رقبای بخش مستند نخستین دوره جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی مشخص شدند.
به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی، ۶۵ فیلم مستند در بخش اصلی شانس دریافت جایزه را دارند.
هیئت انتخاب فیلمهای مستند شامل هادی آفریده، بابک بهداد و محمدرضا بهشتی منفرد، آثار زیر را برای رقابت در نخستین دوره جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی برگزیدند:
«چمچه خاتون» (مهدی صالحیار)، «صیاد کاپلو» (رستم نظری)، «چمچه گلین» (محمدعلی یزدانپرست)، «جالن» (محمود پیری یارجانی)، «ایساتیس» (علیرضا دهقان)، «قارلاواج» (مجتبی عبدالرحیم خان)، «اوچی» (محمدهادی اسفندیاری)، «گالش منزل» (علی شهابالدین)، «نفت سیاه» (علی خسروی)، «زرافشون» (مهدی رجبیان)، «آرنگ کوچ» (جمال اسکویی)، «جلی رازاوه» (منصور عزیزی)، «بختیاریها» (محمدرضا حافظی)، «دختر بهمنشیر» (حبیب علوانی)، «پریخوانی» (معصومه کیانی)، «شرق وحشی» (مجتبی اسماعیلزاده بلوچ)، «دیار ناشناخته» (احسان دهقانی)، «دختر کوچ» (روحالله اکبری)، «پنج دقیقه آخر» (شهرام مسلخی)، «نازگل» (محمدرضا دهستانی)، «برداشت آخر – الله لاما» (مریم صبوری)، «گلک» (سیروس کفاشی)، «تخت زرین» (مهدی حیدری)، «ناو» (آرتان فتحاللهی)، «چنشتیها» (احسان عمیدیان)، «هیرومبا» (جعفر باقرینیا)، «صخرههای سخنگو – رازهای سرسورن» (بهمن ابراهیمی)، «چاه مبارک» (رحیم محدثینژاد)، «رؤیای یک اسب» (مرجان خسروی)، «من میمانم» (فاطمه مرزبانی)، «باسنک» (محمد بشیریانزاده)، «شیر» (محمدحسین صفری)، «زیورک» (مهدی میرزایی)، «تفنگ شکسته» (یزدان کیانی)، «اجاق» (علی بلندنظر)، «زری» (آرمان قلیپور دشتکی)، «زنان کوچ» (سعیده سپهی)، «ایل بانو» (نسیم سهیلی)، «کهور» (امیر مسعود سهیلی)، «آب سوخته» (مرتضی مطوری)، «مادر کوچ» (مهدی فلاحی)، «علم خبر» (ابوالفضل تاجیک)، «طعم آب» (ابراهیم سعیدی)، «چوپان عاشق» (امیر شکرگزار ناوی)، «اسپانک» (محمدرضا خوشفرمان)، «پورزال» (ماریا ماواتی، احسان فرخی فرد)، «ناخدا» (علی ارکیان)، «ستارالکلاسیکو» (هادی شریعتی)، «ترانههای رود» (مهدی رخشانی)، «دتک» (حجت دهقان)، «جیران» (ربابه روحی)، «رش او» (رضا عباسی)، «سمفونی ایران» (وحید موسائیان)، «کلایاغی» (احمد شادی عیسیلو)، «واهگ» (حدیث جانبزرگی)، «یاشماق» (رضا غلامی مطلق)، «ارجنا» (عباس رفیعی مرغملکی)، «حبیبالله» (عدنان زندی)، «کر کوهستان» (امیرحسین اسیوند)، «دارتاش» (خلیل صحراگرد)، «هفت سمفونی زاگرس» (پرویز رستمی)، «سوز و سور» (کامران رضایی)، «بارگادون» (ابراهیم شفیعی)، «خوص» (محمد فرج صالحی) و «اشکون» (محمد فرج صالحی).
رقبای بخش مستند از شهرهای مختلف ایران چون تبریز، اراک، قدس، تهران، ساری، کرمانشاه، خرمآباد، آبادان، طالقان، شیراز، ایلام، اندیشه، اردبیل، ارومیه، پاوه، بیرجند، همدان، دشتستان، بندرعباس، قلعه گنج، مشهد، اهواز، مهاباد، طوالش، کهنوج، مریوان و… انتخاب شدند.
نخستین دوره جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی توسط موسسه فرهنگی هنری فصل هنر و بنیاد ایرانشناسی، به دبیری کمال تبریزی و با شعار «اقوام، ریشه ایرانزمین»، ۲۶ تا ۳۰ اردیبهشت در تهران برگزار میشود.
جشنواره در سه بخش اصلی، تجربی و جنبی برگزار میشود و هدف آن نمایش زیستبوم، فرهنگ، آئین، تاریخ، میراث فرهنگی ملموس و ناملموس و گردشگری اقوام ایرانی و معرفی استعدادهای کشفشده به زبان هنر سینما است.
پیشازاین فهرست فیلمهای داستانی کوتاه منتشر شد. اسامی داوران، فیلمهای انیمیشن و همچنین فهرست دیگر آثار راهیافته به جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی متعاقباً اعلام میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یادداشتی بر «تهران سیمین»؛ خاطرههای پریده رنگِ تهران از یاد رفته!
- جایزه جشنواره اسپانیایی به مستتد هادی آفریده رسید
- هادی آفریده داور جشنواره فیلم «درخت زردآلو» شد/ نمایش «پیر پسر» در بخش ویژه
- برگزیدگان نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- اختتامیه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی همراه با یک بزرگداشت
- جزئیات افتتاحیه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- باغ کتاب میزبان جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی شد
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- رقابت ۶۳ اثر داستانی کوتاه در جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- معرفی اعضای هیئت انتخاب دو بخش جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- سرنوشت جشنواره ملی فیلم اقوام چه شد؟
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





