم باشد.
وی ادامه داد: متاسفانه وقتی نام شهرداری به میان میآید نگاهها عابر بانکی میشود، این در حالی است که تا پایان ماه مبارک رمضان که برنامه عصرهای سینما از سوی انجمن سینمای اصفهان برگزار شد، تمام برنامههای این دفتر به طور مشارکتی صورت گرفت. نزدیک به ۲۵۰ میلیون تومان بودجه ما بود، نگارستان امام خمینی با دادن سالن، انجمن سینما با تامین برخی تجهیزات و … در شکل گیری و اجرای برنامهها نقش داشتند.
رییس دفتر تخصصی سینما اصفهان با بیان اینکه این دفتر سعی در تخصصی سازی برنامه دارد، گفت: بعد از آن که به مدت ۱۰ ماه در نقش حامی عمل کردیم، به این نتیجه رسیدیم تا تجدید نظری، در برنامههای اجرایی، با اولویت فیلمنامه و سپس تولید فیلم داشته باشیم. شروع این برنامهها نیز با سینما “جاده” بوده است و در ادامه برنامه انتقال تجربه و برنامههای بسیار دیگری را نیز خواهیم داشت.
حیدری با اشاره به برخی شکایات در مورد انتخاب فیلمنامهها و فیلم سازان گفت: اگر در میان دوستان کسانی هستند که با این بودجههای کم و با همین کیفیت حاضر به همکاری و ساخت فیلم هستند ما استقبال میکنیم. برای ساخت هریک از این سری از فیلمهای مجموعه “جاده” تقریبا ۱ میلیون و ۷۰۰ هزارتومان بودجه صرف شد.
وی گفت: پیشنهاد ساخت فیلمهای “جاده” سال گذشته در شورای داستانی دفتر تخصصی مطرح شد، در ابتدا قرار بود فیلمها ۳ دقیقهای و با رویکرد سینمای عباس کیارستمی باشد. آثاری که برای شورا ارسال شد ۲۲ فیلم نامه بود که از میان آنها تنها سه فیلمنامه آثار خوبی بودند و از سویی تمامی آثار بیشتر از سه دقیقه زمان داشتند.
حیدری تصریح کرد: با صحبتهایی که در شورا انجام شد و با توجه به شرایط و بهبود جریان فیلم سازی در شهر به این نتیجه رسیدیم که به ۱۰ فیلم اجازه ساخت داده شود، اما از آنجا که فیلمها با رویکرد سینمای عباس کیارستمی همخوانی چندانی نداشت رویکرد را به یاد ایشان و تنها با لوکیشن جاده تغییر دادیم.
رییس دفتر تخصصی سینمای اصفهان اظهار کرد: از ۱۰ فیلم انتخاب شده ۷ فیلم در حال حاضر ساخته شده است، چرا که دو فیلم دیگر در شرایط مه آلود اتفاق می افتاد و باید در زمستان ساخته شود. یکی از فیلمها نیز به هزینهای بسیار بیشتری نیاز داشت که با شرایط فعلی سازگار نبود. امیدوارم این برنامه با تمام قوت و ضعفهایی که دارد در همین جا متوقف نشود و نقد و پیشنهادات سازندهای از مخاطبان دریافت کنیم تا آغاز راههای بعدی باشد.
در مراسم آئین رونمایی از مجموعه فیلمهای کوتاه داستانی “جاده”، از کارگردانهای فیلمهای تولید شده در این مجموعه از جمله، “راه” به کارگردانی احسان امینی، “الهک شکر پایند” به کارگردانی بهروز یزدانی، “نگار” به کارگردانی محمد فاضلپور ابوطالب، “نقطهجوش” به کارگردانی احمدرضا سیستان، “توکایدو” به کارگردانی عبدالله رحیمی، “یازده ونیم” به کارگردانی حامد امیری و “اهلی” به کارگردانی مجتبی اسپنانی تقدیر شد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





