مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران از پذیرش جشنواره فیلم کوتاه تهران به عنوان یکی از دروازههای ورود به آکادمی اسکار خبر داد.
به گزارش سینماسینما، سیدصادق موسوی در نشستی که صبح شنبه، ۱۲ تیرماه به صورت مجازی برگزار شد، بیان کرد که اخیرا اعلام شده جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران از این پس به عنوان یکی از جشنوارههای فیلم کوتاهی خواهد بود که شرایط حضور در اسکار را برای برگزیدگانش به همراه دارد و به اصطلاح Oscar Qualified شده است.
اوبا اشاره به اینکه سیوهشتمین دوره جشنواره بینالملی فیلم کوتاه تهران اواخر مهرماه امسال برگزار خواهد شد، افزود: در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار فستیوال در حوزه صنعت تصویر در دنیا برگزار میشوند که البته بسیاری از آنها معتبر نیستند و در این بین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران جایگاه معتبری دارد، اما آن طور که باید شناخته شده نیست. هرچند تا امروز هم آن را میتوان مهمترین جشنواره فیلم کوتاه غرب آسیا دانست.
وی بیان کرد: اواخر هفته گذشته اعلام شد که جشنواره فیلم کوتاه تهران یکی از دروازههای ورود به اسکار شده، این در حالی است که در آسیا جشنوارههای کمی چنین افتخاری دارند و مثلا در شمال آفریقا فقط مصر و در آسیا ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور و هند از جملههای کشورهایی با جشنوارههای واجد شرایط اسکار هستند.
موسوی با بیان اینکه جشنواره فیلم کوتاه تهران تنها فستیوال رایگان است، گفت: با برطرف شدن مشکلات پرداخت هزینه، ما نیز ثبت نام رایگان را برای متقاضیان خارجی کنار خواهیم گذاشت و مثل تمام فستیوالها هزینه ثبت نام دریافت میکنیم که از آن طریق هزینههای جشنواره هم تامین خواهد شد.
وی یادآور شد: در دنیا ۱۲۷ جشنواره واجد این شرایط ورود به اسکار هستند و جشنواره فیلم کوتاه تهران تنها فستیوالی است که با قواعد خودش کار کرده و این امتیاز را بدست اورده است. در حال حاضر تمام قواعد برای ما ارسال شده و مثلا هر فیلمی که جایزه بزرگ را بگیرد با معرفینامه جشنواره مستقیم وارد لیست اسکار میشود. براین اساس در بازه زمانی اول تا ۱۵ اکتبر باید اسامی برگزیدگان را به آکادمی اعلام کنیم.
به گفته موسوی جشنواره امسال فیلم کوتاه تهران تا ۱۵ مرداد همچنان در بخش ملی ثبت نام میپذیرد و تاکنون بیش از ۲۷۲ فیلم ایرانی ثبت نام کردهاند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- در آمریکا تب اسکار بالا میرود
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- اظهار نظر تند جیمز کامرون؛ فیلمهای نتفلیکس نباید به جوایز اسکار راه یابند
- سه فیلمساز ایرانی در آکادمی داوری؛ فیلمهای بینالمللی واجد شرایط اسکار معرفی شدند
- جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران ۴۲ برگزیدگانش را شناخت/ فیلم کوتاه «معیار» از شیلی به اسکار راه یافت
- معرفی نامزدهای چهل و دومین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران
- موفقیت «یک تصادف ساده» در گیشه سینماهای فرانسه و آمریکا
- درباره انتخاب نماینده ایران برای معرفی به آکادمی اسکار/ تا خورشیدی بالای سرت، چه وقت دوام بیاورد
- خبرهایی از سه اثر حاضر در جشنواره فیلم کوتاه تهران
- بهروز شعیبی: ما هیچ تیتری برای ممنوعیت نگذاشتیم/ «بدون چالش بودن فیلمها» اتفاق خوبی برای جشنواره نیست
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم





