دبیر جشنواره «دیدار» به عنوان نخستین جشنواره بررسی آثار نمایش خانگی تاکید کرد این جشنوراه به صورت کاملا مستقل و حرفه ای با هدف کیفی سازی محصولات نمایش خانگی برگزار می شود.
به گزارش روابط عمومی جشنواره دیدار، مهدی فرجی دبیر جشنواره در جمع خبرنگاران تصریح کرد: از بهار امسال برگزاری جشنواره در دستور کار کانون قرار گرفت و از خرداد نیز نشستهایی با هدف تبیین اهداف برگزار شد تا در خصوص برگزاری جشنواره به قطعیت برسیم. ابتدا این جشنواره را وسیعتر و فراگیرتر و در همه ساختارها پیشبینی کردیم، اما به تدریج برای این که یک جشنواره کاملا متنوع با شاخصهای قابل قبول واستانداردهای هنری برگزار کنیم این ساختارها محدود شدند و در نهایت به مجموعههای نمایشی، رئالیتیشوها و برنامههای گفتوگومحور رسیدیم.
او در پاسخ به چرایی برگزاری این جشنواره در حوزه شبکه نمایشی،گفت: جشن های مختلفی در کشور برگزار می شود که تعدادی برگزیده دارند اما ماهیت جشنواره ندارند و به شکل تخصصی برگزار نمیشوند. جشنواره دیدار تمامی آثار را در ابعاد مختلف سنجش کرده و ارزیابی میکند و بعد آثار برگزیده معرفی خواهند شد.
وی تاکید کرد در تلویزیون مرسوم بود که رسانه ملی نیز آثار خود را به شکل جشنواره برگزار میکرد و غیر از رسانه ملی سابقه چندانی در این مورد به ذهنم نمیرسد. به نظرم این اولین بار است که چنین اتفاقی در حوزه شبکه نمایش خانگی در حال رخ دادن است و امیدوارم در سالهای بعدی نیز امتداد یافته و ادامه داشته باشد. مجموعههای نمایشی مورد علاقه مردم هستند و در سالهایی که در تلویزیون حضور داشتم این را بسیار دیدم گاهی برخی از آثار بالای ۷۰درصد مخاطب داشتند و این نشان از علاقه مخاطبان و دنبال کردن آثار دارد. امروز به فراخور وجود سکوهای نمایشی و رونق آنها، تعداد زیادی اثر تولید میشود که مخاطبان بسیاری دارد و به اعتقاد من برگزاری جشنواره میتواند یک کار مهم و موثر باشد تا بتوانیم ارزیابی کرده و به تولید بهتر آنها کمک کنیم.
دبیر جشنواره توضیح داد: برگزیدگان جشنواره در اختتامیه معرفی خواهند شد ضمن اینکه در جشنواره نمایش آثار نخواهیم داشت. با توجه به اینکه آثار در پلتفرمها در دسترس هستند و مخاطب هر لحظه که بخواهد میتواند به آنها دسترسی داشته باشد و نمایش دوباره آن معنایی ندارد. اما در کنار این در زمان برگزاری نشستهای نقد و بررسی خواهیم داشت و کارگاههایی نیز برگزار می شود.
فرجی با اشاره به این که امروز هوش مصنوعی بسیار پرکاربرد شده است، گفت: از این رو ما یک اثر برگزیده در این بخش خواهیم داشت که از طریق هوش مصنوعی انتخاب خواهد شد.
وی در پاسخ به سوالی درباره نحوه انتخاب آثار گفت: هیات انتخاب آثار برگزیده را به بخش داوری معرفی میکنند که به زودی اسامی داوران اعلام خواهد شد که متشکل از افراد صاحب نظر و با تجربه خواهد بود، ضمن اینکه انتخاب اعضای شورای داوری با توجه به اینکه تعدادی زیادی از فعالان در تولید آثار حضور داشتند کمی سخت بود.
دبیر جشنواره با اشاره به این که اختلاف نظرهایی میان سکوهای نمایشی با نهادهای ناظر درنحوه مدیریت آثار وجود دارد اما ربطی به جشنواره ندارد اظهار کرد: همه تلاش ما این است که آثار را براساس سنجههای درست ارزیابی کنیم و داورانی اعلام می کنند چه آثاری قابلیت ارزیابی نهایی را دارند.
فرجی همچنین در خصوص نقش این جشنواره میان پلتفرم ها و ساترا گفت: جشنواره دیدار قصد و ماموریتی برای دخالت در کار ساترا ندارد وظیفه جشنواره داوری و معرفی آثار برگزیده است چرا که این مهم به افزایش کیفیت آثار کمک می کند.
فرجی درباره جزییات جشنواره دیدار نیز توضیح داد: جشنواره دی ماه در برج میلاد برگزار خواهد شد و بازه زمانی بررسی آثار نیز از فروردین ۱۳۹۸تا پایان فروردین۱۴۰۳ است. ساختاری که در نظر گرفتیم بهترین سریال بیش از ۱۰قسمت، بهترین سریال کمتر از ۱۰قسمت، بهترین سریال تاریخی، بهترین بازیگر زن و مرد، بهترین بازیگر مکمل زن و مرد، بهترین کارگردانی، فیلمنامه، طراحی صحنه و لباس، موسیقی، دستاورد فنی است و همانطور که اشاره شد جایزه ویژه آثار نمایشی که توسط هوش مصنوعی داوری میشود نیز به برگزیدگان اهدا خواهد شد. در بخش رئالیتیشو و مسابقه نیز بهترین مجموعه، بهترین اجرا، کارگردانی، ایده پردازی و نویسندگی و بهترین دستاورد فنی. دربخش مسابقه گفتگومحور نیز بهترین برنامه، کارشناس مجری، دستاورد فنی و بهترین تهیه کنندگی را خواهیم داشت. در این بخش ممکن است جایزه بهترین برنامه به کارگردان کار اهدا شود.
او همچنین در پاسخ به این سوال که آرا مردمی نیز در این میان جایی دارد یا نه، بیان کرد: جایزه ویژه ما جایزه مردمی است که حتما به بهترین شیوه انجام خواهد شد تا خدشهدار نشود. ما آثار را قضاوت نمیکنیم و به هیات داوری این امر خطیر را واگذار کردهایم و کسی دخالتی در انتخاب آرا داوران نخواهدداشت.
فرجی در ادامه با اشاره به مشخص شدن نقاط قوت و ضعف سکوهای نمایشی در تولیدآثار و تاثیر برگزاری جشنواره در این خصوص گفت: من نه سیاستگذار تولیدات نمایش خانگی هستم و نه استراتژی برای آن تعیین میکنم. به عنوان رئیس هیات مدیره کانون تهیهکنندگان رسانههای دیداری به این نتیجه رسیدیم که الان بخش وسیعی از تولیدات نمایشی و غیرنمایشی در حال انجام است و خوب است ارزیابی و داوری در این زمینه صورت گیرد.
وی ادامه داد: هیات داورانی که مجموعه آثار را میبینند و قضاوت درستتری میکنند ممکن است در بیانیه خود به نکاتی اشاره کنند که نقاط قوت سکوهای نمایشی ویا آسیبهای تولیدات را نیز تعیین کند. همه به دنبال تقویت نقاط قوت و بررسی آسیبها هستند و این در انتهای جشنواره مشخص خواهد شد. اما از ابتدا ما نمیگوییم راهبرد ما کم کردن آسیبها و خشونتهاست چون همه آثار را به صورت دقیق ندیدهایم و نمیتوانیم قضاوت کنیم که نقاط ضعف و قوت کدام یک بر دیگری چیرگی دارد. چنین ذهنیتی نداریم و قرار هم نیست داشته باشیم بنابراین بدون هرگونه قضاوت و پیش فرضی آثار داوری میشوند.
دبیر جشنواره دیدار همچنین با اشاره به این که سریالهایی میتوانند حضور داشته باشند که به شکل کامل پخش شده و در نیمه راه رها نشدهاند، بیان کرد: ما این امکان را گذاشتیم تا کسانی که اثر دارند، اثرشان را به ما معرفی کنند. فرایند داوری هنوز آغاز نشده است و به محض آغاز اسامی هیات داوران مشخص خواهد شد و بعد قضاوتها شکل میگیرد و نامزدها برای هر بخش معرفی شده و در اختتامیه برگزیدگان معرفی خواهند شد. سریالهایی میتوانند شرکت کنند که پایان داشته باشند و این شامل سریالهایی که در نیمه راه رها شدهاند نمیشود.
فرجی در پاسخ به این سوال که اکثر آثاری که از سکوها در حال پخش هستند همراه خشونت هستند، آیا امکان نفی خشونت در مباحث کارگاهها وجود دارد یا خیر تاکید کرد: در پنج روز انتهایی جشنواره نشستهای نقد و بررسی برگزار و علاوه بر آن کارگاههای آموزشی نیز خواهیم داشت. در جلسات نقد و بررسی نیز از سازندگان و منتقدان دعوت خواهیم کرد تا در حضور خودشان آثار بررسی شوند.
او با اشاره به سیاستهای جشنواره در حوزه نمایش خانگی یا تولیدات تلویزیونی گفت: ما به تولیدات رسانه ملی و حتی فیلم کوتاه و مستند و … نیز فکر کردیم اما هرکدام از اینها جشنوارههای تخصصی خود را دارند و قصد نداشتیم تا در کار دوستان دخالتی داشته باشیم از این رو صرفا به تولیدات شبکه نمایش خانگی پرداختیم.
فرجی در ادامه درباره مشارکت سکوهای نمایشی در برگزاری جشنواره دیدار اظهار کرد: ما نشستهایی با پلتفرها داشتیم و درباره مشارکت آنها صحبت شد. اما از طرف خود سکوهای نمایشی و انجمن صنفی شرکت های نمایشی ویدویی برخط این امر رد شد تا جلوی هرگونه شایعه و شائبهای گرفته شود. تلاش ماحفظ استقلال جشنواره است که تلاش می کنیم این رویه در همه مراحل لحاظ شود.
فرجی تاکید کرد یکی از راههای بهبود کیفیت ایجاد رقابت است و ما این انگیزه را با جوایز ایجاد خواهیم کرد. در برگزاری اختتامیه سطح افرادی که درگیر میکنیم افراد بسیار شناخته شدهای هستند.
دبیر جشنواره دیدار در پایان صحبتهای خود تاکید کرد: جشنوارهها در تمام دنیا سیاستهای خاص خود را دنبال میکنند و راهبردهایی دارند. هیچ جشنوارهای بدون راهبرد نیست، برخی راهبردشان در انتخاب هیات داوری است و جنس آثار از این طریق مشخص میشود و برخی دیگر از ابتدا میگویند. ما تلاشمان این بود که کاملا به شکل مستقل عمل کنیم خودمان قبل از برگزاری وارد قضاوت و داوری نشویم و آنچه که به عنوان نقاط ضعف و قوت در آثار ما وجود دارد در داوریها خود را نشان دهد و افراد با تجربه از آرا خود بتوانند دفاع کنند. سعی کردیم تعداد داوری را در بخش نمایشی فراتر ببینیم.
گفتنی است اختتامیه نخستین جشنواره آثار شبکه نمایش خانگی «دیدار»۱۷ دی ماه۱۴۰۳ در برج میلاد برگزار خواهد شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- فیلمهای بینالمللی نامزد گلدن گلوب و گمانهزنی درباره خوششانسترینها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ شهره آغداشلو بازیگر فصل سوم «چرخ زمان» شد
- بر اساس اعلام DGA؛ جایزه دستاورد یک عمرِ انجمن کارگردانان به آنگ لی اهدا میشود
- معرفی بازیگران نمایشهای «هدویگ» و «نامههای بینام و نشان»
- ساخت دنباله دیگری از فیلم پرفروش سال ۲۰۰۰/ رابرت دنیرو و بن استیلر در قسمت جدید «ملاقات با والدین»
- جشنواره «دیدار» کاملا مستقل برگزار میشود
- در آستانه زادروز زندهیاد کیومرث پوراحمد؛ نسخه ویژه نابینایان «خواهران غریب» با صدای لاله اسکندری منتشر میشود
- فرصت بهرهمندی از ۱۰ گیگابایت اینترنت هدیه برای مشترکان غیرفعال همراه اول
- ۳ فیلم کوتاه ایرانی در جشنواره قزاقستان
- آغاز بازبینی آثار متقاضی رقابت در جشنواره فیلم فجر از ۲۲ آذر
- معرفی مدیرعامل همراه اول بهعنوان کارفرمای سلامتمحور ملی سال ۱۴۰۳
- «عزیز» پایان پاییز اکران میشود
- ۶فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نقدی بر «سندروم تابستان بیپایان»؛ یک اتهام تکاندهنده، تعطیلات خانوادگی را برهم میزند
- فیلمهای بینالمللی نامزد گلدن گلوب و گمانهزنی درباره خوششانسترینها
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۲۴ از نگاه مجله آتلانتیک؛ یک سال دیگر از بحران وجودی برای هالیوود و سالی عالی برای سینما
- یک نامزدی برای «دانه انجیر معابد»؛ نامزدهای گلدن گلوب ۲۰۲۵ معرفی شدند
- پیشنهاد مدیر جشنواره کن به عربستانیها
- «گربه» و «ابط الجوزا» روی صحنه میروند
- «آنورا» برگزیده منتقدان لسآنجلس شد
- نمایش موزیکال «کورالاین» روی صحنه میرود
- «درون و بیرون۲»؛ مدیریت شکوهمند یک اضطراب
- تحقق تجربه زندگی دیجیتال در ایرانمال با همکاری همراه اول
- اکران ۳ فیلم جدید از ۲۸ آذر
- در مراسم زادروز زندهیاد «داریوش مهرجویی» مطرح شد؛ مهرجویی سهم عمدهای در بخشهای مختلف تاریخ سینمای ایران دارد
- داوران هفتمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران معرفی شدند
- یک کارگردان دیگر به دفاع از «جوکر ۲» برخاست؛ منتقدان احمق بمیرید!
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- «دِویل» با ردهبندی سنی روی صحنه میرود
- بررسی مسائل حقوقی سکوهای نمایش خانگی
- درباره نمایش «کاتیوشا»؛ تکنیک در میدان رنگ