تییری فرمو، دبیر هنری جشنواره کن، در تازه ترین گفتگوی خود با یکی از روزنامههای فرانسوی، از برنامههای گوناگون این جشنواره و فیلمهای برجستهای که در حال انتخاب کردن هستند، گفت. قرار است ۱۳ روز دیگر (سوم ژوئن) کنفرانس مطبوعاتی هفتادوچهارمین دوره کن بهطور زنده و بهشکل فیزیکی، برگزار شود.
به گزارش سینماسینما، تییری فرمو گفت: تاکنون بیش از ۵ میلیون نفر آنونس فیلم افتتاحیه جشنواره (آنت، ساخته لئو کاراکس) را دیده اند که این اثر با دیگر آثار این فیلمساز متفاوت است. این فیلمی به تمام معنی نمایشی است که در همان روز افتتاحیه جشنواره، همزمان در سالنهای بسیاری در فرانسه به اکران عمومی درخواهد آمد و قطعا با استقبال بسیاری روبرو خواهد شد.
وی در مورد ورود به سالنهای سینما گفت: جشنواره را با رعایت پروتکل های بهداشتی، برپا خواهیم کرد و البته که افراد باید برگه واکسینه شدن را در دست داشته باشند. تا اول ماه می، بیش از پانزده هزار کارت(بج) برای حرفه ای های سینما در نظر گرفته شده و تایید شده است. کن امسال بازگشت باشکوه به سالنهای سینما خواهد بود. دولت فرانسه مقرر کرده در تمام اجتماعات بیش از ۱۰۰۰ نفر افراد باید برگه بهداشتی داشته باشند اما جای نگرانی نیست.
وی اضافه کرد: ستارگان بزرگی از کشورهای گوناگون در کن حضور خواهند داشت. زیرا فیلمهای باشکوه، برای عموم نیز انتخاب شده اند تا به «جشن» شکوه درخوری بدهند. مراسم بالارفتن از پله ها روی فرش قرمز حتما اجرا خواهد شد. شام های رسمی به جای خود محفوظ خواهند بود و بر سر هر میزی فقط ۶ نفر میتوانند حضور داشته باشند. حال باید امیدوار بود و دید که در ماه ژوئیه که از ششم جشنواره شروع خواهد شد، اتفاقاتی خاص پیش نیاید.
فرمو درباره اجبار در پوشیدن اسموکینگ، گفت: بله حتما باید رعایت شود. درباره اینکه به خاطر صف های طولانی و اینکه افراد باید با بلافاصله یک متری از هم قرار داشته باشند، نیز برنامه ویژه ای در نظر گرفته شده.
وی افزود: تعداد فیلمهای پیشنهاد شده از پارسال و امسال روی هم انباشته شده و کار کمیته انتخاب را سنگین کرده ولی خوشبختانه فیلمهای بسیار مهم و خوبی به دستمان رسیده و کن امسال واقعا خیلی خاص خواهد بود. جشنواره یک نمایش زنده است و اینرا باید نشان داد.
فرمو درباره حضور فیلمهای کمپانی نتفلیکس گفت: آثار بسیار خوبی تهیه کرده اند و در گفتگو با آنها قرار است که فیلمهایی که در مسابقه انتخاب میکنیم حتما در سالنهای سینما در فرانسه نمایش داده شوند. سینما یعنی رفتن به سالن سینما.
دبیر کل جشنواره ادامه داد: درست است که اسم تعدادی از فیلمهای انتخابی ما را برخی از نشریات نوشته اند، اما تا تایید نهایی آنها باید منتظر روز سوم ژوئن، در کنفرانس مطبوعاتی باشید. در برخی از فیلمها، شما نشانه های وجود ویروس کرونا یا ماسک زدن را خواهید دید. سینمای عظیم و پرتحرک به موازات فیلمهای هنری و مولف در کن امسال حضور خواهند داشت. درضمن رئیس هیات داوران، اسپایک لی و بقیه افراد داوران به شکل فیزیکی در جشنواره حضور حاضر خواهند بود. اضافه کنم که چند سالن سینما که در حال ساخته شدن در شهر کن بوده اند، در اختیار جشنواره قرار خواهند گرفت. بنابراین تعداد سالنهای جشنواره افزایش مییابد.
وی گفت: جشنواره کن ۲۰۲۱، بیش از پیش یک «ابراز عشق به سینماست». در ضمن بخاطر فضای تابستانی ماه ژوئیه، تعدادی از فیلمها در هوای آزاد درکنار ساحل نمایش داده میشوند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۴۸ منتقد بهترین فیلم کن ۲۰۲۵ را انتخاب کردند؛ «صراط» بهترین فیلم شد/ فیلم پناهی در میان آثار منتخب
- گزارش محمد حقیقت از اکران «یک تصادف ساده»؛ آیا فیلم جعفر پناهی از کن جایزه میگیرد؟
- به بهانه نمایش فیلم سپیده فارسی در کن؛ نامه سرگشاده کن لوچ و پل لاورتی خطاب به جامعهی بینالملل سینماگران در حمایت از صلح/ دیگر نمیتوان ادعا کرد که ما نمیدانستیم
- گفتوگو با دبیرکل جشنواره کن: نمیتوان پیشگویی کرد
- جشنواره فیلم کن ۲۰۲۵؛ جایزه ویژه «زنان در حرکت» به نیکول کیدمن اهدا میشود
- داوران کن مشخص شدند
- «داستانهای موازی» به خریداران عرضه میشود/ پروژه جدید فرهادی در بازار کن
- همزمان با ۱۰۰ ساله شدن فیلم؛ نسخه ترمیم شده «جویندگان طلا» در کن نمایش داده میشود
- در پی حضور دو فیلم ایرانی در بخش رقابتی کن؛ کانون کارگردانان سینما بیانیه داد: خوشحالیم
- «زن و بچه» سعید روستایی به کن دعوت شد
- ۱۱ فیلم اعلام شد؛ «منفعت آدام» بخش هفته منتقدان کن را افتتاح میکند
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- برای دومین دوره؛ ایریس نوبلوخ رئیس جشنواره کن شد
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- با حضور منصور بهرامی و بوریس بکر؛ نمایش مستند «ناستی» در جشنواره بینالمللی فیلم کن
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری





