سینماسینما، سحر عصر آزاد
مستند «آیدین» روایتی است از تولد یک قهرمان ملی که در آستانه نقطه اوج زندگی حرفهایاش به پایان رسید و فقدان او هنوز هم حسرت برانگیز است.
آیدین نیکخواه بهرامی چهره شناخته شدهای برای پیگیران ورزش ایران است. نوجوانی که پله های رشد و ترقی را با تکیه بر توانایی و هوش ذاتی به سرعت طی کرد و تبدیل به نامی آشنا حتی برای ناآشنایان با ورزش بسکتبال شد.
مستند «آیدین» به کارگردانی اشکان مهریار و تهیه کنندگی مهدی برجیان زندگی این قهرمان را در طول یک ساعت با تکیه بر نقاط اوج متعدد زندگی حرفهای کوتاه اما پربارش پی میگیرد و فینال را با مستندات حادثه فوت او در ۷ دی ماه سال ۱۳۸۶ ثبت میکند.
کارگردان با انتخاب یک راوی آشنا از هنرمندان امروز، پرویز پرستویی، زمینهای فراهم کرده تا روایت دیروز شور و حال و در عین حال حسرت و دلتنگی به فراخور همراهی مخاطب امروز با تراژدی این قهرمان ملی پیدا کند.
نریشنی که خوشبختانه از شکل و کاربرد کلیشه شده گفتار متن فاصله گرفته و موجز اما تأثیرگذار و کاربردی است. این رویکرد باعث شده هر جا گفتار متن وارد کار میشود، مخاطب توجه و تمرکز ویژهای داشته و نسبت به آن بیتفاوت نباشد.
این اتفاقی است که در مورد موسیقی متن فیلم نیفتاده و متأسفانه به علت استفاده زیاد و حجم و فراگیری موسیقی و جنس آن، نوعی دلزدگی ایجاد میکند تا مخاطب ترجیح دهد در فضایی آرامتر و چه بسا با مکثهای سکوت بیشتر در میان مصاحبهها و گفتار متن، با عمق این تراژدی همراه شود.
فیلمساز با درک درست از اهمیت سوژه و نیاز و خواست مخاطب به دانستن سویههای ناپیدای زندگی آیدین نیکخواه بهرامی، توانسته ارتباط و اعتماد متقابل با اعضای خانواده درجه یک، دوستان نزدیک، همتیمیها و حتی مربیان او که برخی در ایران به سر نمیبرند، برقرار و خاطرات آنها را در کنار هم ثبت کند.
ثبت این خاطرات و اهمیت این دیدگاهها در دو سویه زندگی شخصی و کاری آیدین و معتبر بودن آنها باعث شده در طول مستند با چهرهای واقعی، ملموس و دوستداشتنی از قهرمانی مواجه شویم که پیش از این تنها با پرشهای بینظیر و مرگ تراژیک او آشنا بودیم.
این همان ایدهآلی است که یک مستند پرتره باید بتواند در زیرلایه خود به مخاطب ارائه دهد؛ شمایل واقعی از انسانی تأثیرگذار که در اوج و فرودهای متداول زندگی، مسیر خاص خود را انتخاب کرده و به جایگاهی منحصر به فرد رسیده است.
فیلمساز هوشمندانه در طراحی پازل این مستند، اهمیت وجودی همه قطعات را برای رسیدن به یک تصویر نهایی تأثیرگذار درک کرده و به همین دلیل تصاویر آرشیوی، عکسهای شخصی، فیلمهای دوربین خصوصی و… در کنار مصاحبه با چهرههایی که شناخت و درک عمیقی از آیدین داشتهاند، به ثبت پرترهای تمام و کمال از این قهرمان منجر کرده است.
مستند «آیدین» با تکیه بر جذابیتهای بالقوه زندگی یک قهرمان جوان و پیگیری مسیر پیشرفت او، از دستمایههای دراماتیک واقعی نیز بهره برده و نقطه پایان را با حضور تیم بسکتبال ایران در المپیک ۲۰۰۸ پکن میگذارد؛ جایی که غیبت آیدین نیکخواه بهرامی که زمینهساز این صعود بود به شدت حس میشد و با این پرسش و پاسخ، آغاز و پایان فیلم را با ظرافت به هم پیوند میدهد.
منبع: سایت هنروتجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «لاله کبود»؛ دوستی با رنگ و فرم
- «زنانی که با گرگها دویدهاند» نقد و بررسی میشود
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- اکران «اتاق فرار» در ۱۱ شهر
- اکران بسته فیلم کوتاه ژانر وحشت در گروه سینمایی هنروتجربه از ۱۲ مهر
- «آه سرد» از ۱۲ مهر اکران میشود
- تقدیر جشنواره جهانی دانشجو از فیلم «پسر انسان»
- «مهاجران» در سه کشور اکران میشود
- پوستر فیلم «پسر انسان» رونمایی شد/ اکران در گروه سینمایی هنرو تجربه
- اکران «قطع فوری» از ششم اردیبهشت در هنروتجربه
- مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم: ۷۰ درصد فیلمهای صف اکران به «هنروتجربه» میرسند/ خسارت یک ترافیک!
- ثبت درخواست برای اکرانهای «هنروتجربه» آغاز شد
- وضعیت اکران فیلمهای «هنروتجربه» چه زمانی مشخص میشود؟
- سجادی حسینی: اکرانهای «هنروتجربه» اطلاعرسانی مناسبی ندارد
- آخرین سانس نمایش/ گروه هنروتجربه زیرمجموعه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟