دومین دوره جشنواره بینالمللی فیلم دریای سرخ عربستان با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد و یکی از جوایز اصلی به فیلمی ساخته رضا جمالی از سینمای ایران رسید.
به گزارش سینماسینما، جشنواره فیلم دریای سرخ عربستان در حالی به دومین دوره خود پایان داد که فیلم «سونسوز» ساخته رضا جمالی که در بخش مسابقه اصلی این رویداد سینمایی حضور داشت موفق به کسب جایزه بهترین فیلمنامه شد.
رضا جمالی که پیش از این فیلم موفق «پیرمردها نمیمیرند» را ساخته بود در فیلم جدید و کمدی «سونسوز» به داستان روستایی کوچک پرداخته که مدتی است بچهای در آن به دنیا نیامده است و همه مردان آن را تقصیر زنان میدانند. دو دهه پیش کاظم فیلمساز قدیمی برای ساخت مستندی از عقیمی زنان روستا به این روستای دورافتاده روستایی آمد. اما زنان روستایی می خواستند از حیثیت خود محافظت کنند، بنابراین فیلم را دزدیدند و سوزاندند.
تا امروز که روستاییان متوجه شدهاند که مردان عقیم هستند و زنان هیچ مشکلی ندارند. کاظم با کمک دستیارش سعی میکند چند مصاحبه با مردان نابارور ضبط کند تا حقیقت را در یک فیلم جدید آشکار کند، اما از بسیاری جهات به یک ماموریت غیرممکن تبدیل میشود.
در دوره سال ۲۰۲۲ جشنواره فیلم دریای سرخ عربستان که ریاست هیات داوران آن بر عهده «الیور استون» کارگردان مطرح آمریکایی بود، جایزه ۱۰۰ هزار دلاری بهترین فیلم به «باغهای معلق» ساخته «احمد یاسین الدراجی» سینماگر عراقی رسید و «لطفی ناتان» هم برای درام خانوادگی «هارکا» برده جایزه بهترین کارگردانی شد و «آدام بسا» هم برای بازی در این فیلم جایزه بهرین بازیگر مرد جشنواره را به خانه برد.
در سایر بخشها، جایزه هیات داوران به فیلم سعودی «درون شن» به کارگردانی «محمد العطاوی» اعطا شد و «آدیلا بندیمراد» هم برای نقشآفرینی در فیلم «آخرین ملکه» بهترین بازیگر زن نام گرفت.
فیلم «آجوما» ساخته «هی شومینگ» محصول مشترگ سنگاپور و کره جنوبی هم جایزه بهترین فیلم از نگاه مخاطبان جشنواره را به خود اختصاص داد.
دومین دوره جشنواره فیلم دریای سرخ از تاریخ تا دهم دسامبر (۱۹ آذر) در شهر جده عربستان برگزار میشود.
منبع: ایسنا به نقل از اسکرین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیشنهاد مدیر جشنواره کن به عربستانیها
- جشنواره عربستانی به فیلم ایرانی جایزه داد
- ویل اسمیت در عربستان از پروژه جدید سینمایی خود گفت
- سومین جشنواره دریای سرخ عربستان با «جن خوش قلب» افتتاح میشود
- الیور استون رئیس داوران جشنواره عربستان شد/ یک فیلم ایرانی در رقابت
- دو جایزه از جشنواره فیلم دریای سرخ عربستان برای «جاده خاکی»
- راه دشوار حیفا المنصور، اولین کارگردان عربستان سعودی، برای رسیدن به فرش قرمز جشنواره فیلم دریای سرخ
- نمایش سه فیلم از ایران در جشنواره دریای سرخ عربستان
- آثار راه یافته به فستیوال سینمای ایران در شانتیئی فرانسه معرفی شدند
- معرفی داوران و فیلمهای بخش مستند و داستانی هفتمین دوره جشنواره فیلمهای ایرانی زوریخ
- اولین حضور بینالمللی «پیرمردها نمیمیرند» در سیودومین جشنواره فیلم توکیو
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- تنور سرد روز دوم جشنواره فیلم فجر/ چرا باید هر فیلمی سر از جشنواره دربیاورد؟
- نقد «صنم» و «آنتیک»/ از چرایی حضور یک فیلم در جشنواره تا اثری که محترم ماند
- «رگهای آبی»؛ با فروغ، رزومهای برای باران
- واکنش پوریا شکیبایی به سوءاستفاده از صدا و تصویر پدرش در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر
- اختتامیه جشنواره بینالمللی تئاتر فجر / گزارش تصویری
- چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر برگزیدگانش را شناخت