شهاب اسفندیاری مدیر علمی و آموزشی جشنواره جهانی فیلم فجر خلاصه فعالیتهای این بخش را تشریح کرد.
به گزارش سینماسینما، اسفندیاری گفت: سال گذشته جشنواره جهانی فیلم فجر همکاری خود با دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر را آغاز کرد و برای اولین بار فیلمهای برگزیده جشنواره در این دانشکده نمایش داده شد. همچنین در این دانشکده چندین نشست، سخنرانی و کارگاه آموزشی برگزار شد. این ارتباط برای هر دو طرف بسیار مفید و موثر بود؛ از جمله تجهیز و نوسازی سالن شهید فلاحت پور دانشکده سینما تئاتر.
دکتر اسفندیاری اضافه کرد: بر همین اساس و با تصمیم دبیر جشنواره جهانی، کمیته علمی و آموزشی با مدیریت بنده و با حضور دکتر محمدباقر قهرمانی عضو هیات علمی دانشگاه تهران و دکتر شهابالدین عادل عضو هیات علمی دانشگاه هنر تشکیل شد که برنامهریزی بخشهای علمی و آموزشی جشنواره در این کمیته صورت میگیرد. مشاورانی چون دکتر عبدالحسین لاله نیز به این کمیته کمک میکنند.
او درباره بخش دارالفنون که یکی ازمهمترین بخشهای آموزشی جشنواره سال گذشته بود، چنین توضیح داد: دارالفنون امسال بخشی از کمیته علمی و آموزشی است و برنامهریزی برای انتخاب و گزینش هنرجویان شرکت کننده دراین دوره همچنین انتخاب محتوای آموزشی آن برعهده این هیات گذاشته شده و با همکاری مازیار میری مدیر بخش دارالفنون، طی جلساتی فرایندهای انتخاب و دعوت دانشجویان و همین طور محتوای جلسات مشخص شد.
اسفندیاری ادامه داد: هم اکنون دعوتنامه شرکت در دارالفنون، به دانشکدههای داخل و خارج کشور و جشنوارهها و مراکز فرهنگی و هنری بینالمللی ارسال شده و مانند سال گذشته از بین صدها متقاضی، ۱۱۰ نفر بر اساس فیلمی که به عنوان نمونه برای ما ارسال کرده اند و رزومهشان انتخاب و در کلاسها شرکت میکنند.
اسفندیاری افزود: برنامهریزی جدیتری شده که استادان و هنرمندانی که به عنوان مدرس این دورهها دعوت میشوند، آمادگی بیشتری داشته باشند. به این منظور و با کمک دستیارانی مطالب کلاسها تنظیم و به صورت جزوه، پاورپوینت و فایلهای تصویری آماده میشود که این وسایل کمک آموزشی با هدف بهبود آموزش و کمک به استادان، مخصوصا هنرمندان است.
مدیر علمی و آموزشی جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: در کنار این بخش و همسو با محورهای اصلی جشنواره یکسری نشستهای تخصصی و سخنرانیهای علمی هم تعریف کردیم. از جمله: نشستهایی تخصصی درباره سینما و دین که هماهنگ با جایزه بینالادیان و حضرت محمد (ص) برگزار میشود و از مهمترین جوایزی است که در جشنواره جهانی سال گذشته داده شد. بر همین اساس تصمیم گرفتیم از یکی از اساتید شناخته شده در حوزه مطالعات سینما و دین که آثار شاخصی را در این حوزه و در خارج از ایران منتشر کرده، دعوت کنیم تا نشستهایی را در این خصوص برگزار کنند.
اسفندیاری ادامه داد: یک محور دیگر جشنواره مرور بر سینمای کره است که بر این اساس از دو استاد متخصص به همراه یکی از طراحان برتر صدای سینمای کره دعوت کردیم تا نشستهای علمی و تخصصی را در این زمینه برگزار کنند.
شهاب اسفندیاری ارائه یک جایگزین در برابر سینمای هالیوود و اروپا را از دیگر محورهای نشستهای تخصصی جشنواره عنوان کرد و افزود: جشنواره جهانی به عنوان یکی از مهمترین جشنوارههای منطقه باید فرصتی برای دیده شدن سینمای کشورهای دیگر منطقه فراهم کند.
او یادآورشد: از همین رو در سالهای اخیر مطالعاتی تحت عنوان «مطالعات سینمای جهان» یا مطالعاتی که تحت عنوان «غربزدایی از مطالعات فیلم» شکل گرفته و تاکیدش بر این است که همه مطالعات سینمایی نباید بر سینمای هالیود یا اروپا متمرکز باشد و باید سینمای نقاط دیگر جهان هم شناخته شود. در این زمینه استادان بزرگی در دانشگاههای مطرح جهان پژوهشهایی انجام داده اند که در ایران کمتر شناخته شده است و ما از آنها دعوت کردیم که نشستهایی دراین باره داشته باشند. برخی از این افراد در همین زمینه آثاری دارند که ترجمه شده و همزمان با حضور آنها در ایران در بخش انتشارات جشنواره از آنها رونمایی خواهد شد. به عنوان مثال کتابی با عنوان «غربزدایی از مطالعات فیلم» که ترجمه شده و انتشارات معتبر «راتلج» آن را منتشر کرده است.
اسفندیاری در پایان اضافه کرد: در سال گذشته همزمان با جشنواره جهانی فیلم فجر، همایشی با عنوان «اکران فیلم خارجی در سینمای ایران» برگزار شد که امسال تمامی سخنرانیها و میزگردهای آن در قالب یک کتاب منتشر خواهد شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- نقدی بر فیلمهای کوتاه باکس شیراز در جشنواره جهانی فیلم فجر
- معرفی داوران چهار بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
- چهل و سومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آثار بخشهای چشمانداز و زیتون شکسته معرفی شدند
- برنامه نشستهای چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر منتشر شد
- جشنواره جهانیِ فیلم فجر در شیراز؛ جشنواره ثبات میخواهد
- اعلام آثار راهیافته به ۲ بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
- اولین نمایش «مرد خاموش» در ایران؛ تیزر رونمایی شد
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- معرفی فیلمهای ایرانی حاضر در جشنواره جهانی فیلم فجر
- دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر مطرح کرد: نوری بیلگه جیلان در تیم داوری/ حضور ۸ فیلم ایرانی در بخش رقابتی
- شیراز در آستانه یک آزمون تاریخی؛ ۱۰ مطالبه برای برگزاری یک «جشنواره واقعی»
- آغاز شمارش معکوس برای میزبانی فارس از جشنواره جهانی فیلم فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





