نقد و بررسی مستند «کارون» ساخته محمد احسانی از سوی کارگروه نمایش انجمن صنفی کارگردانان مستند سه شنبه شب ۲۳شهریور برگزار شد.
به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی انجمن صنفی کارگردانان مستند، در ابتدای جلسه محمد احسانی درباره چگونگی ساخت فیلم کارون، گفت: تولید این فیلم سال ۹۶ آغاز شد، سه ماه پیش تولید و پژوهش کار زمان برد در ۱۷ روز تصویربرداری شد. پنج روز در استان چهارمحال و بختیاری و بقیه در استان خوزستان انجام شد.
وی با بیان اینکه این مستند برای اولین بار سال ۹۷ در جشنواره سینما حقیقت معرفی و نمایش داده شد، افزود: فیلمسازی درباره رود کارون میتواند بیانگر موضوعات و مسائلی مختلف و گسترده باشد و در این فیلم بیشتر سعی شده روایت گر آدمهایی باشد که در کنار رود زندگی می کنند و رود کارون در زیست شان تاثیر دارد.
وی ادامه داد: سد سازی های که بر روی رود کارون صورت گرفته باعث شده هزاران درخت بلوط ازبین برود و ۱۰هزار نفر از ساکنین این منطقه کوچ اجباری داشته باشند و تعداد زیادی از آثار باستانی زیر آب برود و بهره برداری بیرویه کارخانهها از آب این رود باعث آسیب دیدن تالابها و شوری آب کارون شود و پیامد آن زندگی و کشاورزی مردم خوزستان را تحت الشعاع قرار داده است.
احسانی درباره تصویربردار کار گفت: مهدی آزادی از بهترین تصویربرداران سینمای مستند ایران است که در این فیلم با کادر بندی به بیان حس شاعرانگی فیلم کمک زیادی کرده است. بهرام بیگی (تدوینگر) که سومین همکاری ما در این فیلم بود و قبل از تصویربرداری نیز با ایشان درباره فیلم مشورت داشتم .
در ادامه علیرضا قدسیه (کارگردان) با بیان اینکه شیوه روایت فیلم نقطه قوت فیلم است، بیان داشت: فیلمساز از نظرات کارشناسان مربوط به مسائل آب و محیط زیست در فیلم استفاده نکرده و فقط به فعالین در حوزه محیط زیست بسنده کرده است.
رضا دریانوش از دیگر کارگردانانی که در این جلسه مجازی حضور داشت، گفت: «کارون» یک فیلم استاندارد است که در قالب تصاویر زیبا روایتش را بدون استفاده از نریشن بیان میکند. درباره کارون فیلمهای زیادی ساخته شده است و سوژههای جذابی در آن وجود دارد که اگر فیلمساز زمان و بودجه بیشتری در اختیار داشت می توانست جغرافیای بهتری از مسیر کارون را به مخاطب ارائه دهد.
وی ادامه داد: کارگردان مستند کارون ساختار فیلم را مستند شاعرانه دانسته و تمام سعی خود را کرده تا روح شاعرانگی حاکم بر زندگی اهالی کنار رود را کشف و به تصویر بکشد.
روزبه قربانی از دیگر حاضران مستند کارون را از نظر حسی فیلمی تاثیرگذار دانست و تعهد و تلاش فیلمساز در ثبت محیط زیستی که رو به نابودی می رود را ستود.
در ادامه این بحث علیرضا دهقان از دیگر کارگردانان سینمای مستند به بیان مسائلی در مورد شدت تخریب محیط زیست و تاثیر آن بر زیست مردمان این مرز و بوم پرداخت؛ به عواملی که شدت تخریب را زیاد می کنند و تلاش فیلمساز در به تصویر کشیدن این مشکل بزرگ بشری را قابل تامل دانست. در ادامه فیما امامی و یگانه مهر نیز نظرات خود را در مورد فیلم و مسائل و مشکلات محیط زیست بیان کردند و جلسه با تایید بر ضرورت پرداخت هر چه بیشتر به مسائل محیط زیست پایان یافت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «کارون – اهواز» در مراکش
- از سیل سالهای تنهایی/ نقد همایون امامی بر فیلم «آب ما را خواهد برد» ساختهی محمد احسانی
- «وقتی که دارکوبها میروند» بررسی شد؛ همگی به دنبال منجی از بیرون هستیم!
- «وقتی که دارکوبها میروند» در مستندات یکشنبه خانه هنرمندان ایران
- پیرمرد و صحرا/درباره مستند «وقتی که دارکوبها میروند»
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با محمد احسانی، مستندساز/ توسعه کشور بدون توجه به محیط زیست امکانپذیر نیست
- زمان پخش خندوانه مشخص شد/ دورهمی برنامه سال تحویل ۱۴۰۰
- داوران بخش «سودای سیمرغ» جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- حضور مستند «کارون» در دو جشنواره جهانی
- «روزگاری هامون» به جشنواره کانادایی رسید
- جزییات تازه از برنامه نوروزی اکبر عبدی در شبکه نسیم
- گفتوگو باکارگردان «بانوی ارومیا»/ مستندی تغزلی و شاعرانه است
- نگاهی به سه مستند محیط زیستی از محمد احسانی/ ایرانِ سبزم آرزوست!
- بازدید مدیر شبکه نسیم از پشتصحنه یک سریال
- محمد احسانی مدیر شبکه «نسیم» شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟