رییس دفتر تخصصی سینما اصفهان گفت: به ۱۰ فیلم به یاد عباس کیارستمی و تنها با لوکیشن جاده اجازه ساخت داده شده است.به گزارش سینماسینما، مصطفی حیدری شامگاه ۳۱ تیر ماه در مراسم آئین رونمایی از مجموعه فیلمهای کوتاه داستانی “جاده” گفت: شهریور سال گذشته «دفتر تخصصی سینما» بر آن شد تا با هدف بالا بردن سطح برنامههای تخصصی این دفتر و برای همه نگاهها و سلیقهها به زبان سینما برای یک شهر کار کند. قرار را بر آن گذاشتیم تا از موازی کاری و صرفا ایجاد رقابت بپرهیزیم و در نهایت تمرکز ما بر فیلمنامه و تولید فیلم باشد.
وی ادامه داد: متاسفانه وقتی نام شهرداری به میان میآید نگاهها عابر بانکی میشود، این در حالی است که تا پایان ماه مبارک رمضان که برنامه عصرهای سینما از سوی انجمن سینمای اصفهان برگزار شد، تمام برنامههای این دفتر به طور مشارکتی صورت گرفت. نزدیک به ۲۵۰ میلیون تومان بودجه ما بود، نگارستان امام خمینی با دادن سالن، انجمن سینما با تامین برخی تجهیزات و … در شکل گیری و اجرای برنامهها نقش داشتند.
رییس دفتر تخصصی سینما اصفهان با بیان اینکه این دفتر سعی در تخصصی سازی برنامه دارد، گفت: بعد از آن که به مدت ۱۰ ماه در نقش حامی عمل کردیم، به این نتیجه رسیدیم تا تجدید نظری، در برنامههای اجرایی، با اولویت فیلمنامه و سپس تولید فیلم داشته باشیم. شروع این برنامهها نیز با سینما “جاده” بوده است و در ادامه برنامه انتقال تجربه و برنامههای بسیار دیگری را نیز خواهیم داشت.
حیدری با اشاره به برخی شکایات در مورد انتخاب فیلمنامهها و فیلم سازان گفت: اگر در میان دوستان کسانی هستند که با این بودجههای کم و با همین کیفیت حاضر به همکاری و ساخت فیلم هستند ما استقبال میکنیم. برای ساخت هریک از این سری از فیلمهای مجموعه “جاده” تقریبا ۱ میلیون و ۷۰۰ هزارتومان بودجه صرف شد.
وی گفت: پیشنهاد ساخت فیلمهای “جاده” سال گذشته در شورای داستانی دفتر تخصصی مطرح شد، در ابتدا قرار بود فیلمها ۳ دقیقهای و با رویکرد سینمای عباس کیارستمی باشد. آثاری که برای شورا ارسال شد ۲۲ فیلم نامه بود که از میان آنها تنها سه فیلمنامه آثار خوبی بودند و از سویی تمامی آثار بیشتر از سه دقیقه زمان داشتند.
حیدری تصریح کرد: با صحبتهایی که در شورا انجام شد و با توجه به شرایط و بهبود جریان فیلم سازی در شهر به این نتیجه رسیدیم که به ۱۰ فیلم اجازه ساخت داده شود، اما از آنجا که فیلمها با رویکرد سینمای عباس کیارستمی همخوانی چندانی نداشت رویکرد را به یاد ایشان و تنها با لوکیشن جاده تغییر دادیم.
رییس دفتر تخصصی سینمای اصفهان اظهار کرد: از ۱۰ فیلم انتخاب شده ۷ فیلم در حال حاضر ساخته شده است، چرا که دو فیلم دیگر در شرایط مه آلود اتفاق می افتاد و باید در زمستان ساخته شود. یکی از فیلمها نیز به هزینهای بسیار بیشتری نیاز داشت که با شرایط فعلی سازگار نبود. امیدوارم این برنامه با تمام قوت و ضعفهایی که دارد در همین جا متوقف نشود و نقد و پیشنهادات سازندهای از مخاطبان دریافت کنیم تا آغاز راههای بعدی باشد.
در مراسم آئین رونمایی از مجموعه فیلمهای کوتاه داستانی “جاده”، از کارگردانهای فیلمهای تولید شده در این مجموعه از جمله، “راه” به کارگردانی احسان امینی، “الهک شکر پایند” به کارگردانی بهروز یزدانی، “نگار” به کارگردانی محمد فاضلپور ابوطالب، “نقطهجوش” به کارگردانی احمدرضا سیستان، “توکایدو” به کارگردانی عبدالله رحیمی، “یازده ونیم” به کارگردانی حامد امیری و “اهلی” به کارگردانی مجتبی اسپنانی تقدیر شد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





