
با دیدن هر تصویری از تماشاگران ایرانی بازی بزرگ آخر تیم ملی فوتبال در برابر پرتغال، چه شادمانی و مشتهای گره کرده و امید و دلواپسی در چشمان شان تا پیش از حذف و چه اندوه بعد از آن، عبارتی در متن سترگ آقای بهرام بیضایی «کارنامه بندار بیدخش» به یادم میآید: «و این مردماناند در کوشش؛ که سزاوار بهترند». گیرم در این تصویرها مردم در حال کار و کوشش نباشند. چه برای آنها که در روسیه و استادیوم بودهاند و چه این همه که هر جای دنیا پای پخش تلویزیونی شور و همدلی و اشک شان جاری بوده، همزمانی رشد غروربرانگیز تیم ملی در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه با رشد هراسآور تورم اقتصادی در کشور، باعث میشود به این بیندیشیم که حق این مردم، بهتر از آن چیزی است که دارد نصیبشان میشود.
دو هفته پیش در این موقع که یک روز تا شروع جام مانده بود، اگر کسی میگفت که این تیم در گروهی با حضور قهرمان آفریقا و قهرمان اروپا و قهرمان سابق جهان، فقط یک بار میبازد، فقط دو گل میخورد، پرتغال و اسپانیا را به ستوه میآورد و جان به لب میکند، تنها تیم گروه میشود که از کریس رونالدو گل نمیخورد و پنالتی او را زیر دست دروازه بان خود نگه میدارد (نه آنکه توپ را مُشت یا دفع کند)، به این فرد فرضی القابی چون خیالباف و خوشبین میدادیم. همچنین، اگر همان موقع کسی میگفت این بازیکنان وقتی به ایران برگردند و با افزایش قیمتها رو به رو شوند، گمان میکنند همچون اصحاب کهف سالهایی دراز را در روسیه به سر بردهاند، او را بدبین مینامیدیم. این هر دو چنان در کنار هم است که چه در زمین فوتبال و چه در خیابانها و صرافیها و دکانهای بحرانزده این سرزمین، یاد آن جمله بندار بیدخش بیفتیم و آه از نهاد برآوریم. با این فرق که رنج و کوشش فوتبالی، پایان وِل – با پایان معلق ولی درست اشتباه نگیریم- ندارد. تیم کارلوس کی روش حالا با تمام لیاقت ستودنیاش از جام حذف شده و تکلیف، روشن است. اما تنگنا و بنبست اقتصادی و اجتماعی رو به انفجار این روزهای این مردم، فرجام مشخص ندارد. باید همچنان دست و پا زد و چیزی موسوم به زندگی را ادامه داد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اتفاق خوب و ساختار ضعیف/یادداشت امیر پوریا درباره برنامه کلاسیکو
- نسخه کامل گپ و گفت کیوان کثیریان و امیر پوریا درباره مستند «میدان جوانان(سابق)»
- نسخه کامل گپ و گفت کیوان کثیریان با امیر پوریا در برنامه اتاق روشن درباره مستند «در جستجوی فریده» و انتخاب آن برای اسکار
- کرسی آزاد اندیشی رسانهای با عنوان نئولیبرالیسم و اقتصاد سینما برگزار میشود
- ادامۀ ماجرای «کاناپه» این بار با فیلمسازان
- بایگانی «کاناپه» و فقدان «خلاقیت» در مدیریت
- «گوزنها» در خانه هنرمندان به نمایش درآمد
- جلوگیری از توقف سینمای واقعی/یادداشتی از امیر پوریا
- کار فرهنگی یا مبارزه؟/یادداشتی از امیر پوریا
- نگذاریم این خاک سرد شود…/یادداشت امیر پوریا به مناسبت دومین سالگرد درگذشت کیارستمی
- ایران- اسپانیای امشب و تصویر «رابط فرانسوی»/یادداشتی از امیر پوریا
- هدیه تهرانی و خرج اعتبار خود برای دیگری/ یادداشتی از امیر پوریا
- علیه ابتذال «اکران مردمی»/یادداشتی از امیر پوریا
- حرف های مهناز افشار درباره ازدواج با یاسین رامین و اسکار فرهادی
- نگاهی به فیلم «رم، شهر بی دفاع»/ دعوت به تعالی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





