وی افزود: سینمای این روزهای ما به هیچ وجه حال و جان ندارد و به طرز فجیعی مریض است. اگر میخواهیم دوباره سینمایی پررونق و پویا را ببینیم، باید ژانرهای فیلمهای اجتماعی خوب کارگردانهایی مانند کیمیایی را به سینما تزریق کنیم که این امر با پتانسیلهایی که من سراغ دارم امکانپذیر است و دور از دسترس نیست.
وی ادامه داد: اتفاقاً فیلم جدیدم یعنی «آبنبات چوبی» حال و هوای اجتماعی دارد و برای نسل جوان و نوجوان ما ساخته شده است و میگوید که چرا برخی از بزرگترها و مسئولان حرف جوانها را متوجه نمیشوند و اینکه بزرگترها چگونه باید با جوانها برخورد و صحبت کنند.
فرحبخش با بیان این مطلب که فیلمسازان نباید کورکورانه از هم تقلید کنند، بیان کرد: ایرادی ندارد که فیلمسازان ما از یکدیگر تقلید کنند و از سبکهای یکدیگر در ساخت فیلمهایشان استفاده کنند؛ اما مهم اینجاست که این تقلید باید درست و منطقی صورت بگیرد تا خروجی خوبی داشته باشد، نه اینکه کورکورانه دست به تقلید و ساخت فیلم بزنند و فیلمهایی بیمحتوا، سرد و بیروح و تکراری تولید کنند.
این کارگردان در خصوص تعدد جشنوارهها به عناوین مختلف عنوان کرد: من در کل با تعدد جشنواره مخالفم و فقط برگزاری جشنواره فجر کافی است؛ یعنی چه که اینقدر جشنواره با عناوین مختلف برگزار میشود؟!
وی در پایان به مخاطبان سینما اینگونه پیام داد: از مخاطبان سینما میخواهم که به سینماها بروند و فیلمسازان را حمایت کنند. اگر فیلمساز با سالنهای پر مواجه شود، مجبور به ساخت فیلمهای باکیفیت و جذاب میشود و پاسخ مخاطبان خود را به خوبی خواهد داد و با دلگرمی بیشتری در مسیر سینما گام برمیدارد.
محمدحسین فرحبخش کارگردان سینما در خصوص جای خالی برخی فیلمهای اجتماعی در سینمای ایران گفت: جای خالی فیلمهای دوران شکوفایی کیمیایی، آثاری که در قالب فیلمی اجتماعی حرفهای زیادی برای گفتن داشت و توانست بین مخاطبان در دورههای مختلف جای خود را باز کند و طیف گستردهای را به سمت سینماها بکشاند، احساس میشود. برخی فیلمسازان دهه شصت، مسیر فیلمسازی این کارگردان خوب و صاحب سبک را عوض کردند و به سمت و سوی دیگری کشاندند، کارگردانانی که جای خالی آثار خوب آنها در سینمای ایران مشهود و مشخص است.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
برچسبها: محمدحسین فرح بخش
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- محمدحسین فرحبخش نامهای سرگشاده خطاب به همایون اسعدیان منتشر کرد
- فرح بخش:در سینمای ایران به جز من و عبدالله علیخانی تهیهکننده دیگری وجود ندارد/ همه تهیهکنندهها حقالعملکارند
- واکنش یک کارگردان به مثبت ۱۸ اعلام شدن نمایش فیلمش
- نامه صریح فرحبخش به قالیباف: روی سخنم با شماست
- گزارش تصویری از فرش قرمزهای روز ششم جشنواره فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد


جای خالی فیلمهای دوران شکوفایی کیمیایی در سینمای ایران خالی است. آثاری که در قالب فیلمی اجتماعی حرفهای زیادی برای گفتن داشت.


