حمید امجد کارگردان سینما و تئاتر در صفحه فیس بوک خود نوشت :توهینآمیزتر و تهوعآورتر از حملهی عملی و مسلحانهی آدمخوارانِ داعش، برخی «تحلیل»ها و اظهارنظرهای «صاحبنظران»ی است از قبیل «چند چهرهی سرشناسِ سیاسیِ کشورهای عربی» یا چند تن از روزنامهنگاران و (حتی) «روشنفکرانِ» این کشورها (و نه فقط این کشورها!) که توییتهایشان در برنامهی خبریِ بیبیسی پخش شد و اوّلینشان (ظاهراً روشنفکری اُردنی) پس از «سلام به ملّتِ عرب» بهخاطرِ کمبودنِ تعدادِ کشتهشدگانِ حادثهی تهران ابراز تأسف کرده بود، یا آقایی (اینیکی ظاهراً ایرانی) ذیل عنوان «کارشناسِ مسائلِ جهانِ عرب» (بهتر بود میگفتند «نقد»کنندهی سیاستهای چند دولتِ عربی، که پیدا بود تخصصش باید نقد کردنِ چکهای دولتِ سعودی و شرکا باشد) هر جنایتکاری را در تجاوز به ایران (ظاهراً وطنِ خودش!) مجاز و محق میشمرد با این توجیه که نظام ایران نظامی ایدئولوژیک است و در نتیجه داعش حتماً دستپروردهی ایران است در مقابلِ عربستان و امارات (که ایشان نامش را تلفظ میکرد «اُمارات»!) و غیره که نظامِ سنتی دارند و در نتیجه ایدئولوژیک نیستند! (انگار نه انگار که سلفیگری هم ایدئولوژیست و میان داعش و حکومت عربستان مشترک است، و انگار نه انگار که اصلاً خاستگاه و قلب و کانون و سرمایهگذار و حامیِ ایدئولوژیِ سلفیگری کیست و کجاست، و بههرحال میشد پیشبینی کرد که در ادامه، به دلیلِ حملهی اخیرِ داعش به تهران، یک بار دیگر پیشنهاد شود امریکا ورودِ همهی اتباعِ ایرانی را به عنوانِ حامیِ القاعده و طالبان و داعش ممنوع کند)… با دیدن و شنیدن و خواندنِ این اظهارنظرها آدمی احساس میکند لشکرِ جرّار داعش فقط سطحِ بیرونی و پیدای کوه یخی بسیار عظیمتر است نهفته در ذهنیتهایی خطرناکتر از دشنهی آشکار و آهیختهی آدمکشانِ داعشی؛ دعوای دین و مذهب هم فقط بهانه است، گرفتاریِ اصلی ناشی از عملکردِ این انبانِ جهل و کینه و نفرت است که در جامهی نظریهپردازی و حتی روشنفکری، یک روز این دستهی وحشی را به راه میاندازد و فردا آن دستهی خونخوارِِ دیگر را. و این جهل و کینه و نفرت، که یک روز مذهب را بهانه میکند و روز دیگر نژاد و ملّیت و قومیت و زبان و… را، اختصاص به یک جبهه هم ندارد. همهسو میتوانی نمونههایش را ببینی (چه بسیار در همین فضای مجازی) که حتی در هنگامهی آشکارِ هجوم به موطن و کشتارِِ مردمِ هموطنش هم چشمش پیِ مقاصدِ بویناک میدود و در پیِ سودِ مشکوکِ خودش هزار امّا و اگر میآورد تا در تجاوزِ بیگانهی مسلح و توهین و تحقیرِ عقبهی مثلاً روشنفکرش به این سرزمین و تاریخ و فرهنگ و مردمش، نکتهای مثبت و قابل دفاع بیابد و تحویل دهد؛ یا در بحبوحهی هجومِ خارجی، فرصتِ تسویهحسابِ داخلی بجوید. در برابرِ این اتحادِ تهوعآورِ قاتل و تفسیرگر و توجیهکنندهی مثلاً روشنفکر، منیکی ــ بهسهم خودم ــ تکلیفِ خود میدانم که روشن کنم بهرغمِ هر نارضاییام از همهی آنچه در اینجا آزارم میدهد، هیچ شکلی ــ مطلقاً هیچ شکلی ــ از تجاوزِ خارجی را، با هیچ بهانه و توجیهی، حتی به اندازهی یک سرِ سوزن قابل دفاع نمیدانم. وطن من هر مشکلی دارد باید با دست و اندیشه و خِردِ مردمانِ خودش حل شود، و بُل گرفتن از تجاوزِ بیگانه، خرسندی از آشوبی که با ریختنِ خونِ مردمانِ بیگناه همراه است، و ترویجِ صدپارگیِ ملّی (آنهم در سرزمینی که همهی شکستها و سقوطهای تاریخیاش ناشی از چندپارگیها و ترجیحدادنِ سازش با بیگانه و دشمنِ بیرونی بهجای همراهی و همدلی در درون بوده است) چیزی جز همدستی با سربُرانِ جاهل و سرخورانِ مثلاً روشنفکرِ سراپا کینه و نفرت نیست…
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بهتمامی سزاوار تعبیری مثل «آدمحسابی»/یادداشت حمید امجد درباره امید روشن ضمیر
- گفتوگو با کارگردان «زنانی با گوشوارههای باروتی»/ یک اثر پیشرو در مواجهه با زنان داعشی
- داعش رفت، ما ماندیم و دیگر نخندیدیم/ نگاهی به فیلم “زنانی با گوشوارههای باروتی”
- جمیل رستمی زندگی نادیا مراد، برنده جایزه صلح نوبل، را روایت میکند
- ماجرای ساخت یک فیلم ایرانی درباره زنان داعشی
- فیلمی درباره داعش که شش سال دیده نشد
- ساخت فیلم سینمایی آوینا با موضوع کوبانی و کودکان سوری
- حمید امجد: یک دورهای باید از مخملباف تعریف میکردی و به بیضایی فحش میدادی!
- کشته شدن فیلمساز انگلیسی به دست داعش
- در پنجمین جشن آکادمی سمندریان چه گذشت؟
- پست اینستاگرامی الهام پاوه نژاد و هدیه تهرانی درباره مردانگی کُردها
- استقبال کشورهای مسلمان از سریالی درباره نقش زنان در داعش
- واکنش گلشیفته فراهانی به حمله تروریستی داعش در تهران
- واکنش تند رضا کیانیان: ایران گور داعش خواهد شد
- امجد «سه خواهر و دیگران» را به خبرنگاران تقدیم کرد/ حضور یک تلویزیونی در تئاتر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش