سینماسینما، سحر عصر آزاد
مستند «آیدین» روایتی است از تولد یک قهرمان ملی که در آستانه نقطه اوج زندگی حرفهایاش به پایان رسید و فقدان او هنوز هم حسرت برانگیز است.
آیدین نیکخواه بهرامی چهره شناخته شدهای برای پیگیران ورزش ایران است. نوجوانی که پله های رشد و ترقی را با تکیه بر توانایی و هوش ذاتی به سرعت طی کرد و تبدیل به نامی آشنا حتی برای ناآشنایان با ورزش بسکتبال شد.
مستند «آیدین» به کارگردانی اشکان مهریار و تهیه کنندگی مهدی برجیان زندگی این قهرمان را در طول یک ساعت با تکیه بر نقاط اوج متعدد زندگی حرفهای کوتاه اما پربارش پی میگیرد و فینال را با مستندات حادثه فوت او در ۷ دی ماه سال ۱۳۸۶ ثبت میکند.
کارگردان با انتخاب یک راوی آشنا از هنرمندان امروز، پرویز پرستویی، زمینهای فراهم کرده تا روایت دیروز شور و حال و در عین حال حسرت و دلتنگی به فراخور همراهی مخاطب امروز با تراژدی این قهرمان ملی پیدا کند.
نریشنی که خوشبختانه از شکل و کاربرد کلیشه شده گفتار متن فاصله گرفته و موجز اما تأثیرگذار و کاربردی است. این رویکرد باعث شده هر جا گفتار متن وارد کار میشود، مخاطب توجه و تمرکز ویژهای داشته و نسبت به آن بیتفاوت نباشد.
این اتفاقی است که در مورد موسیقی متن فیلم نیفتاده و متأسفانه به علت استفاده زیاد و حجم و فراگیری موسیقی و جنس آن، نوعی دلزدگی ایجاد میکند تا مخاطب ترجیح دهد در فضایی آرامتر و چه بسا با مکثهای سکوت بیشتر در میان مصاحبهها و گفتار متن، با عمق این تراژدی همراه شود.
فیلمساز با درک درست از اهمیت سوژه و نیاز و خواست مخاطب به دانستن سویههای ناپیدای زندگی آیدین نیکخواه بهرامی، توانسته ارتباط و اعتماد متقابل با اعضای خانواده درجه یک، دوستان نزدیک، همتیمیها و حتی مربیان او که برخی در ایران به سر نمیبرند، برقرار و خاطرات آنها را در کنار هم ثبت کند.
ثبت این خاطرات و اهمیت این دیدگاهها در دو سویه زندگی شخصی و کاری آیدین و معتبر بودن آنها باعث شده در طول مستند با چهرهای واقعی، ملموس و دوستداشتنی از قهرمانی مواجه شویم که پیش از این تنها با پرشهای بینظیر و مرگ تراژیک او آشنا بودیم.
این همان ایدهآلی است که یک مستند پرتره باید بتواند در زیرلایه خود به مخاطب ارائه دهد؛ شمایل واقعی از انسانی تأثیرگذار که در اوج و فرودهای متداول زندگی، مسیر خاص خود را انتخاب کرده و به جایگاهی منحصر به فرد رسیده است.
فیلمساز هوشمندانه در طراحی پازل این مستند، اهمیت وجودی همه قطعات را برای رسیدن به یک تصویر نهایی تأثیرگذار درک کرده و به همین دلیل تصاویر آرشیوی، عکسهای شخصی، فیلمهای دوربین خصوصی و… در کنار مصاحبه با چهرههایی که شناخت و درک عمیقی از آیدین داشتهاند، به ثبت پرترهای تمام و کمال از این قهرمان منجر کرده است.
مستند «آیدین» با تکیه بر جذابیتهای بالقوه زندگی یک قهرمان جوان و پیگیری مسیر پیشرفت او، از دستمایههای دراماتیک واقعی نیز بهره برده و نقطه پایان را با حضور تیم بسکتبال ایران در المپیک ۲۰۰۸ پکن میگذارد؛ جایی که غیبت آیدین نیکخواه بهرامی که زمینهساز این صعود بود به شدت حس میشد و با این پرسش و پاسخ، آغاز و پایان فیلم را با ظرافت به هم پیوند میدهد.
منبع: سایت هنروتجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «لاله کبود»؛ دوستی با رنگ و فرم
- «زنانی که با گرگها دویدهاند» نقد و بررسی میشود
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- اکران «اتاق فرار» در ۱۱ شهر
- اکران بسته فیلم کوتاه ژانر وحشت در گروه سینمایی هنروتجربه از ۱۲ مهر
- «آه سرد» از ۱۲ مهر اکران میشود
- تقدیر جشنواره جهانی دانشجو از فیلم «پسر انسان»
- «مهاجران» در سه کشور اکران میشود
- پوستر فیلم «پسر انسان» رونمایی شد/ اکران در گروه سینمایی هنرو تجربه
- اکران «قطع فوری» از ششم اردیبهشت در هنروتجربه
- مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم: ۷۰ درصد فیلمهای صف اکران به «هنروتجربه» میرسند/ خسارت یک ترافیک!
- ثبت درخواست برای اکرانهای «هنروتجربه» آغاز شد
- وضعیت اکران فیلمهای «هنروتجربه» چه زمانی مشخص میشود؟
- سجادی حسینی: اکرانهای «هنروتجربه» اطلاعرسانی مناسبی ندارد
- آخرین سانس نمایش/ گروه هنروتجربه زیرمجموعه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





